حرف و حدیث‌هایی درباره سفرهای غیرضروری اعضای شورای شهر مطرح است
مجید فراهانی، عضو شورای شهر و عضو ناظر بر کمیسیون سفرهای خارجی کارکنان شهرداری می گوید از برخی سفر رسمی و ماموریتی اعضای شورای شهر تهران به خارج از کشور خبر ندارد و این سفرها دارای مجوز کمیسیون مزبور نبوده است.
کد خبر: ۷۴۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ 19 May 2019

به گزارش تابناک تهران پس از انتشار لیست سفرهای خارجی کارکنان شهرداری تهران در دوره جدید که در آن، نام برخی از اعضای شورای شهر هم به چشم می خورد که به مقاصدی مانند سوئیس، اسپانیا و آفریقای جنوبی سفر کرده بودند، حرف و حدیثهای زیادی درباره سفرهای غیرضروری اعضای شورای شهر مطرح شد. تا جایی که برخی منتقدان از این سفرها به مقاصد گردشگری مانند دامنه های آلپ در سوئیس و سواحل اقیانوس اطلس در اسپانیا، به عنوان سفرهای تفریحی یاد کردند که دلایل مانند رونمایی از مجسمه بوعلی سینا و شرکت در اجلاس اقتصاد برای آن عنوان شده است.

 

نظارت قانونی بر سفر اعضای شورای شهر با کیست؟
یکی از ضوابطی که درباره سفر اعضای شورای شهر به خارج از کشور با عنوان رسمی عضویت خود در شوراها (و نه سفر عادی) مطرح است، تصویب نامه هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۲ است که بنا به پیشنهاد شماره ۴۰۰.۱۳۱۹ مورخ ۱۳۷۹.۹.۹وزارت امور خارجه مصوب شده است.

در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است:

به منظور نظارت‌، هماهنگی و تصمیم‌گیری در خصوص مأموریت اعضای شوراهای اسلامی به‌خارج از کشور، کمیسیونی به ریاست معاون وزیر کشور در امور اجتماعی و شوراها و با عضویت رئیس ‌شورای عالی اسلامی استان‌ها و نمایندگان تام‌الاختیار معاونت اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور، معاونت امور کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه و معاونت فرهنگی و سیاسی وزارت اطلاعات ‌تحت عنوان «کمیسیون مرکزی مأموریت اعضای شوراهای اسلامی محلی به خارج از کشور» که در این‌آیین‌نامه «کمیسیون مرکزی‌» خوانده می‌شود، تشکیل خواهد شد.

نکته اینجاست ماده ۵ این آیین‌نامه تکلیف کرده پیشنهاد مأموریت اعضای شوراهای اسلامی همراه با گزارش توجیهی‌، اهداف و مدت زمان ‌مأموریت تنها با تأیید شورای بالادست بلافصل و تصویب کارگروه استان قابل طرح در «کمیسیون مرکزی‌» است‌.

همچنین در تبصره این ماده آمده است: مأموریت اعضای شورای اسلامی استان و شورای عالی استان‌ها پس از تصویب در شورای عالی‌استان‌ها به کمیسیون مرکزی پیشنهاد می‌شود و ماده ۶آیین نامه مزبور هم می‌گوید: تأمین اعتبار مأموریت اعضای شوراهای اسلامی در تمام سطوح به عهده شورای مربوط است‌.

همچنین ضابطه دیگری که در سطح داخلی مدیریت شهری برای سفرهای خارجی کارکنان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر تصویب شده، مصوبه ای است که از سوی شورای شهر تهران در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۸۷ به نام «آیین‌نامه اعزام مأموران و هیئت‌های شهرداری تهران به خارج از کشور» به تصویب رسیده و تبصره ۳ ماده ۸ آن مقرر می کند:  «کمیته مکلف است درخواست‌ها و پیشنهادهایی که در مهلت مقرر دریافت می‌نماید را حداکثر ظرف پانزده روز بررسی و نتیجه را به حوزه ذیربط اعلام نمایدچنانچه کمیته به هر دلیل ظرف مدت مورد نظر نتیجه را به حوزة ذیربط اعلام ننماید، به منزله عدم تأیید کمیته مذکور خواهد بود.»

همچنین تبصره یک ماده ۱۱ از آیین نامه فوق هم مقرر می کند: «در مواقعی که بنابر موافقت رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار تهران، فرد یا افرادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ترکیب هیئت اعزامی از سوی شهرداری تهران قرار داشته باشد، حکم مأموریت فرد یا افراد مورد نظر از سوی معاون مالی و اداری شهرداری تهران صادر و هزینه‌های سفر آنان از محل اعتبارات شهرداری تهران قابل پرداخت خواهد بود.»

اما عملکرد کمیته مزبور نشان می دهد ظاهرا برخی از سفرهای اعضای شورای شهر بدون اطلاع (وطبعا صدور مجوز) از سوی این کمیته بوده است. به بیان دیگر، سفر رسمی برخی از اعضای شورای شهر تهران به خارج از کشور، فاقد مجوز بوده و مشخص نیست چرا این سفرهای غیرقانونی اجرا می شود.

 

عضو ناظر شورای شهر: از سفرهای خارجی خبر نداریم!

مجید فراهانی، عضو ناظر شورای شهر در کمیسیون سفرهای خارجی کارکنان شهرداری می گوید اصلا از برخی از این سفرها خبر نداشته است. این اظهار بی اطلاعی به شایبه های مختلف سفرهای خارجی غیرضروری کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر دامن می زند.

در ادامه گپ و گفت کوتاه ما با فراهانی را می خوانید:

 

نظارت شورای شهر بر سفرهای خارجی اعضای شورا و کارکنان شهرداری چگونه است؟

در کمیسیون سفرهای خارجی شورا با ترکیب مشخصی از مدیران شهرداری، دو نفر عضو شورای شهر عضویت دارند. البته آنها به عنوان عضو ناظر حضور دارند و حق رای ندارند یعنی صرفا حضور آنها برای نظارت است. البته انتقاد می شود برخی از سفرهای انجام شده در این کمیسیون مطرح نشده و طبیعتا اعضای شورای شهر که در آن کمیسیون هستند هم خبر ندارند.

 

شما از سفرهای رسمی و ماموریتی متعدد اعضای شورای شهر به خارج از کشور مطلعید؟

در حقیقت برخی از سفرهای کارکنان شهرداری را ما بی اطلاع هستیم و از آن خبر نداریم. وقتی کمیسیون خبر نداشته باشد، اعضای شورای شهر هم خبر ندارند. لیست سفرها که در سایت شورای شهر منتشر شد، وقتی نگاه می کردم برخی از این سفرها در کمیسیون سفرهای خارجی مطرح نشده است.

 

جدول سفرها نشان می دهد سفری ۶ روزه به اسپانیا برای حضور در رونمایی از مجسمه بوعلی سینا بوده یا یک عضو شورای شهر برای شرکت در یک اجلاس، ۶ روز به سوئیس رفته یا عضو دیگری به آفریقای جنوبی سفر کرده است. چه ضرورتی برای این سفرها بود؟

سفر اسپانیا برای افتتاح مجسمه را من بی خبر بودم و در کمیسیون سفرهای خارجی شهرداری هم مطرح نشد. از سفری که می گویید یکی از اعضا به سوئیس داشته هم خبر ندارم. درباره سایر سفرها هم حضور ذهن ندارم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار