در گفت و گو با مدیر قطارشهری پایتخت تبیین شد
شلوغی ایستگاه‌های خط ۳ مترو، زمان طولانی‌تر سرفاصله حرکت در مقایسه با دیگر خطوط و نیز تاخیر قطارهای این مسیر خبرساز بوده است؛ مشکلی که مسئولان مترو پایتخت هم از آن گلایه دارند و می‌گویند اگر مدیران دوره قبل، امکانات مورد نیاز از جمله پایانه را برای این خط در نظر گرفته بودند امروز با این مشکلات مواجه نبودیم.
کد خبر: ۷۵۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 06 July 2019

به گزارش تابناک تهران، خط ۳ مترو تهران از خطوط پرمخاطب و مهم پایتخت محسوب می‌شود که جنوب غرب این کلانشهر را در آزادگان با ۲۴ ایستگاه (پس از تکمیل ۲۶ ایستگاه) در ۳۷ کیلومتر به شمال شرق در ایستگاه قائم متصل می‌کند.

سرفاصله حرکت قطارها در خطوط دیگر مترو تهران حدود سه تا پنج دقیقه است اما این زمان در خط ۳ باوجود همه تلاش‌ها برای کاهش آن اینک به ۹ دقیقه رسیده است؛ همین زمان هم در برخی مواقع به خوبی رعایت نمی‌شود زیرا مسئولان مترو می‌گویند تقاضای بالا و تعداد زیاد مسافران در ایستگاه ها که بسته شدن با تاخیر درهای واگن ها را به دنبال دارد سبب می شود قطارها دیرتر از ایستگاه مبدا حرکت کنند و دیرتر نیز به ایستگاه بعدی برسند؛ لذا در مجموع این تاخیرها روی حرکت قطارها تأثیر می‌گذارد.

یکی از ایستگاه‌های این خط که مسافران در آنجا با مشکلات بیشتری مواجه هستند، تئاترشهر در چهارراه ولی‌عصر (عج) و محل تلاقی دو خط مترو و تردد بسیاری از شهروندان است که بعضی روزها بویژه در ساعات اوج ترافیک (۷ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۱۸ عصر) برخی شهروندان مجبورند آنقدر صبر کنند تا بعد از عبور چند قطار شاید بتوانند خود را داخل واگن جا دهند.

رستاخیز خط ۳

خط ۳ مترو؛ باز تاخیر، باز ازدحام و گلایه های ناتمام‌

البته مسئولان شهری هم این مشکلات مترو را قبول دارند و حتی در سطح شهردار و رئیس شورا نیز به چنین مسائلی اشاره کرده‌اند و تقاضا دارند که مسئولان حاکمیتی در دولت و سایر قوا موضوع مترو را موضوعی ملی ببینند و در تزریق اعتبار و امکانات برای آن اقدامات ویژه انجام دهند.

پیروز حناچی شهردار تهران چندی پیش گفت: پایتخت سه هزار اتوبوس و تعداد زیادی واگن مترو کم دارد و تمام تلاش شهرداری در راستای جبران این نقیصه است، به خاطر این کمبود نیز از شهروندان عذرخواهی می‌کنم.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفته است: به دلیل نداشتن واگن به میزان لازم با وجود افزایش خطوط مترو در پایتخت تعداد مسافران این سامانه حمل و نقل ریلی اندکی کاهش یافته است.

مشکل خط ۳ چیست؟

نداشتن پارکینگ و کمبود قطار مهمترین مشکلات این خط اعلام می شود و این درحالی است که مسئولان مترو مشکل پارکینگ را مهمتر می‌دانند و می‌گویند اگر در مدیریت قبلی شهری، زمانی که خط را احداث می‌کردند اگر همانند سایر خطوط پارکینگ هم برای توقف و شست و شو و سرویس قطارها مختص همین خط ایجاد می‌شد، اینک این حجم از مشکلات وجود نداشت.

البته مسئولان وعده می دهند که عملیات ساخت این پارکینگ اجرایی خواهد شد تا این مشکلات نیز رفع شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: ازدحام جمعیت مسافران در ایستگاه‌های خط ۳ مترو تهران با احداث پارکینگ برطرف می‌شود.

علی امام درباره شلوغی ایستگاه‌های این خط به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک توضیح داد: بر اساس استانداردها خطوط مترو باید در ابتدا و انتهای هر خط به پارکینگ، مجموعه تعمیرگاهی و همچنین خدماتی همچون کارواش مجهز باشند.

وی افزود: همکاران قبلی در مدیریت پیشین شرکت مترو (مدیریت شهری قبلی) تشخیص داده اند که خط ۳ بدون این امکانات راه اندازی شود و به همین منظور شاهد اعزام قطار با تأخیر در ایستگاه‌های خط ۳ هستیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ادامه داد: به‌دلیل نبود پارکینگ در خط ۳ قطارهای این خط در ساعات ابتدایی صبح از پارکینگ‌های سایر خطوط به این خط منتقل می‌شوند که همین امر افزایش زمان حرکمت سرفاصله قطارها را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و در زمان شلوغی اعزام قطارها در خط ۳ هر ۸ دقیقه انجام می‌شود که کاهش این زمان تا احداث پارکینگ امکان‌پذیر نیست.

پیمانکار احداث پارکینگ تا ۲ ماه آینده مشخص می‌شود

امام تصریح کرد: پروژه احداث پارکینگ و مجموعه تعمیرگاهی خط ۳ مترو تهران در جنوب این خط در حوالی آزادگان تعریف شده است و تا ۲ ماه آینده طی برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار این پروژه نهایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته ما با کمبود قطار نیز مواجه هستیم اما اگر این مجموعه پارکینگ در خط ۳ ایجاد شود تا حدودی شاهد کاهش ازدحام مسافران خواهیم بود.

به گزارش تابناک تهران، عملیات ساخت خط ۳ مترو تهران از سال ۱۳۸۶ در جنوب غرب تهران آغاز شد که بخش اول آن در قسمت مرکزی و حدفاصل ایستگاه های شهید بهشتی و تئاترشهر آذر ماه ۱۳۹۱ و بخش دوم آن از تئاترشهر تا آزادگان در اردیبهشت ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید.

۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ نیمه شمالی خط از ایستگاه مترو شهید بهشتی تا انتهای شمالی خط یعنی ایستگاه مترو قائم افتتاح شد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار