کد خبر: ۷۴۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹ 28 May 2019
مدارس لاکچری؛ آموزش مدرن یا برندسازی

تهران-  فرارسیدن فصل ثبت نام و انتخاب مدرسه ای با نام و نشان مناسب این روزها به دغدغه جدی خانواده ها تبدیل شده است، مسئله ای که همواره نقش مدارس غیردولتی را پررنگ کرده و پای مدارس لاکچری به میان می آید.

اصطلاح «لاکچری» چند سالی است که در جامعه رواج پیدا کرده و افکار عموی برای هر موضوعی با شرایط خاص و ویژه و البته گران قیمت این عبارت را به کار می برند، البته نظام آموزشی هم از این فضا بی نصیب نمانده و شاید بتوان گفت در قالب مدارس غیردولتی به دستگاه تعلیم و تربیت رخنه کرده است.

مدارسی که هر چند با اعلام وزارت آموزش و پرورش محدوده ای برای دریافت میزان شهریه در دوره های مختلف تحصیلی تعریف کرده است اما گویی آنگونه که باید مدارس غیردولتی به ضوابط پایبند نیستند.

در این روزها صدای خانواده ها نیز بلند است که با این وضعیت اقتصادی، مدارس غیردولتی مبالغ بسیار سنگینی درخواست می کنند که از توان آنها خارج است، اما والدین چاره ای جز این نمی بینند و این ذهنیت البته در جامعه به وجود آمده که تحصیل با کیفیت، صرفاً از ورود به این مدارس حاصل می شود.

گرایش به سمت پولی شدن مدارس را باید مربوط به مصوبه پنجم خرداد سال ۱۳۶۷ دانست همان سالی که قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی در ۲۱ ماده و ۱۵ تبصره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به تدریج نقش این مدارس پررنگ شد و مدارس دولتی به فضایی دم دستی و بی کیفیت که صرفاً فرزندان خانواده های کم بضاعت باید در آن تحصیل کنند، تبدیل شد.

در ابتدای فعالیت این مدارس خانواده های با توان مالی متوسط به بالا تمایل داشتند فرزندانشان در این مدارس تحصییل کند اما به تدریج دامنه آن گسترش پیدا کرد به نحوی که اکنون بسیاری از دانش آموزان شاید به لحاظ اقتصادی در مرتبه بالایی قرار نداشته باشند اما به دلیل گرایش بیش از حد و شاید چشم و هم چشمی در این مدارس درس می خوانند و خانواده ها نیز بار سنگین شهریه را تحمل می کنند.

اما آنچه این روزها بیشتر به گوش می رسد جدای از اینکه شهریه مدارس غیردولتی هر سال افزایش پیدا می کند، وجود مدارسی است که به لاکچری معروف شده اند، مدارسی که از کلاس موسیقی و آموزش زبان های خارجی گرفته تا اردوهای چند ده میلیون تومانی خارج از کشور برگزار می کنند تا بتوانند به قول معروف مشتری جذب کنند.

نگاه برخی از مدارس غیردولتی صرفاً آموزشی و تربیتی نیست، بلکه نوعی برندسازی و مطرح شدن در میان دیگر رقبا را به رخ می کشند و البته در این میان خانواده های مرفه نیز که شاید این شهریه های چند ده میلیون تومانی برای آنان رقم بسیار ناچیزی باشد، با میل ورغبت به دنبال آن هستند که فرزندانشان در چنین فضاهای آموزشی خاص تحصیل کنند.

هرچند فاصله طبقاتی همواره وجود داشته و آحاد مردم با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت در کنار هم در گستره ای به نام جامعه زندگی می کنند و این مسئله امری طبیعی است اما آنچه رنگ دیگری به این تفاوت ها داده و آنها را برجسته می کند، آن است که برخی افراد جامعه خاص تر از خاص دیده شوند و همواره به دنبال به رخ کشیدن ثروت و تمکن مالی خود باشند، موضوعی که می تواند عواقبی همچون ناهنجاری های اجتماعی را در میان دو قشر کم درآمد و پردرآمد رقم بزند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها تاکید کرده اند که مدارس غیردولتی جدای از مدارس دولتی نیستند و در کنار آنها بخشی از مسئولیت آموزشی را بر دوش می کشند و همواره تاکید دارند که موسسان باید بر اساس ضوابط و در قالب شرایط تعیین شده اقدام به دریافت شهریه کنند.

هفته گذشته بود که در مراسمی از سامانه ثبت شکایات مدارس غیردولتی با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی و تاکید شد که در مدت ۱۰ روز به تمامی شکایات رسیدگی می شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز میزان شهریه این مدارس را برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در مدارس ابتدایی شهر تهران ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دبیرستان‌های دوره اول متوسطه حداکثر ۱۱ میلیون تومان و برای دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه به غیر از پایه دوازدهم حداکثر ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد و البته گفت که بر اساس الگوی مصوب وزارت آموزش و پرورش این شهریه شامل سرویس، غذا و لباس دانش‌آموزان نمی‌شود.

اما این روزها با شنیدن خبرهایی مبنی بر دریافت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در برخی مدارس غیردولتی خاص برای بردن دانش آموزان به اردوهای خارج از کشور فریاد همه بلند شده است، البته این اعتراض نه از سوی خانواده هایی که این مبلغ را می پردازند زیرا آنها رضایت کامل به این نوع از خاص بودن دارند بلکه صدای دیگر خانواده هایی که حتی از فرستادن فرزندانشان به مدارس درجه دو و سه غیردولتی محروم هستند، را درآورده است.

برجسته شدن فعالیت مدارس غیردولتی با عنوان «بین المللی» و در نظر گرفتن امکاناتی خاص برای دانش آموزان این مدارس که از حد متعارف گذشته و به برندسازی رسیده است، خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا را بر آن داشت تا در گفت و گویی با مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران جزئیات این مطلب را جویا شود که در ادامه می خوانید:
 

** اعزام دانش آموزان وجاهت قانونی ندارد

«عبدالرضا فولادوند» اظهار داشت: شهریه مصوب همان است که توسط سازمان مدارس غیردولتی اعلام و حداکثر شهریه برای دوره متوسطه ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: اعزام به خارج دانش آموزان به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد و از وظایف مدارس غیردولتی نیست که اردوهای اعزام به خارج برگزار کند.

وی با بیان اینکه هر دانش آموزی که تصمیم دارد در مسابقات بین المللی شرکت کند صرفاً باید از طریق امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش و سازمان استعدادهای درخشان اقدام کند، تاکید کرد هیچ آموزشگاهی از اعم از دولتی و غیردولتی مجوز اعزام دانش آموز به خارج از کشور ندارد.

فولادوند یادآورشد: آموزش و پرورش هیچ گونه تعهدی در قبال این اردوها و اعزام دانش آموزان به خارج از کشور ندارد مگر اینکه از طریق سازمان استعدادهای درخشان و روابط بین الملل و مدارس خارج از کشور، مسابقات بین المللی مورد تایید قرار گیرد.

وی اضافه کرد: خانواده ها اگر به دنبال اعزام فرزندان خود به خارج از کشور هستند این راهش نیست آموزش و پرورش هیچ گونه تعهدی در قبال اتفاقات احتمالی ندارد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: نظارت دقیق بر فعالیت مدارس غیردولتی انجام می شود و با راه اندازی سامانه ثبت شکایات مردمی و تلفن گویای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی این نظارت ها بیشتر شده به گونه ای که در هفته گذشته با یکی دو آموزشگاه که اقدام به برگزاری اردوهای خارج از کشور کرده بودند، برخورد شد، برخی مدیران این مدارس عزل و مجوز برخی مدارس نیز لغو شده است.
 

** اسامی مدارس غیردولتی متخلف منتشر می شود

فولادوند تصریح کرد: از آنجا که این رای در مراحل اولیه قرار دارد اسامی مدارس متخلف را اعلام نمی کنیم اما پس از رای نهایی و تجدید نظر نام های آنها منتشر می شود.

به گفته وی موسسان مدارس غیردولتی موسان گمان می کنند برگزاری اردوهای خارج از کشور و فوق برنامه های ویژه یک برند است در حالی که به نظر من نوعی تجارت پیشگی است و اگر دانش آموزان می خواهند به مسابقات بین المللی بروند باید از بستر مناسب انجام شود.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: سامانه شکایات که توسط وزیر افتتاح شد بخشی از فعالیت آن در همین رابطه است که به محض ارسال گزارش و شکایت در اولین فرصت بررسی شود که البته با راه اندازی این سامانه اکنون برخی مدارس غیردولتی که عزم جدی سازمان مدارس غیردولتی را دریافته اند، عقب نشینی کرده و سعی می کنند بر اساس قوانین و مقررات عمل کنند.

فولادوند در واکنش به این موضوع که وزارت آموزش و پرورش توان برخورد با موسسان مدارس غیردولتی لاکچری را ندارد و صرفاً بر امور مدارس درجه دو و سه نظارت می کند، گفت: متخلفان از نظر آموزش و پرورش یکسان هستند و کسی در این رابطه مصونیت ندارد و ما کسی به اسم دانه درشت نمی شناسیم بلکه طرف حساب ما موسس و یا مدیر مدارس هستند و با هرگونه تخلف برخورد می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار