قانونی برای برخورد با خودروهایی که اقدام به  "دور ؛ دور" می‌کنند؛ نداریم/ حمل سگ در خودرو جرم نیست

به گزارش تابناک تهران طی 3 روز گذشته  طرحی در سطح شهر تهران به اجرا در آمد تحت عنوان «مقابله با خودروهای مزاحم »و همچنین متوقف کردن خودروهایی که حیوانانی چون سگ را حمل می کردند . در این راستا، 559دستگاه خودرو توقیف و 13 نفر نیز دستگیر شدند.

در خصوص اینکه آیا توقیف این خودروها با این دلایل مبنای قانونی دارد یا خیر  با نعمت احمدی، حقوق دان و وکیل پایه یک دادگستری گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

احمدی در خصوص اینکه آیا در قانون مجازاتی برای دور زدن خودرو در محدوده ای خاص (دور دور) مجازات تعیین شده است و می توان راننده و خودرو را متوقف و دستگیر کرد به برنا گفت : قانون اجازه چنین برخوردی را نمی دهد ؛ حتی مراجع قضایی و پلیس حق توقف خودرو را تا زمانی که راننده جرم خاصی انجام نداده باشد را ندارند. به طور مثال ؛ حتی پلیس نمی تواند به تصور اینکه من خطایی کردم دستور توقف خودرو مرا بدهد. رای دیوان عدالت اداری را داریم. متاسفانه شاهد برخوردهای خارج از قوانین در سطح شهر هستیم.

این حقوقدان در مورد این موضوع که آیا همراه داشتن حیواناتی مانند سگ و گربه در خودرو جرم تلقی می شود نیز افزود: در این خصوص نیز ؛ پلیس دستورالعمل دارد ؛ ولی قانون نداریم. با توجه به اینکه قانونی در خصوص این نوع برخورد ها تعیین نشده است ؛ رفتارهای انتظامی خارج از قانون است . پلیس باید حافظ امنیت باشد. برای قانونی کردن این رفتارها ؛ پلیس می تواند  از وزیر کشور بخواهد ؛ لایحه ای برای متوقف  کردن خودروهایی که اقدام به رفتاری به اصطلاح   (دور ؛ دور) و حمل حیوانات در خودرو  می کنند به مجلس ببرد ؛ قانون برای برخورد با رانندگان این خودروها  تعیین شود و پس از تصویب  قانون؛ برخورد صورت گیرد . در حال حاضر اینگونه برخوردها ؛ خارج از قانون  است.

وی با تاکید بر اینکه اگر پلیس خارج از قانون رفتار کند ؛ دیگر نمی توان از مردم رفتار قانونمند را طلب کرد ادامه داد: با اینگونه کردارها بی قانونی رواج می یابد. پلیس اگر فکر می کند ؛ این نوع تردد خودروها در شهر معضل آفرین است و حمل حیوانات در خودرو برای مردم مشکل ایجاد می کند  ؛ لایحه به مجلس برساند و بعد از تصویب در مجلس به شکل قانونی رفتار کند. بخشنامه های اینچنینی ؛ خودمحوری و بی قانونی را شکل می دهد که برای جامعه مضرر است. چون قانونی وجود ندارد و تنها بر اساس بخشنامه است حتی موجب کدورت بین مردم و پلیس نیز می شود.