وزیر ارتباطات خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شاید به دلایلی در حوزه انتخابی شما مشکلاتی وجود داشته باشد، اما نباید دستاوردهای ملی در این حوزه را زیر سوال برد.
کد خبر: ۷۵۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 17 June 2019

 آذری‌جهرمی: نمایندگان دستاوردهای ملی را زیر سوال نبرند

 

تابناک / محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سوالات ملی بیت الله عبداللهی نماینده مردم هریس و محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار درباره پوشش تلفن‌های همراه و تلفن ثابت در خانه ملت حضور یافت.

آذری جهرمی در ابتدا اظهار داشت: برای توسعه روستایی، با حضور نمایندگان سفری به یکی از روستاها داشتیم. یکی از بزرگان روستا به ما مراجعه کرد و گفت ما اینجا اینترنت لازم داریم. هر چقدر اطراف را دیدم اثری از خانه نبود. پرسیدم چند خانوار اینجا زندگی می‌کنند؟ گفت خانوار را نمی دانم ما ۵ هزار تا گوسفند داریم.

وی افزود: همه این مسئله را به شوخی گرفتند و خندیدند. اما آن مرد راست می‌گفت در دنیای دیجیتال امروز، دامداری نیز به توسعه پوشش اینترنت روستایی وابسته است و می‌توان برای مدیریت بهتر امور اقتصادی از آن استفاده کرد. پوشش ارتباطات روستایی اگر با نگاه توسعه و اشتغال‌زایی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند نیروی محرکی برای اقتصاد مناطق محروم روستایی کشور باشد.

آذری جهرمی ادامه داد: در ادامه به فعالیت‌هایی که در روستاهایی مانند کلپورگان در سیستان و بلوچستان انجام شده اشاره کرد و گفت: هنر زنان ایرانی در سیستان و بلوچستان منجر به خلق آثار نفیس و بسیار ارزشمندی می‌شد که متاسفانه نمی‌توانستند از فروش آن پولی در بیاورند چون خدمات فروش برایشان مهیا نبود.

وزیر ارتباطات بر همین اساس اضافه کرد: اما توسعه ارتباطات نسل چهارم تلفن همراه، احداث یک دفتر پست برای ارسال صنایع‌دستی آن‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی باعث شد آنها بتوانند صنایع دستی‌شان را برای مشتریان ارسال کنند و همین مسئله منجر به مهاجرت معکوس به روستا شد.

وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد: در بخش کشاورزی تمام خانه‌های کشاورزی روستاها مطابق با برنامه ششم توسعه در حال دستیابی به اینترنت هستند. مشکلی که اکنون وجود دارد هماهنگی‌های بین دستگاهی است که نقش نظارتی می‌تواند در رفع آنها مؤثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه در رابطه با توسعه ارتباط روستایی بیان کرد: بنده به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و بوشهر سفر کرده‌ام و مشکلات آنها را از نزدیک دیده‌ام اما بنده به عنوان یک مسئول مجبور به تبعیض مثبت به سمت مناطق اهل سنت بودم. زمانی که آمار توسعه ارتباط روستایی و اتصال ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی ارتباطات منتشر شد سوالات متعددی از طریق مردم کردستان در شبکه‌های اجتماعی که مهمترین راه ارتباط مسئولان با مردم است مطرح شد و مردم کردستان معترض بودند که در حوزه توسعه ارتباط روستایی در کردستان آنچه که باید اتفاق نیفتاده است و این موضوع را به اهل سنت انتصاب داده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده با معاونین خود در کردستان حضور یافته و دلیل عقب افتادگی استان را توضیح دادم. در سیستان و بلوچستان با احداث یک دکل ارتباط می‌توان ۱۲ روستا را تحت پوشش قرار داد اما در کردستان به ازای هر روستا به یک دکل نیاز داریم. چرا که فیبر نوری مدت‌هاست که در کردستان توسعه داده نشده است.

وی در ادامه با تاکید بر تلاش وزارتخانه برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها به منظور توسعه ارتباط روستایی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود در خصوص توسعه ارتباط روستایی آمارها با واقعیت متفاوت است می‌توان گفت که این موضوع قابل ارزیابی است و می‌توان از روستاهایی که وزارتخانه اعلام کرده است توسعه ارتباط روستایی در آنها انجام شده است سوال کرد که آیا از امکانات آن نیز بهره مند شده‌اند.

وی عنوان کرد: اینکه اکنون مردم پس از برقراری اینترنت نسل سوم در برخی مناطق انتظار نسل چهارم اینترنت را دارند مطالبه صحیحی است و وزارتخانه تلاش خود را با بهره گیری از ظرفیت‌ها در این زمینه خواهد کرد.

منبع: فارس
برچسب ها: آذری جهرمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار