بعد خانوار یا متوسط تعداد افراد خانواده در مناطق شهری نشان می‌دهد که هر سال از تعداد افراد خانواده کاسته می‌شود و این به معنای کوچک شدن خانواده‌هاست.
کد خبر: ۷۴۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 19 May 2019

مجمع جهانی سازمان‌ملل بر اساس قطعنامه‌ای که در تاریخ ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۹۳ به تصویب رسید، ۱۵ می را روز جهانی خانواده اعلام کرده است. همه‌ساله چنین روزی به‌عنوان روز جهانی خانواده در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود. هدف از گرامی‌داشت این روز، اهمیت جوامع جهانی به خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی است که در دنیای امروز این کانون گرم زندگی را تهدید می‌کند.

روز جهانی خانواده فرصت مناسبی است برای ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به خانواده و بسط آن در جوامع مختلف. در ایران اسلامی نیز همچون دیگر کشورهای جهان، دولت و مردم با گرامی‌داشت این روز حمایت خاص خود را از کانون گرم خانواده اعلام می‌دارند. اهمیت خاص دین مبین اسلام به خانه و خانواده و نگاه جدید دولتمردان به مشکلات و مسائل مربوط به خانواده، راهکارهای مفیدی را در این زمینه به دنبال داشته است. امروز و فردا می‌خواهیم ببینیم وضعیت خانواده در کشور چه احوالی دارد. گفتنی است اطلاعات مورد استفاده از گزارش سال ۹۶ بانک مرکزی استخراج شده و متأسفانه هنوز وضعیت سال ۹۷ و آمارهای مورداستفاده از آن اعلام نشده است. شاید اطلاعات سال ۹۶ فاصله معناداری با وضعیت کنونی جامعه داشته باشد اما به‌هرحال همان تغییرات سال ۹۶ نسبت به سال‌های قبل از آن خود گویای بسیاری از مسائل است. بررسی وضعیت اقتصادی خانوار ایرانی را فردا در همین صفحه دنبال کنید.

فرزند کمتر، طلاق بیشتر

بعد خانوار یا متوسط تعداد افراد خانواده در مناطق شهری نشان می‌دهد که هر سال از تعداد افراد خانواده کاسته می‌شود و این به معنای کوچک شدن خانواده‌هاست. از یک‌سو تعداد موالید و فرزندان جدید در خانواده‌ها رو به کاهش است و از سوی دیگر خانواده‌های جدید با طلاق، کوچک‌تر شده و از بعد خانوار کاسته شده است.

بررسی تعداد افراد خانوار نیز همین روند را نشان می‌دهد. خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر با شتابی زیاد کم شده‌اند که نشانه فرزندآوری کمتر حداقل در میان خانواده‌های شهری است و از سوی دیگر با افزایش خانواده‌های یک نفره نشان می‌دهد افراد به زندگی فردی تمایل بیشتری نشان می‌دهند. باید یادآور شد که در بررسی‌های آماری، خانواده به افرادی اطلاق می‌شود که زیر یک سقف زندگی‌می‌کنند و برای همین مفاهیم آن شاید با آنچه در عرف در ذهن داشته باشیم کمی متفاوت باشد. مثلاً دو دانشجوی خانم همخانه هم از لحاظ آماری یک خانواده دو نفره محسوب می‌شوند درحالی که هیچ نسبت خانوادگی به مفهوم عرفی و شرعی با یکدیگر ندارند.

منبع: روزنامه صبح نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار