نیاوران ،‌ یکی از از قدیمی‌ترین و پرترافیک ‌ترین محله های شهر تهران است که دارای مسجد جامع بوده که قدمتی دیرینه دارد که در چندین نوبت مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است که آخرین بازسازی آن امسال به اتمام رسید.
کد خبر: ۷۴۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 23 May 2019

بازسازی مسجد جامع نیاوران به همت اهالی و ساکنان منطقه/ مساجد پایگاه اخلاق، تربیت و بزرگترین کانون فرهنگی بر روی زمین هستند / مسجد را بدون کمک‌های بیرونی ساختیم

نیاوران ،‌ یکی از از قدیمی‌ترین و پرترافیک ‌ترین محله های شهر تهران است که دارای مسجد جامع بوده که قدمتی دیرینه دارد که در چندین نوبت مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است که آخرین بازسازی آن امسال به اتمام رسید.
رییس امور مساجد کشوردر آیین افتتاح مسجد جامع نیاوران در تهران گفت: حقیقا عمران و آبادانی مساجد توفیق بزرگی است که نصیب انسان می شود و روایت شده است که مساجد خانه خداوند در روی زمین بوده و مساجد بهترین پایگاه توحید و بندگی خدا و پایگاه اخلاق و تربیت و بزرگترین کانون فرهنگی بر روی زمین هستند.
حاج آقای منوری، ضمن تبریک آیین افتتاح شبستان مسجد ، افزود: خدمت حجت الاسلام حاج آقای مصطفوی که در این مجموعه فرهنگی فعالیت دارند و همچنین خدمت شاگرد ایشان حجت الاسلام خیری که در عمران و آبادانی و بنای این مسجد عظیم بسیار کوشا بودند، تبریک ویژه عرض می کنم و خوشحالیم که این توفیق نصیب این افراد شد که در این امر خیر سهیم باشند.

وی با بیان اینکه رشد اسلام و شروع آن با بنای مسجد آغاز شد، خاطر نشان ساخت: پیغمبر اکرم اولین کاری که به هنگام ورود به مدینه انجام دادند ایجاد بنای مسجد بود.
رییس امور مساجد کشور با اشاره به اینکه مساجد شاخصه حکومت دین و حاکمیت اسلامی هستند، اظهار داشت: باید قدر این پایگاهها را بدانیم و بیش از پیش به مساجد توجه داشته باشیم و از گذشته های دور مسجد کانون تعلیم و تربیت بوده و مدارسی که شکل می گرفت از دل مساجد بود .
حجت الاسلام منوری افزود: از ابتدا مساجد محل مشورت مسایل مهم بود و محل عزل و نصب فرماندهان و محل قضاوت و محل رسیدگی به مسایل و مشکلات گرفتاران بوده است و همواره محل رجوع مستمندان و ایتام و مستمندان و گرفتاران و مسافرین بوده است.
وی با بیان اینکه در صدر اسلام کارکرد مساجد کارکرد عظیمی و وسیعی بوده است تصریح کرد: با توجه به مقتضیات زمان و مکان ما باید به کانونهای توحیدی بیشتر توجه کنیم وبیشتر عنایت داشته باشیم و بهترین کانون برای مرور مسایل اعتقادی مساجد هستند وبهترین محل ارتباط انسانهای صالح و با تقوا و معتقد مساجد است.
حجت الاسلام منوری گفت: ما اگر امروز میخواهیم فرزندان خود را در مقابل خطرات و تهدیدهای اخلاقی و تهدیدهای دشمن در فضای مجازی ایمن نگه داریم باید فرزندانمان را مسجدی بار بیاوریم.
وی افزود: مسجدی بار آوردن یعنی حضور ما در مسجد در کنار فرزندانمان، عمران و آبادانی مساجد به غیر از ظاهر به عمران و آبادانی حضور ماست وهرچه ما در مساجد بیشتر حضور پیدا کنیم مساجد پر رونق تر و ابادتر خواهند شد.
رییس امور مساجد کشور با بیان اینکه جوانان و نوجوانان بیشتری باید در مساجد حضور پیدا کنند، اظهار داشت: اگر مساجد با بهترین امکانات و مصالح ساخته شوند ولی کسی در آن حضور نداشته باشد این مسجد متروک است و مثل این است که قران را با بهترین خط نوشته وبا بهترین پوست جلد شود و کسی آن را نخواند این قران مهجور است.
حجت الاسلام منوری افزود: باید توجه داشته باشیم که عمران و آبادانی مساجد وسیله ای است برای رونق و حضور بیشتر ما در مساجد و پدرها و مادرها موظف هستند بچه ها را مسجدی بار بیاورند.
وی در ادامه تصریح کرد: در تاریخ نقل شده است که حضرت فاطمه زهرا (س) امام حسن و امام حسین علیه الاسلام را به مسجد می فرستاد تا سخنان رسول خدا را بشنوند و بیاموزند.
وی با بیان اینکه امروز این پایگاه فرهنگی عظیم از جایگاه مهمتری برخوردار است، خاطر نشان ساخت: ما در سراسر کشور حدود 69 هزارمسجد شیعی و 13 هزار مسجد اهل تسنن داریم و اینها مهمترین پایگاه و ارکان مهم این مساجد امام جماعت و هیات امنا و خادمین وسازمانها و نهادهایی که برای فعالیتهای فرهنگی ورود پیدا کرده اند و ظرفیت مساجد علاوه بر اقامه نماز مهمترین پایگاه تربیت اخلاق و مباحث اعتقادی و الهی می تواند باشد.
حجت الاسلام منوری در ادامه با اشاره به نقش مساجد در مسایل و مشکلات جامعه گفت: امسال در جریان سیل اخیر شاهد بودیم که مساجد محل رسیدگی به آسیب دیدگان بودند و این به خاطر است که مردم به این پایگاه اعتماد و اعتقاد دارند.
وی یاد آور شد: در تهران مسجدی داریم که بازسازی 110 منزل و 14 مدرسه را به عهده گرفته و این نشانه ظرفیت بالای مساجد است.
وی با اشاره به اینکه امروزمساجد در بحث سلامت اجتماعی و رفع آسیبهای اجتماعی می تواند موثر باشد، خاطر نشان ساخت: هر مسجد می تواند جلوی چند طلاق را بگیرد و هر مسجد می تواند مسبب چند ازدواج شده و یا جلوی چندین اعتیاد را گرفته و جلوی فقر و فحشا را بگیرد .
حجت الاسلام منوری افزود: دولت متوجه شده است که اداره امور و همچنین وضعیت کشور بدون مردم امکان پذیر نیست و مردم نقش مهمی در امور حاکمیتی دارند و یکی از مهمترین پایگاههای مردمی مساجد هستند.
وی با اشاره به رویکرد امور رسیدگی به امور مساجد نیز گفت: راهبرد ما در مرکز امور رسیدگی به مساجد در چهار حوزه تعریف می شود که اولین راهبرد بحث شبکه سازی است وما باید از این شبکه وسیع اطلاع وافی و کافی از قابلیتها و امکانات و واقعیتهای این فضا داشته باشیم و در تهران بزرگ 3هزاروپانصد مسجد وجود دارد و در سطح کشوربیش از 60 هزار مسجد شیعی داریم واین شبکه عظیمی است اگر بتوانیم بهم متصل نماییم.
وی راهبرد دوم را گفتمان سازی اعلام کرد و افزود: ما بایستی به گفتمان واحد در مساجد برسیم و گفتمان واحد می تواند در راستای هدف واحد باشد و بحث بعدی فرهنگ سازی است که مساجد در فرهنگ سازی درحوزه دین می توانند نقش به سزایی داشته و در رواج سبک زندگی دینی و الهی می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
حجت الاسلام منوری در پایان به چهارمین راهبرد اشاره کرد و تصریح کرد: نکته بعدی بحث جریان سازی است به طور مثال نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و یا در اداره جنگ و پیشتیبانی از جبهه و اعزام رزمنده به جبهه ها که جریان عظیمی بود که در مساجد شکل گرفت و امروز نیز مساجد می توانند در امور فرهنگی جریان ساز باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای خیری، امام جماعت مسجد نیاوران، نیز در آیین افتتاحیه بازسازی مسجد نیاوران گفت: مسجد نیاوران قدمتی هفتاد الی هشتاد ساله دارد که نیاز به بازسازی داشت که دو پیشنهاد مطرح شد، یکی اینکه بنا قدیمی است تخریب و از نو ساخته شود و به چند دلیل این امر میسر نشد و پیشنهاد دوم بازسازی بود که نهایتا تصمیم به بازسازی شد وبعد ازعید فطر سال گذشته کار آغاز شد وعلیرغم اینکه کار طاقت فرسایی بود الحمدالله انجام شد و منابع آن از خود خیرین و مردم تامین و ریالی از هیچ ارگان ویا نهادی وارد نشد.
وی افزود: اکثر مردم محل چه فیزیکی چه مالی و چه معنوی دست به دست هم دادند و این امر خطیر را به پایان رساندند که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی ضمن تقدیر از خیرین و کسانی که صادقانه در بازسازی مسجد شرکت کرده اند، تصریح کرد: هیات امنای مسجد نیز بسیار تلاش کردند که جای تقدیر دارد و اگرتوجه و عنایت و حمایتهای حجت الاسلام مصطفوی نبود یک خشت هم روی خشت قرار نمیگرفت و از خدا برای ایشان طول عمر خواستاریم و امیدواریم خداوند این اقدام خیر را از همه پذیرا باشد.

در ادامه محمد حسین جبلی معروف به "حمید جبلی" مداح و قاری و عضوهیات امنا و شورا یاری محله نیاوران نیز در این مراسم گفت: شب میلاد کریم اهل بیت مصادف با آیین افتتاحیه مسجد جامع نیاوران که باز سازی آن انجام شد و این مسجد تحت نظارت آیت الله مصطفوی و حجت الاسلام حاج آقا بشیرخیری که از شاگردان آیت الله مصطفوی بودند که در حال حاضر جانشین ایشان در مسجد نیاوران هستند، بازسازی صورت گرفت.
وی افزود : حدود یک میلیارد تومان برای بازسازی هزینه شد که به دلیل وضعیت بد اقتصادی و افزایش قیمت مصالح بالاتر از قیمت پیش بینی شده بود که توانستیم بازسازی را به اتمام برسانیم.
وی خاطر نشان ساخت: سالها بود که مسجد اعظم نیاوران نیاز به بازسازی داشت و خوشبختانه این امرامسال به بهترین نحو محقق شد و لازم به ذکر است که هیچ مبلغی از هیچ جایگاه ونهادی جهت بازسازی مسجد دریافت نکرده ایم و همه اهالی و افراد شاخص محلی بخش اعظمی از هزینه ها تقبل کردند و توانستیم کمتر از یکسال بنای مسجد را بازسازی کنیم .
جبلی در پایان با اشاره به تاریخچه مسجد و حسینه نیاوران گفت: در محله نیاوران علاوه بر مسجد جامع مسجد کوچک دیگری به نام مسجد امام حسن عسگری (ع) در کنار حسینیه قرار دارد که این مسجد سینه به سینه گشته تا به الان به دست ما رسیده و شواهد و قرائن گویای این است که امام حسن عسگری علیه السلام زمانی که عازم گرکان بودند در این محل اتراق و نماز برپا داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار