کد خبر: ۷۵۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ 01 June 2019

نتیجه تصویری برای ازدواج سفید

عضو انستیتو روانپزشکی ایران در حال حاضر تهدیدهای نهاد خانواده در جامعه ما بسیار زیاد است و عملا ما به سمت و سویی حرکت کردیم که موجب تخریب خانواده و تحریف نقش افراد در خانواده‌ها شده است، گفت: فضای مجازی بهانه‌ای برای تهدید این نهاد بزرگ عنوان می شود. این در حالی است که این فضا اگر هم نبود ما باز با چالش‌های جدید در عرصه نهاد خانواده مواجه بودیم همچنان که امروزه با ناهنجاری به اسم ازدواج سفید مواجه هستیم که نهاد خانواده را تهدید می کند.

دکتر علی باغبانیان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی با تاکید بر اینکه جایگاه نهاد خانواده در ایران روز به روز بیشتر در معرض انواع تهدیدها قرار می گیرد، اظهار کرد: اساس هر جامعه ای را خانواده تشکیل می دهد و این نهاد سنگ بنا و جمع جبری جوامع است که نهایتا مسیر، سمت و سوی جامعه را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی،‌ فرهنگی و سیاسی مشخص می کند و هر سرمایه گذاری در عرصه تقویت بنیان خانواده قطعا آثار مثبتی را به همراه خواهد داشت.

ریشه بسیاری از آسیب‌های فعلی اجتماعی جامعه ما از بنیاد نادرست خانواده شکل گرفته است

وی در ادامه با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌های فعلی اجتماعی جامعه ما از بنیاد نادرست خانواده شکل گرفته است، تصریح کرد: بی توجهی به این نهاد را متقابلا همین آثار سوء را در سطح جامعه به همراه خواهد داشت و اگر ما امروز مشاهده می کنیم مشکلات و آسیب‌های اخلاقی نظیر دزدی، روابط نامشروع، اختلاس، کلاهبرداری و غیره در جامعه ما شیوع پیدا کرده به این دلیل است که افراد از دوران کودکی این مسائل را به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم در درون خانواده بیان می کنند و یا با عمل به آن مجوز انجام این نوع ناهنجاری‌ها را با عمل به آن صادر می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: از دیدگاه روانشناسی و اجتماعی برای بررسی وضعیت هر جامعه ای از نظر شیوع انواع آسیب‌ها باید ابتدا وضعیت جمع جبری آن خانواده را بسنجیم تا بتوانیم تصویری از میزان آسیب‌ها و ناهنجاری‌های آن خانواده به دست گرفت. در واقع جامعه تصویری کلی از وضعیت خانواده‌های آن جامعه است.

در حال حاضر تهدیدهای نهاد خانواده در جامعه ما بسیار زیاد است

دکتر باغبانیان تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر تهدیدهای نهاد خانواده در جامعه ما بسیار زیاد است و عملا ما به سمت و سویی حرکت کردیم که موجب تخریب خانواده و تحریف نقش افراد در خانواده‌ها شده است و فضای مجازی بهانه‌ای برای تهدید این نهاد بزرگ عنوان می شود این در حالی است که این فضا اگر هم نبود ما باز با چالش‌های جدید در عرصه نهاد خانواده مواجه بودیم. فقط این فضا زمینه لازم برای ترویج،‌ انتشار و تسریح مشکلات خانواده‌ها را افزایش داده است.

مسایل مالی و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین تهدید نهاد خانواده در ایران است

عضو انستیتو روانپزشکی ایران با بیان اینکه مسایل مالی و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین تهدید نهاد خانواده در ایران است تاکید کرد: خانواده‌ها امروزه قدرت و امکان این را ندارند زمینه‌های شروع یک زندگی جدید را فراهم کنند و فرد به تنهایی نمی تواند صاحب شغل و منزل مناسبی باشد تا برای ازدواج برنامه ریزی کند مگر اینکه پشتوانه و حمایت خانواده را در این زمینه به همراه داشته باشد.

این روانپزشک همچنین یادآور شد: نحوه برخورد و ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر امری نگران کننده به شمار می رود که این رفتارها در جامعه امروز بسیار آسیب زا و مشکل آفرین می شود.

دکتر باغبانیان از شیوع ازدواج های سفید در ایران ابزار نگرانی و آن را تهدیدی دیگر برای بنیان نهاد خانواده دانست و افزود: افرادی که می خواهند بدون پذیرش مسئولیت نیازهای عاطفی و جنسی خود را جبران کنند به سمت ازدواج های پنهان که در آن هیچ مسئولیتی مورد پذیرش طرفین نیست تمایل پیدا می کنند. در واقع این نوع ازدواج همان ازدواج معمولی با این تفاوت که زن و مرد از لحاظ قانونی، شرعی و عرفی به یکدیگر تعهدی ندارند اما برای رفع نیازهای خود زیر یک سقف زندگی می کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در کشورهای خارجی به دلیل اینکه افراد برای اینکه اجازه ازدواج داشته باشد باید ابتدا وضعیت روشن شغلی، مالی و تحصیلی خود را روشن کند، در نتیجه به سمت ازدواج های سفید حرکت می کنند اما در کشور ما مشکلات اقتصادی علت عمده تمایل به این نوع ازدواج ها است در نتیجه با انواع مشکلات و تبعات ناشی از آن مواجه می شود.

از بین رفتن حرمت حریم خانواده یکی از تبعات مهم ازدواج های سفید در ایران است

به گفته این روانپزش ، از بین رفتن حرمت حریم خانواده یکی از تبعات مهم ازدواج های سفید در ایران است و افراد بدون هیچ گونه تعهد در کنار هم زندگی می کنند در نتیجه این بی مسئولیتی آنها را با انواع آسیب‌های روحی و اجتماعی مواجه می سازد.

این روانپزشک گفت: متاسفانه به علت انواع مشکلات اقتصادی و عدم فراهم شدن زمینه‌های ازدواج، گرایش به سمت ازدواج‌های سفید در کشور افزایش یافته است. و خانواده ها و مسئولین باید نسبت به این نوع گرایش جوانان نگران باشند و اقدامات پیگشرانه را انجام دهند. چرا شیوع و عادی شدن این نوع ازدواج‌ها مانع تمایل جوانان برای ازدواج های دائمی خواهند شد.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: ازدواج های سفید به عنوان یکی بیماری مسری است یکی از بدترین ناهنجاری های فعلی جامعه است که متاسفانه در حال عادی شدن است. خانواده ها، حاکمیت و جامعه هر سه بر اساس موازین قانون و شرع مسئول  شکل گیری انواع ناهنجاری در کشور که یک نمونه آن  شیوع ازدواج های سفید است،‌هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار