آقامحمدی:
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: حتی هاشمی‌رفسنجانی هم با وجود آنکه می‌خواست همه کارها مطلقاً در ید خودش باشد، هیچ‌گاه نگفت اختیارات لازم را در ریاست‌ جمهوری ندارد.
کد خبر: ۷۴۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 19 May 2019
آقامحمدی: حتی رفسنجانی هم نمی‌گفت اختیارات لازم را ندارد

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به کلید خوردن مجدّد بحث فقدان اختیارات رئیس‌جمهور در چند روز اخیر از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی و تعدادی از چهره‌های حامی دولت گفت: اگر رئیس‌جمهوری نسبت به دایره وظایف و اختیارات خود در قانون اساسی آگاه نبوده و با این وجود، کاندیدای ریاست جمهوری شده است، نشان از بی‌درایتی اوست و از طرف دیگر، مصیبتی برای یک ملت است که شخصی ناآگاه به وظایف و اختیاراتش در رأس قوه مجریه قرار گیرد. 

وی با اشاره به اختیارات محدود رئیس‌جمهور پیش از بازنگری قانون اساسی، خاطرنشان کرد: در بازنگری قانون اساسی شاید از آنجا که قرار بود آقای هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست جمهوری شود، اختیارات وسیعی به رئیس‌جمهور اعطا شد تا جایی که خود آقای هاشمی رفسنجانی پس از آنکه در این مسند قرار گرفت، با وجود آنکه به لحاظ شخصیتی دوست داشت همه کارها مطلقاً در ید خودش باشد، هیچ‌گاه نگفت که رئیس‌جمهور اختیارات لازم برای ایفای وظایفش را ندارد. 

آقامحمدی گفت: بحث عدم تناسب میان وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور را بعدها از زبان هیچ‌یک از کاندیداها و رؤسای جمهوری بعد نشنیدیم، اما امروز گویا در فضای باز رسانه‌ای و مجازی که هیچ کنترل و بازخواستی هم نسبت به آن صورت نمی‌گیرد، هر کس بنا بر مصلحت و منافع خود هر چه می‌خواهد از جمله درباره اختیار نداشتن رئیس‌جمهور می‌گوید. 

وی با دعوت از منتقدان دایره اختیارات رئیس‌جمهور نسبت به تبیین صریح و دقیق موردی از این محدودیت‌ها خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور امروز اختیارات اجرایی کشور را تماماً در دست دارد، مضافاً آنکه وی رئیس شورای عالی امنیت ملی است و پیشبرد سیاست خارجی کشور نیز در دست اوست، به‌ویژه در شش سال اخیر و موضوع برجام و توافق هسته‌ای که اختیارات تام به این دولت داده شد. از آن گذشته حتی بخشی از اختیارات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور نیز به رئیس‌جمهور تفویض شده است. 

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس نهم گفت: مردم می‌فهمند که اینگونه اظهارنظرها در دو سال پایانی دولت در حقیقت به قصد توجیه بر زمین ماندن وعده‌هایی است که به وسیله آنها رأی گرفته شده است. 

وی افزود: کلید زدن دوباره بحث فقدان اختیار برای رئیس‌جمهور بیشتر یک غوغاست که از سوی جریاناتی بازگو می‌شود که حامی این دولت در دو دوره بوده‌اند و حال که می‌بینند دولت منتخب‌شان به وظایف خود عمل نکرده و مطالبات مردم را پاسخ نداده است، فرافکنی می‌کنند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با رد مبنای قانونی و حقوقی و علمی طرح چندبارهفقدان اختیارات رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چگونه رئیس‌جمهور آن دو نوبتی که کاندیدای ریاست جمهوری شد، با اتکا به اختیارات مصرح در قانون اساسی وعده‌های فراوان داد؟ آیا آن روز نمی‌دانست که اختیاراتش چه حوزه‌هایی را شامل می‌شود؟

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار