کد خبر: ۷۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 10 August 2015

محمد اصغری کلاسر*

بر اساس آیین نامه تقسیمات کشوری ، آن شهر و یا روستا و بخشی که به مرکز شهرستان و یا استان نزدیک باشد ، می تواند تابع آن بخش و شهر و یا استان باشد و این در حالی است که منطقه حیران به شهرستان نمین و آبی بیگلو نزدیک و شهرستان آستارا هم از لحاظ مسافت به مرکز استان اردبیل نزدیک تر است و در سابق به خاطر مسافت اندک ، جزو توابع اردبیل بوده است و در این رابطه باید طبق قانون تقسیمات کشوری، تجدید نظر و بازنگری انجام گیرد.

در روزهای اخیر بار دیگر بحث هایی پیرامون حوزه استحفاظی اردبیل - گیلان هستیم و فرماندار آستارا و نماینده اردبیل در این رابطه بحث هایی داشته اند.

گرچه قبلاً چندین بار در مورد تابع بودن آستارا و حتی تالش در نشریات و خبرگزاریها و سایت ها مطالب و یادداشت هایی به اطلاع مخاطبین و مردم و مسئولین و حتی به مسئولان گیلان رساندیم. اما متأسفانه مسئولان و نشریات و خبرگزاریهای گیلان و روزنامه نگاران وابسته به محافل روشنفکری رشت با احساسات توام با توهین و اهانت جواب داده اند و در بعضی مواقع جلسه شورای اداری را در تله کابین گردنه حیران برگزار کرده اند، همان گردنه حیران و جنگل ها و مناطق این حوزه توسط مسئولین گیلان به فراموشی سپرده شده بود و آن زمان که راه ها بسته می شد و یا تعریض و آسفالت این جاده توسط راه و ترابری اردبیل انجام می گرفت، خبری از مسئولین گیلان نبود و و به حال خود رها شده بود.

اکنون اما تابلو بخشداری را نزدیک تونل اردبیل نصب می کنند و حالا به یادشان افتاده که حیران و آستارایی وجود دارد و یا در قهوه خانه و دکه ها و پستو خانه ها ، مجوز های فعالیت مشاغل را نصب می کنند

وقتی بر اساس تقسیمات کشوری بحث می شود ، هدف ما تعیین حدود و ثغور و موقعیت جغرافیایی یک منطقه است اما عده ای بدون اطلاع از روند طی شده سرگذشت تقسیمات کشوری ، با انگ ها و بر چسب های تجزیه طلبی ، دنبال بهانه تراشی و دور شدن از واقعیات و فرار از بحث منطقی هستند ، اما ما همان مردمانی هستیم که در برابر تجزیه طبان مبارزه کرده و آن زمان که آذربایجان عزیز را که می خواستند از ایران جدا کنند ، در مقابل آن ها رشادتها و دلاوریها و فداکاریها کردیم و در راه وطن ، شهید دادیم و اجاز ندادیم وجبی از خاک ایران اسلامی به دست تجزیه طلبان بیافتد.

سخن گفتن از تقسیمات کشوری تجزیه طلبی نیست، تجزیه طلبی یعنی یک بخش و منطقه و شهر و حوزه جغرافیایی یک کشور را جدا کردن و در اختیار یک کشور قرار دادن و یا به طور مستقل و خودمختار در آمدن و خود را یک کشور استقلال نامیدن است.

مطابق با تحقیقات نعمتالله محرمی و حسن مهربان، اولین قوانین تقسیمات کشوري دوره رضا شاه از سال 1309 آغاز شد. تا سال 1316 غیر از تابعیت رودسر و رانکوه از تنکابن، هیچ تغییري در تعداد و مرزهاي تقسیمات کشوري به چشم نمی خورد. غیر از یک مورد مذکور تمامی مصوبات این دوره مربوط به تغییر نام شهرها و روستاها است. متن مصوبات مشخص نمی کند که مصوب مجلس آغاز می شوند. البته این « حسب الامر همایونی » هستند یا وزراء؛ اما اکثریت مصوبات با عبارت ، « حسب الامر مطاع مبارك همایونی » عبارت آغازین گاهی مفصلتر هم می شود.

مثلاً « نظر به استدعاي اهالی بلوك » غیر از یک مورد که ؛ « حسب الامر مبارك ملوکانه » یا تغییر کرد. نصرت آباد به زابل، دزدآب به زاهدان، علی آباد (مازندران) به شاهی، خبیص « خبیص » نام به شهداد، ناصري به اهواز، صحرا مطابق با تحقیقات نعمتالله محرمی و حسن مهربان، اولین قوانین تقسیمات کشوري دوره رضا شاه از سال 1309 آغاز شد.

تا سال 1316 غیر از تابعیت رودسر و رانکوه از تنکابن، هیچ تغییري در تعداد و مرزهاي تقسیمات کشوري به چشم نمی خورد. غیر از یک مورد مذکور تمامی مصوبات این دوره مربوط به تغییر نام شهرها و روستاها است. متن مصوبات مشخص نمی کند که مصوب مجلس آغاز می شوند. البته این « حسب الامر همایونی » هستند یا وزراء؛ اما اکثریت مصوبات با عبارت ، « حسب الامر مطاع مبارك همایونی » عبارت آغازین گاهی مفصل تر هم می شود. مثلاً ،« نظر به استدعاي اهالی بلوك » غیر از یک مورد که ؛« حسب الامر مبارك ملوکانه » یا تغییر کرد.

نصرت آباد به زابل، دزدآب به زاهدان، علی آباد (مازندران) به شاهی، خبیص « خبیص » نام به شهداد، ناصري به اهواز، صحرا به علاوه استرآباد به گرگان، ارومیه به رضاییه، سلماس به شاهپور، قمشه به شهرضا، هارون آباد به شاه آباد، بارفروش به بابل، حبیب آباد به ده نو، تون به فردوس، حسین آباد پشتکوه به ایلام، بمپور به ایرانشهر، آق قلعه به پهلوي دژ، صحراي ترکمن به دشت گرگان، خورموسی به بندرشاه، دهکرد به شهرکرد، انزلی به پهلوي، ناحیه نفطخانه به علاوه نفطکاوش به نفطشاه، ترشیز به کاشمر، منصورآباد پشتکوه به مهران، کرمان به علاوهي بلوچستان به علاوهي زابل به مکران ، دهنو به نوشهر، سختسر به رامسر، ساوجبلاغ مکري به مهاباد، مشهدسر به بابلسر شد.

باتوجه به اسناد و مدارک، نجفقلی خان وطندوست آراللو(آلارلو) ملقب به سالارمنصوردر سال 1275هجری شمسی در دوره قاجار ، حاکم اردبیل، مشکین و طالش بوده است.

در مورد تابع بودن آستارا و تالش به اردبیل مطالبی براساس اسناد و مدارک متقن و با دلایل بسیار قوی ومبرهن به اطلاع روزنامه نگاران و مردم و مسئولان استان گیلان رساندیم ، اما متأسفانه بعضی از شهروندان و مسئولان و روزنامه نگاران تالش و گیلان، به جای جواب دادن با مدارک و اسناد به مطالب ما ، دربعضی از سایت ها و نشریات و محافل خصوصی و عمومی اقدام به توهین و فحاشی می کنند، حتی چندین بار به استاندار محبوب و باتدبیر و با کیاست اردبیل توهین و اهانت و جسارت کرده اند.

و درمورد تاریخ و اسناد و مدارک سفسطه می کنند و می نویسند (عصبانیت اردبیلی ها از جلسه شورای اداری گیلان در گردنه حیران)،آقایان ،روزنامه نگاران و مسئولین تالش و آستارا و گیلان این را بدانید ما نه عصبانی هستیم و با ادبیات دیگر هم صحبت نمی کنیم ، وقتی به منابع و کتب تاریخی و اسناد و مدارک و نقشه ها مراجعه می کنیم، نواحی تالش و آستارا از توابع اردبیل و حتی در دوره قاجار، نجفقلی خان وطندوست آراللو، حاکم اردبیل، مشکین و طالش بوده است و بعد از وی هم چندین حاکم از اردبیل بر تالش حاکمیت داشته است و تالش و آستارا از ناحیه و از سوی اردبیل اداره می شده است. ما براساس اسناد و مدارک تاریخی حرف می زنیم نه با عصبانیت و ادبیات دیگر.

به موجب عهد نامه صلح عثمانی ها با صفویان در سال 963 هجری شمسی ، تالش و آستارا از ناحیه اردبیل اداره می شده و جزو قلمرو اردبیل بوده اند و حتی آستارا از موقوفات شیخ صفی الدین اردبیلی است. از آستارا که این نام در صریح الملک بیشتر به شکل های اصطاراب و آستاره دیده می شود و در این باره باید اداره کل امورخیریه و اوقاف اردبیل می تواند، طبق وقف نامه ، درآمدها و هزینه های موقوفة شیخ صفی الدین بر اساس دفاتری که در مورد موقوفات شیخ صفی الدین تحریر شده، وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی موقوفه شیخ صفی الدین را در دوره صفوی و عثمانی نشان می دهند.

در بررسی کنونی سعی شده است با استناد به این دفاتر مواردی همچون شروط موقوفه شیخ صفی الدین اردبیلی، اقلام درآمدی و هزینه های آن (دخل و خرج)، ارزش اقتصادی، پرسنل و مقرری دریافتی آنها و مواد مورد نیاز و مصرفی مجموعه (درگاه، تربت، مسجد و عمارت) مطرح شود.

از این رو متن دفاتر که به خط سیاق نوشته شده است قرائت شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که موقوفه به اعتبار منابع درآمدی دارای اقتصاد نیرومندی بوده است.

شیخ صفی الدین پایه های طریقت خود را بر روی اراضی وقف شده به درگاه، در اردبیل و اطراف آن بنیان نهاد. در این دوره منابع درآمدی درگاه شیخ صفی الدین شامل درآمدهای وقفی، نذورات زائران و اعانه ها و کمک هایی مانند«آقچة چراغ» (Çerağ Akçesi) می شد. در دوره صفوی این موارد، وقف درگاه شده بود : در اردبیل : 200 خانه، 9 حمام، 8 کاروان سرای، یک بازار سنتی (سرپوشیده)، 100 مغازه، درآمدهای ارضی روستاهای کلخوران، تاجی بُیوک، طالحاب (تلخاب) و ابراهیم آباد به همراه مالیات گمرکی مأخوذ از ابریشم ؛ در تبریز : 100 خانه، 100 مغازه، دو روستا و نیز املاکی در گیلان، آستارا و مغان. اولیا چلبی که در اواسط قرن یازدهم هجری از منطقه دیدن کرده است نیز از فراوانی موقوفات سخن می گوید.

رضاشاه در 12 آذرماه 1309 دستور داد تا نام برخی از شهرهای ایران تغییر کند. البته تغییر نام اماکن جغرافیایی پیش از

آن نیز در زمان پهلوی اتفاق افتاد بود و در این تاریخ به صورت سیاست کلی دولت پهلوی ارائه شد. سیاست تغییر نام

اسامی اماکن جغرافیایی تا جایی پیش رفت که به دستور وی در دی ماه 1313 طبق بخشنامۀ رسمی وزارت امور خارجه وقت، نام پارس یا پرشیا نیز رسماً به ایران تغییر یافت. همان طور که به موقوفه شیخ صفی الدین اشاره شد ، حال نکته بسیار مهم اینجاست که در انتخابات مجلس شورای ملی ، بر اساس اعتبار نامه ها و اسناد موجود ، اردبیل ، مشگین ، آستارا ، نمین ویلکیج ، خلخال و اجارود ، یک حوزه انتخابیه بوده است و از سال 1302 ( دوره پنجم شورای ملی) کاندیداهایی از این حوزه اعلام حضور می کردند و نماینده انتخاب می شد .

تفکیک دو ایالت شرقی و غربی از هم چندان نپایید و دراولین قانون منسجم تقسیمات کشوری این دو باهم استانی به نام استان شمال غرب را تشکیل دادند.دراین قانون ، که درتاریخ 16/8/1316 به تصویب رسید؛ استان شمال غرب از شش شهرستان اردبیل ، تبریز ، خوی ، رضائیه ، مراغه و مهاباد تشکیل شد و هرکدام ازاین شهرستان ها مشتمل برچندین بخش به شرح زیر بودند؛

اردبیل: 1- توابع اردبیل ؛- اوجارود ، مغان ؛ 3- مشکین ، ارشق ؛ 4- نمین ، ویلگیج(ویلکیج) ، آستارا؛ 5- خلخال و توابع.

درفهرست ارسالی استانداری ها و فرمانداری ها به وزارت کل کشور درسال1318 ، آذربایجان شرقی ، باعنوان استان سوم معرفی شده که شامل دو شهرستان تبریز و اردبیل است.شهرستان تبریز متشکل از هفت بخش تبریز ، بستان آباد ، مرند ،شبستر ، اهر و خدا آفرین و درمجموع 37 دهستان و 1575 ده و شهرستان اردبیل نیز متشکل از شش بخش اردبیل، آستارا ، سراب ، گرمی ، مشگین شهر و هرو آباد(خلخال) است. براساس تصویب نامه ی شماره ی 7/794 در تاریخ 9/8/1329 بخش آستارا از اردبیل مجزا شد و به شهرستان خمسه ی طالش دراستان یکم پیوست. اما چندی بعد طی تصویب نامه ی شماره 7/1148 درتاریخ 23/9/1329 انتزاع بخش آستارا از اردبیل و الحاق آن به خمسه طالش که در تاریخ 9/8/1329 به تصویب هئیت دولت رسیده بود ملغی شد و این بخش چون گذشته درشهرستان اردبیل باقی ماند.

درسرشماری 1335 کشوری که درآن جمعیت مبنای تقسیم بندی بود شهرستان ها ، بخش ها و دهستان های کشور به دو دسته کمتر و بیشتر از 5هزار نفرجمعیت تقسیم شده بود.دراین سرشماری استان آذربایجان غربی و شرقی از هم جداست و این امر نشان دهنده ی عدم تطابق کامل حوزه های سرشماری با ساختار تقسیمات کشوری است. در استان آذربایجان شرقی؛ آستارا ، اردبیل ، ارسباران (اهر) ، تبریز، آذرشهر ، اسکو ، ممقان ، شبستر ، خسروشاه ، خلخال ، سراب ، هریس ، مراغه ، بناب ، ملک کندی (ملکان) ، مرند ، مشگین شهر، میانه ، هشترود ، شاهین دژ بالای 5هزار جمعیت دارند. اسامی آبادی های زیر5هزار نفر بدون ذکر سلسله تابعیت آنها در سطح دهستان و بخش ، تنها به صورت الفبایی در زیرمجموعه شهرستان ها آمده است.

مصوبه تقسیمات کشوری سال 1316 و 1317 و 1329و سال 1337را بازنگری کرده تا حقیقت روشن شود و شهر آستارا و تالش که از توابع اردبیل بوده اند مجدداً به آغوش اردبیل بازگردد و مصوبه هئیت وزیران سال 1339 را ملغی نمایند،همان طوری که چندین بار در دوران رژیم سابق مصوبات در مورد الحاق آستارا به اردبیل و گیلان ملغی شده است و این خواست مردم آستارا و اردبیل می باشد.

زمانی که عثمانیان اردبیل را متصرف شدند، موقوفات بقعة شیخ صفی الدین را که از زمان شاه اسماعیل اول تا آن زمان تداوم یافته بود، مقرر ساختند و محافظت کردند. چنان که از عبارتی در آغاز اسناد اوقاف نیز بر می آید «اوقاف مزبور اسلوب اوقاف ماضیه اوزره مفروز القلم ...»؛ شکل و صورت اوقاف بسان گذشته (یعنی دوره صفوی) حفظ شده است.

و همچنین بر اساس صدور فرمان مشروطیت درسال 1285هجری شمسی و طبق مصوبه تقسیمات کشوری ، نوزدهم دی ماه سال1316 و آذرماه سال 1329 و مصوبه سال 1337آستارا و همچنین تا سال 1317 شفارود هم از توابع اردبیل است. همچنین درتاریخ 21/6/ 1317 طبق تصویب نامه شماره ی 4301/48791 هئیت دولت ، بخش شفا رود از شهرستان اردبیل دراستان سوم منتزع و به شهرستان رشت در استان یکم ملحق شد.

* پژوهشگر تاریخ معاصر اردبیل

نگاهی به اسناد تاریخی پیوستگی آستارا و اردبیل

نگاهی به اسناد تاریخی پیوستگی آستارا و اردبیل

 نگاهی به اسناد تاریخی پیوستگی آستارا و اردبیل

نگاهی به اسناد تاریخی پیوستگی آستارا و اردبیل

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۱
ستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
آقایان اردبیلی
بجای این که این همه وقت خودتان و ما را بگیرید که آستارا مثلاً در خواب و خیالتان مال اردبیل است ، بروید یک فکری برای پارس آباد و خلخال خود بکنید که از شدت ظلم و ستم شما ، یا دنبال استان شدن هستند یا دنبال الحاق به گیلان
.
مردم پارس آباد در سایت MOGHANE.R یک مطلب نوشته اند
خوب بخوانید :
.
http://moghaneh.ir/%D8%AA%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D8%B6-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%84/#Scene_1 آن وقت در مورد الحاق آستارا صحبت کنید
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
ستار, گیلک عزيز عصبانی نشو مدرک تاریخی بیار
ستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
منصور جان
من عصبانی نیستم چون اصلاً احتیاجی به عصبانیت نیست جریان اینه که الان طبق اسناد رسمی و قانونی مملکت ، تا تونل حیران جزء آستارا و گیلانه
این شماها هستید که دارید مملکت را به آشوب می کشید و تقسیمات کشوری ایران را قبول ندارید بعد ادعای همه چیز هم دارید
.
اگه به مدرک و سنده ، خب شما تا 20 سال پیش مگه تابع تبریز نبودید ؟؟؟
شما چرا نباید به دامان گرم تبریزی ها بازگردید ؟؟!!!!!
.
آخه 100 سال پیش آستارا رو دادند به گیلان
خب هزار تا شهر دیگه ایران هم به استانهای دیگه واگذار شد یا استانهای جدید تشکیل شد ( مثل البرز + گلستان + خود اردبیل + قم و ... )
.
آیا الان همه تقسیمات کشوری ایران در 100 سال گذشته باید به عقب برگرده !!!
.
کدام سند ؟؟؟
کدام مدرک ؟؟
کدام کشک ؟؟
هر وقت شما رفتید زیر مجموعه تبریز ، ما هم آستارا را می دهیم خدمت شما
.
سنه قوربان قارداش
شهروندی از ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
والله من مانده ام که چرا آدم موضوعی طرح کند که صد تا یه غاز نیرزد
بابا مملکت تقسیمات کشوری دارد از غار وبیابان که برای تغییر اون سند جمع نمی کنند زمانی تا شکی وشیروان هم مال ایران بوده تا قلب اروپا هم مال ترکیه بود تا دل اروپا مال شوروی بود
آخه ادم واقعا دهنش درد نمیکند که این همه حرف مفت می زند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
قربون آدم چيز فهم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
یاشاسین اردبیل و آستارا
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
من بشخصه وهمه اونایی که تو استارامیشناسم کاروبارمون وحتی بیماریمون میریم اردبیل فقط بدبختانه کارای اداریمون با گیلانه اگه مابه اردبیل الحاق شیم دومین شهر اردبیل میشیم وبودجه دوم استان نصیب ما میشه ولی استان گیلان بعداز رشت انزلی تالش و...چیزی ماند برای استاراس/
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
پیمان جان سلام
والله خود اردبیلی ها می گویند پارس آباد بزرگترین شهر ماست و 200 هزار نفر جمعیت دارد با حومه
آن وقت آستارا با کمتر از 100 هزار نفر جمعیت قراره بشه دومین شهر اردبیل ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
بیچاره پارس آباد رو که نابود کردی با این حرفت
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
سیروس جان طبق سرشماری سال 1390جمعیت پارس آباد88924نفر میباشد.منبع ویکی
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
پیمان جان سایت ویکی که قابل اعتماد نیست
**
بنده به سایت دفتر آمار و اطلاعات استانداری اردبیل مراجعه کردم . در این سایت یک فایل EXCEL قابل دانلود وجود دارد که سرشماری جمعیت استان اردبیل را به تفکیک زن و مرد و هر شهرستان در سال 1390 بیان کرده است

**
شما هم حتماً به این سایت سری بزن
**
جمعیت پارس آباد و حومه در سال 1390 به تفکیک جمعیت شهری و روستایی به شرح زیر است :
**
شهری = 96279 نفر
روستایی = 76903 نفر
**
حالا خودت بگو
با توجه به آمار استانداری اردبیل آیا جمعیت پارس آباد از آستارا بیشتر نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
**
شما همان پارس آباد عزیز را داری خودش کافی است
آستارا رو می خوای چی کار کنی ؟؟
**
این هم آدرس سایت استانداری اردبیل
برو حالشو ببر
**
http://amar.ostan-ar.ir/index.aspx?siteid=5&pageid=1277
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
پیمان جان من جواب شمارو دادم سایت تابناک پخش نکرد من گفتم تشریف ببر در سایت استانداری اردبیل جمعیت شهرهای اردبیل در سرشماری سال 90 هست به تفکیک شهری و روستایی
اون وقت می بینی که پارس آباد در مجموع بیشتر از 150 هزار نفر جمعیت داره یعنی 50 تا 60 هزار نفر بیشتر از آستارا
حالا هر چی باشه جمعیت پارس آباد از آستارا بیشتره حتی بگو 1000 نفر
ارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
سیروس و ستار عزیز سوالاتی از شماها دارم
1 چرا خط السیر 3 برابری استارا به مرکز استانش بهتر از اینه که به اردبیل ملحق بشه؟
2 اهالی کدام شهر اردبیل با جمعیت استارا از گرسنگی و محرومیت خدای نکرده فوت کردند؟
3 رشت برای استارا چه کار مهمی انجام داده ؟
4 ایا برگذاری شورای استانداری گیلان در گردنه حیران که به این شکل فقط میخواد مالکیت خودشو نشون بده برای رونق استارا کافی هست؟ ایا اینکار ادمو یاد قوریلتای مغولان در گردنه ها و کوهها نمیندازه؟
5 ایا امار مهاجران اردبیلی به گیلان اینقدر هست که شما اعلام میکنید بس در ان صورت الف. چرا جمعیت اردبیل با این تعداد مهاجر در 5 سال اخیر 70 هزار نفر افزایش بیدا کرده؟ب. گیرم تمام اذریهای تالش و استارا مهاجرین دهه های اخیر هستند بس گیلکهای قدیمی ساکن در استارا و تالش چه شدند؟
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
سلام
همین بس که حیران برا آذربایجان هست و خواهد بود حالا چه ما با تبریز باشیم چه نباشیم آستارا جزئی از آذربایجان هست گواه این مطلب هم اسم آذری حیران است نه گیلکی
محمد
|
United States
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
ماده 10قانون تقسیمات کشوری ایرن صراحتا اعلام می‌دارد: دولت موظف است با حفظ جهات سیاسی اجتماعی هر روستا را به نزدیکترین مرکز دهستان و هر دهستان را به نزدیکترین مرکز بخش و ‌هر بخش را به نزدیکترین مرکز شهرستان و هر شهرستان را به نزدیکترین مرکز استان منضم نماید.
با توجه به اینکه فاصله آستارا تا اردبیل 70 کیلومتر و تا مرکز استان گیلان یعنی رشت، نزدیک به 180 کیلومتر است، عملا بحث الحاق مجدد کل شهرستان آستارا به استان اردبیل دارای توجیه منطقی و پشتوانه قانونی است. آستارا در سال 1337 موقتا از اردبیل (استان آذربایجان شرقی وقت) جدا شد.
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
آقا محمد عزیز / اگه بحث فاصله و مسافت رو مطرح میکنی :

1) چرا مردم پارس آباد و بیله سوار با وجود آن که تا تبریز فاصله زیادی دارند ( نسبت به اردبیل ) درخواست بازگشت به آذربایجان شرقی را داده اند ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مگر اردبیل خیلی نزدیکتر نیست ؟؟؟

2) چرا مردم خلخال که هم تورک زبان هستند و هم به اردبیل نزدیک هستند تقاضای الحاق به استان گیلان ( با مرکزیت رشت گیلک زبان و فاصله بسیار طولانی تا رشت ) را مطرح کرده اند ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
این بحث جداشدن"الحاق "تشکیل استان راغالبانمایندگان باهدفهای سیاسی وانتخاباتی مطرح میکنند.درهمین گیلان سالهاست بحث استان تالشتان واستان ساحلی هست یاالحاق منجیل به قزوین.ولی مملکت قانون دارد.الان استاراجزگیلانه اگرم به اردبیل الحاق بشه همه بایداحترام بزاریم باهیاهو"متهم کردن وفضاسازی مجازی کدورتهابیشترمیشه.دریک کلام یاشاسین همه ایران
tabriz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
عزیزان من ،اردبیل و آستارا بهتره که زیر چتر تبریز باشن،اینطوری هم قدرت نماینده ها بیشتره و هم بودجه مناسبی اختصاص داده میشه،اردبیلی های عزیز که از تبریز جدا شدن الان ناراضی هستن.استان شدن اردببل خدعه بود که متاسفانه برادرهای عزیز اردبیلیم در تله این خدعه افتادن و آب به آسیاب ریختن.. اردبیلی های عزیز خواهش حواستون جمع باشه،هیچ وقت با دهن کجی به برادر بزرگتون (تبریز) به موفقیت نمیرسین،تاریخ تبریز و خصوصیات مردم تبریز رو همه ایران میدونن،به دامان تبریز برگردین تا بلکه مردمتون روی خوش ببینن،اردبیل برادر کوچیکه تبریزه و همیشه باقی خواهد ماند..به برخی حواشی توجه نکنین.تبریز هرگز ی موی اردبیل رو با صدتا جای دیگه عوض نمیکنه.
ماهان
|
Italy
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
سلام.میخواستم بگم اگه میگین آستارا به اردبیل بپیونده بهتر میشه پس چرا تو اردبیل نمیشه یه شهر پیدا کرد که قیلفه شهر داشته باشه تا روستا.بعدشم چرا به نقشه های قدیمی نگاه نمیکنید که زنجان بخشهای از قزوین و تا مرز های خود شهر اردبیل برای گیلان بوده شما فقط گیر دادین به ۱۰۰ سال پیش که اونم فقط در یه بازه زمانی کوتاه آستارا واس اردبیل میشه بعد دوباره به گیلان بر میگرده. در مورد مهاجرت هم باید بگم که مهاجرت ترک ها به گیلان سیل آساست و فقط تو همین چند دهه اخیر صورت نگرفته بلکه صد ها ساله که ترکا به گیلان مهاجرت میکنن و در مورد اینکه میگن اگه اینهمه آدم مهجرت میکنه پس چرا اردبیل ۷۰۰۰۰ نفر رشد جمعیت داشته باید بگم چون ترکا معمولا زیر چهار تا بچه ندارن!!!!!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
جناب آقای تبریزی کاش شاه اسماعيل صفوی بود تا میفهمید که برادر کوچک هستی یا بزرگ....،،مگه کم حق اردبیل و سراب و بستان آباد و میانه خوردید، مشاهیر و ورزشکاران شهر های اطراف رو هم به نام خود ثبت کردید از جمله استیلی از سراب،هادی ساعی و یوسف کرمی از میانه، شاعر پر آوازه شهریار از بستان آباد......
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
سلام. باید بگم اردبیل دیر یا زود به حق خودش خواهد رسید و آستارا و تالش. رو با خودش همراه خواهد کرد...
ارتاویل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
استارا واسه اردبیله یاشا اردبیل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار