از مجموعه‌ی اتفاقات و حرف و حدیث‌ها مشخص می‌شود که معترضان به اسنپ معتقدند که اگر در مقابل این قانون شکنی‌های صریح ایستادگی نشود، قبح دیگر مسائل و قوانین کشور نیز به راحتی شکسته خواهد شد و زیرسوال رفتن قانون از درجه اهمیت آن خواهد کاست. بی‌توجهی و بی‌کنشی دربرابر قانون‌شکنی می‌تواند کلیت قوانین یک کشور را بی‌اعتبار کند.
کد خبر: ۷۵۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ 09 June 2019

اخیرا دست به دست شدن توییتی در فضای مجازی توانست یک جنجال جدید به پا کند. این بار اما این جنجال به فضای مجازی محدود نشد و تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی را با یک واکنش ویژه در زندگی روزمره‌شان روبه‌رو کرد. تحریم اسنپ؛ آنهم  تا زمانی که این شرکت حمل و نقل اینترنتی به قوانین کشور و شرع مقدس احترام بگذارد.

به گزارش رجانیوز صبح روز هفدهم خرداد یکی از رانندگان اسنپ، مسافر خود را به دلیل رعایت نکردن حجاب از ماشینش پیاده کرد. این راننده ابتدا از مسافر خود خواسته بود تا حجاب را رعایت کرده و به قوانین کشور و اسنپ احترام بگذارد که با واکنش منفی مسافر مواجه شده بود. پس از چند ساعت مسافر مذکور با انتشار تصاویر و مشخصات راننده در صفحه شخصی خود در توییتر از مسولان اسنپ خواست تا این راننده را اخراج کنند.
 
در فضای مجازی همه چیز به بحث و گفتگو خلاصه می‌شد تا اینکه توییتی دیگر از خانم مسافر باعث شد که تب اتفاق بالا گرفته و کار به تحریم اسنپ بکشد. این خانم در توییتی اعلام کرد:
 «از اسنپ تماس گرفتن و با عذرخواهی از برخورد با رانندشون خبر دادن» 
 
 
همین جمله و بیان این گزاره که اسنپ در این ماجرا حق را به مسافر قانون شکن داده است باعث شد که برخی از فعالین فضای مجازی با بیان ادله‌ی خود دست به ایجاد کمپینی با عنوان نه به اسنپ بزنند. 
 
سهیل کریمی یکی از مستندسازان کشور به این مسئله به سرعت واکنش نشان داد و در صفحه مجازی خود در توییتر نوشت:
«راننده‌ی اسنپ، پس از آن‌که دختر هتاک و بدحجاب به تذکرش برای رعایت قانون اعتنا نکرد از او می‌خواهد پیاده شود، چون پلیس جریمه‌اش خواهد کرد. دختر ضمن انتشار عکس وی و شکستن حریم خصوصی از اسنپ خواسته او را اخراج کند.
اگر اسنپ از سعیدعابد تقدیر نکند، پویش تحریم اسنپ راه می‌اندازیم.»
 
 
 
 
وحید یامین‌پور مجری برنامه‌های صداوسیما و از فعالین فضای مجازی نیز با انتشار مطالبی در صفحه‌های مجازی خود رسما شروع کننده جریان نه به اسنپ شد. 
 
 
 
یامین‌پور در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
« قبح قانون شکنی نباید ریخته شود. شهر هرت شهری است که در آن ساختارهای لیبرالیستی آرام آرام قانون و اخلاق را به نفع اقتصاد و شهوت می‌جوند و حیا و دین و حقوق محرومین را تف می‌کنند.
نگذاریم مملکت، شهر هرت بشود.
بی‌تفاوت نباشیم.
منتظر توضیح اسنپ یا پیگیری دادستان هستیم.»
 
با شروع جریان نه به اسنپ تعداد قابل توجهی از دنبال کنندگان یامین‌پور و دیگر فعالان فضای مجازی به این کمپین پیوستند و تا اطلاع ثانوی برنامه اسنپ را از روی گوشی‌های تلفن همراه خود پاک کردند. 
 
کمپین تحریم «اسنپ» به راه افتاد
با تشدید فضای منفی علیه اسنپ، این شرکت حمل و نقل اینترنتی با انتشار بیانیه‌ای سعی کرد که از هر دو طرف ماجرا دل‌جویی به عمل بیاورد. در این بیانیه آمده است:
« طبق قوانین اسنپ، کاربران متعهد به رعایت قوانین اسلامی، اخلاقی و اجتماعی هستند. همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران و عدم انتشار اطلاعات شخصی هر یک از طرفین از دغدغه‌های مهم اسنپ محسوب می‌شود.
در صورت بروز اختلاف بین هر یک از کاربران مسافر و راننده، اسنپ با تمام امکانات خود (از جمله مرکز تماس ۲۴ ساعته، واحد رسیدگی به شکایات و فرآیند میانجی‌گری) نهایت تلاشش را در جهت حفظ رضایت هر دو طرف و رفع اختلافات ایجاد شده به کار می‌گیرد.
بر همین اساس، در این مورد نیز صحبت‌های لازم با هر یک از طرفین انجام شده است. از کاربر راننده بابت انتشار اطلاعات شخصی‌شان دلجویی به عمل آورده‌ایم و ایشان با رضایت شخصی‌شان در ناوگان اسنپ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. علاوه بر آن، رعایت اصل مشتری‌مداری اقتضا می‌کرد که پس از ذکر شرایط و قوانین اسنپ، از مسافر نیز به دلیل ناتمام ماندن سفرشان دلجویی شود.»
 
 
 
 
البته معترضان به اسنپ معتقد بودند که این بیانیه‌ی دو پهلو از اساس دارای اشکال است. چراکه از دید آنان راننده با توجه به قوانین کشور و قوانین اسنپ کار درستی را انجام داده است و این شرکت به جای برخورد با مسافری که بر خلاف قوانین اسنپ اطلاعات راننده را فاش کرده، دارد از مسافر قانون شکن دلجویی نیز می‌کند.
 
آن‌گونه که در اساسنامه، قوانین و ضوابط اسنپ آمده است، مسافران پس از اتمام سفر خود نباید هیچ گونه استفاده‌ای از اطلاعات راننده داشته باشند و این اطلاعات را در گوشی خود ذخیره کنند. از طرفی بر اساس ماده‌ای دیگر از قوانین اسنپ مسافران باید متعد شوند در حین استفاده از سرویس‌های این شرکت تمامی قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب مناسب را رعایت کنند.
 
 
 
معترضان به اسنپ این اقدام اسنپ را توهین علنی این شرکت به قوانین کشور و حتی قوانین شرکت اسنپ می‌دانند. به زعم آن‌ها، اسنپ برای از دست ندادن مشتری‌های قانون شکن خود حاضر است قوانین و ظوابط خودش را هم نادیده بگیرد.
 
 
از طرفی وحید یامین‌پور در صفحه مجازی خود اعلام کرد که جناب آقای حبیب نیکبخت و همراه جمعی از وکلای همکار خود تصمیم گرفته‌اند که در برابر این بی‌قانونی بایستند و وکالت راننده محترم اسنپ را در شکایت از مسافر قانون‌شکن به صورت رایگان بر‌عهده بگیرند.
 
دکتر حبیب نیکبخت نیز در صفحه مجازی خود در اینستاگرام با انتشار عکس‌هایی از صفحه عمومی مسافر قانون شکن تاکید کرد که حاضر است همراه دوستان همکارش در برابر این بی‌قانونی‌ها در راستای امر به معروف و نهی از منکر بایستند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
بنابراین از مجموعه‌ی اتفاقات و حرف و حدیث‌ها مشخص می‌شود که معترضان به اسنپ معتقدند که اگر در مقابل این قانون شکنی‌های صریح ایستادگی نشود، قبح دیگر مسائل و قوانین کشور نیز به راحتی شکسته خواهد شد و زیرسوال رفتن قانون از درجه اهمیت آن خواهد کاست. بی‌توجهی و بی‌کنشی دربرابر قانون‌شکنی می‌تواند کلیت قوانین یک کشور را بی‌اعتبار کند.
 
باید دید که در ادامه اسنپ در مقابل معترضان چه خواهد کرد. آیا اسنپ حاضر به برخورد قانونی با مسافر قانون شکن می‌شود و یا با ریزش معنادار مخاطبانش کنار خواهد آمد؟
برچسب ها: اسنپ
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
خشایار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
مانیز باتحسین رانند ه متدین از عمل زشت این شرکت تبرى جسته وآنرا بشدت محکوم واز مردم با غیرت میخواھیم این شرکت راتحریم کنند‌
مادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
درود به شرف و غیرت این جوانمرد.
اسنپ باید عذرخواهی کنه از این راننده اخلاق مدار و متعهدش . چون حریم شخصیش شکسته شده با نشر عکسش .
و از اون خانوم بابت افشای اطلاعات شخصی راننده شکایت کنه .
همینطور باید از ایشون تقدیر بشه بابت احترام به قانون کشور.

و گرنه همه به تحریم اسنپ می رویم .

جای قانون شکنها در زباله دان تاریخ است
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
دیگه از حد گذشته مسولین و حاکمیت که کلا خوابند مردم باید به پا خیزند اگر اینجوری پیش بره چند وقت دیگر دشمنان اسلام حتی اجازه حجاب را هم نمیدهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
راننده کار درستی کرده و هر کس دیگه ای هم بود این کار رو میکرد که جریمه نشه. در اصل خانوم تخلف کرده که اطلاعات شخصی یک نفر رو منتشر کرده.
تام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
ای کاش اینقدر که به فکر بی حجابی هستید به فکر غارت بیت المال و اختلاس ها هم بودید
عارف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
کار راننده خارج از جوانمردی بوده خجالت داره
آیا وظیفه اصلی راننده رسوندن سالم مسافران نیست !
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
احسنت به این راننده .
راننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
من هم راننده هستم خانوا پشت تا سوار میشن روسری بر میدارن.
آقایون تو ای گرما کلاه سر کنید میشه.
خانوم ها خیلی گل هستن چه با روسری چه بی روسری.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
اسنپ را تحریم کردن، یعنی بیچاره شدن یک عده راننده ی بدبخت بینوا ... آخه به چه قیمتی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
خدایی اخر فیلمید اونهایی که زگ گردن کلفت کردن خوبه اما این رگ چرا برای همه چی کلفت نمیشه فقط واسه ازاجیفی که خودشون فکر میکنن مهمه کلفت میشه دلیلش روشنه چون شکم سیره سیره و زیادی کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
شهدای مابرای دفاع ازناموسمون رفتندخون دادند
امااین راننده ناموسمونو وسط بزرگراه پیاده کرد
من هم راننده اسنپ هستم
امااین کاردرست نبود
من هرگزچنین کاری نمیکنم
خود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
اسنپ از امروز تحریمه تا وقتی از مسافر هذر خواهی کنه اونم رسمی ، خاک بر سر تمام کسانی که مشتری مداریو زیر شکم پرستبو قاطی میکنن
هومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
راننده اگه چشم چرون نبود سوارش نمی کرد کسی رو ک از همون ابتدا حجاب نداشته حداقل باید میگفت برا سوار شدن باید حجاب داشت وگرنه چ دلیلی داره ک سوارش کنه ک وسط راه یه دختر رو پیاده کنه
شوت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
مقصر راننده است چون اصلا نباید سوار میکرد
این سوار کرده بعد وسط راه پیاده کرده کار به شدت غیر اخلاقی هست
تحریم اسنپ ادامه دارد..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار