کد خبر: ۷۵۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 09 June 2019

به گزارش تابناک تهران یک جامعه شناس درباره تنهازیستی و زندگی مجردی افراد معتقد است که این نوع زندگی الگویی از غرب نیست و غرب فقط زودتر از ما آن را تجربه کرده است لذا مسیری است که خواه ناخواه باید طی شود. او همچنین بیان کرد که زندگی مجردی به نوعی زندگی زیرزمینی است و اگرچه در بُعد مثبت باعث کسب استقلال فرد می شود اما در بُعد منفی می تواند فرصت ریسک پذیری از نوع خطر کردن و گرایش به تفریحات ناسالم را فراهم کند.

امیرمحمود حریرچی در گفت و گو با شفقنا ضمن بیان اینکه نباید برای بحرانی شدن پدیده تنهازیستی نگران باشیم گفت: این نوع سبک زندگی مسیری است که باید طی کنیم، شرایط جوامع امروزی این وضعیت را در کشورهای دیگر حاکم کرده بود و در کشور ما نیز حاکم خواهد شد. در واقع خواه، ناخواه در این مسیر حرکت خواهیم کرد و هر روز هم بیشتر خواهد شد چون متاسفانه استقلال جوانان ما در حال کمرنگ شدن است و خانواده ها به این استقلال بهایی نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه اصل قضیه در گرایش به زندگی مجردی کسب استقلال و آزادی است، افزود: یک جوان نیازهایی دارد که در قالب یک زندگی مستقل می تواند آنها را رفع کند، در حالی که خانواده مقررات، ضوابط و سخت گیری های خودش را دارد و قاعدتا وضعیتی را پیش می آورد که جوان ترجیح می دهد جدا زندگی کند.

زندگی دانشجویی و آغاز تنهازیستی

این جامعه شناس ادامه داد: تنهازیستی معمولا از زندگی دانشجویی شروع می شود. در زندگی دانشجویی خوابگاه ها وضعیت مناسبی ندارند و کنترل های عجیب و غریبی روی دانشجویان صورت می گیرد لذا افراد ترجیح می دهند خانه ای اجاره کنند و به صورت شراکتی با سایر دانشجویان زندگی کنند.

حریرچی تصریح کرد:۲۰ درصد از جمعیت ما را دهه شصتی ها تشکیل می دهند، یعنی بیش از ۱۷، ۱۸ میلیون نفر دهه شصتی داریم که اکنون یا دوره میانسالی را شروع کرده اند و یا در حال وارد شدن به  دهه ۳۰ زندگی هستند؛ طبق بررسی هایی که مراکز آماری کشور داشتند یک سوم از دختران و یک پنجم یعنی ۲۰ درصد از پسران دهه شصتی کماکان مجرد هستند. آیا این افراد باید دائم در کنار پدر و مادرشان بمانند، طبیعی است که دنبال استقلال می گردند و برایشان خیلی هم هزینه و سختی دارد ولی فکر می کنند می توانند حداقل آنطور که دلشان می خواهد زندگی کنند.

زندگی مجردی برخلاف عرف جامعه

این جامعه شناس عنوان کرد: متاسفانه زندگی مجردی بر خلاف عرف جامعه است اما چاره ای نیست مگر اینکه شرایطی را فراهم کنیم تا جوانان زندگی مجردی نداشته باشند و متاهل شوند که اگر هم مستقل شدند استقلالشان بر اساس آغاز یک زندگی مشترک مناسب و خوب باشد نه آن زندگی مشترکی که به طلاق منجر شود.

تنهازیستی الگویی از غرب نیست

حریرچی معتقد است که تنهازیستی محصول و الگویی از غرب نیست و کشورهای غربی این نوع زندگی را فقط زودتر از ما آغاز و تجربه کرده اند. او اظهار داشت: ایران ۲۰ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی دارد که ۶۰ درصدشان دختران هستند؛ آمار طلاق در ایران بسیار بالاست، طلاق در کشور ما با غرب متفاوت است، در کشورهای غربی ازدواج یک تعهد است و وقتی زوجین به نتیجه می رسند که نمی توانند به این تعهد ادامه دهند طلاق می گیرند ضمن اینکه حقوق زن و مرد به ویژه زنان کاملا بعد از طلاق سرجای خودش باقی است.

سه هزار زندانی به خاطر مهریه

او با اشاره به قضیه مهریه در ایران گفت: اکنون سه هزار مرد برای مهریه در زندان هستند، چرا اینگونه است، چون هم خواستیم مدرن باشیم یعنی یک زندگی شیک و مرتب داشته باشیم که همه چیزش سر جای خودش باشد و عروسی آنچنانی داشته باشیم  و هم خواستیم برای اطمینان با بحث مهریه بخش سنتی قضیه را هم داشته باشیم.

تطبیق سنت ها با مدرنیته

حریرچی تاکید کرد: بنابراین وضعیتی را که اکنون در کشور ما دیده می شود غربی ها زودتر شروع کردند. زندگی مجردی نیز فرهنگی است که بنا بر نیاز ایجاد شده البته نمی خواهم این نوع زندگی را تایید کنم چون ما به هر حال جامعه ای هستیم که سنت هایی داریم اما باید آن سنت ها را با شرایط امروز جامعه تطبیق دهیم. چطور وقتی می خواهیم ازدواج کنیم به دنبال مهریه های سنگین و مراسمات لاکچری هستیم اما به این توجه نمی کنیم که غربی ها زندگی هایشان را چقدر ساده شروع می کنند. دنیای غرب چیزی به اسم جهیزیه ندارد، اکنون خیلی از خانواده ها وام می گیرند تا پدر خانواده بتواند جهیزیه دخترش را  به صورت تکمیل شده و کلان تامین کند.

سقوط اخلاقیات در جامعه

وی معتقد است:یکی از دلایل بی بند و باری در زندگی افراد زندگی مجردی است. زندگی مجردی، زندگی زیرزمینی است. متاسفانه شرایط اقتصادی، توقعات بالای افراد و لاکچری زندگی کردن باعث شده اخلاقیات در جامعه ما سقوط کند.

به پا بودن خانواده و فرار جوانان

این جامعه شناسی همچنین خاطرنشان کرد: به پا بودن خانواده ها باعث می شود که جوان بخواهد از این وضعیت فرار کند لذا به تنهازیستی روی می آورد. در نتیجه بخش عمده رواج این نوع زندگی تقصیر خانواده هاست. ابتدا ما به عنوان والدین باید تربیت شویم و رفتارمان را درست کنیم سپس به سراغ فرزندانمان برویم.  ما باید درک کنیم که جوان امروز اوضاع و احوال، خواسته و نیازهایش متفاوت است. ما نمی خواهیم این درک را داشته باشیم و مدام به آنها امر و نهی می کنیم، خارج از خانه نیز مدام امر به معروف و نهی از منکر داریم و من فکر می کنم که وارونه داریم عمل می کنیم یعنی امر به منکر و نهی از معروف می کنیم چون معروف و منکر و شرایط امروزی جامعه را نمی شناسیم.

او یادآور شد: باید بازتعریفی از مدرنیته و زندگی مدرن داشته باشیم، سنت هایمان را با آن تطبیق دهیم یا مدرنتیه را با سنت های خودمان همگون کنیم. من بارها به نمایندگان مجلس گفته ام اینکه مدام از غرب زدگی می گویند، بیایند یک بار به جوانان ما شرق زدگی را یاد دهند.

حریرچی ادامه داد: وقتی از سنت حرف می زنیم یعنی پدر مالک فرزندان است؛ یک نفر اگر به کودک خودش آزار برساند به هیچ کجا نباید جواب پس دهد چون می گویند فرزندش را تربیت می کرده است. قانون حمایت از کودکان،  ۱۰ سال است که به این خاطر در مجلس دارد خاک می خورد.

او به برخوردی که مردان با زنان خود دارند نیزاشاره کرد و گفت: مرد خودش را مالک زن می داند، چرا اکنون آمار طلاق ها بالاست و عمدتا هم خانم ها درخواست طلاق می دهند، چون معتقدند مرد مالک آنها نیست و می خواهند استقلال خودشان را داشته باشند. ما می خواهم این نوع سنت را کماکان حفظ کنیم که با این کار تخریب در جامعه ایجاد می کنیم، از طرفی هم نمی توانیم آن را تعدیل کنیم چون بخشی از تعدیل آن با قوانین و آموزش است و برای اینکه خودمان را راحت کنیم پای غرب را وسط می کشیم و می گوییم به ما تهاجم فرهنگی شده است.

حریرچی تاکید کرد: بعضی ازجوامع مثل ژاپن و هند سنت های خودشان را حفظ کردند اما تعدیلش کردند. در واقع سنت ها و عرف های ما باید اصلاح شوند و خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند؛ اکنون طوری است که در کشور ما نام تفریح کردن و شادی های دسته جمعی را بی بند و باری می گذارند.

او با اشاره به کشور لبنان نیز خاظرنشان کرد: در بیروت مردم خیلی سالم زندگی می کنند ولی در عین حال در حد خودشان آزادی دارند، تفریحاتشان را دارند و نماز شان را هم می خوانند اما چون ما چیزی نداریم که به مردممان دهیم تاکیدمان روی این نوع مسائل است درحالی که زندگی آقازاده ها خلافش را نشان می دهد.

زندگی مجردی و ایستادن روی پای خود

این جامعه شناس درباره پیامدهای مثبت زندگی مجردی به شفقنا گفت: در چنین سبکی از زندگی فرد یاد می گیرد که مستقل باشد و روی پای خودش بایستد، چون مستقل شدن را تجربه می کند و یاد می گیرد تشویق می شود که ازدواج کند و چون تنها زندگی می کند باعث می شود که تلاش و کار کند و درآمدی داشته باشد تا هزینه های استقلال خود را تامین کند. اتفاقا این دسته از افراد بیشتر به دنبال این هستند که ازدواج کنند و خانواده تشکیل دهند.

او درباره پیامدهای منفی تنهازیستی نیز توضیح داد: معایب این نوع زندگی به ارزش هایی که فرد به آن پایبند است بر می گردد. در حال حاضر ریسک پذیری در جامعه ما در جهت خطر کردن و به سراغ تفریحات ناسالم رفتن زیاد شده است و این جنبه منفی این نوع زندگی است چون این فرصت را برای فرد ایجاد می کند.

حریرچی همچنین در پایان اشاره کرد: کسانی هم که با خانواده زندگی می کنند به نوعی تنها هستند، برای همین به گوشی ها پناه می برند. گوشی ها یکی از عواملی هستند که تنهایی و اضطراب ها را تقویت می کنند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار