رئیس‌جمهور روسیه در برابر سؤال مشخص خبرنگاری درباره دیدگاه و مواضع او در برابر سیاست «فشار حداکثری» و تحریم‌های همه جانبه تا جنگ علیه ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، «ترامپ» قرار گرفت که در پاسخ به جای رد مستقیم و قاطعانه سیاست‌های جنگ‌طلبانه و تحریم‌های ترامپ، تلاش کرد تا پاسخ را در فضای «تعدیل» و نه «محکومیت» ترسیم کند.
کد خبر: ۷۴۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 19 May 2019

روزنامه اطلاعات نوشت: رئیس‌جمهور روسیه در برابر سؤال مشخص خبرنگاری درباره دیدگاه و مواضع او در برابر سیاست «فشار حداکثری» و تحریم‌های همه جانبه تا جنگ علیه ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، «ترامپ» قرار گرفت که در پاسخ به جای رد مستقیم و قاطعانه سیاست‌های جنگ‌طلبانه و تحریم‌های ترامپ، تلاش کرد تا پاسخ را در فضای «تعدیل» و نه «محکومیت» ترسیم کند.

به خصوص که با بیان این جمله «… ما آتش‌نشانی نیستیم و نمی‌توانیم چیزی را که کاملاً به ما وابسته نیست، نجات دهیم» سوژه مناسب به رسانه‌های غربی به‌خصوص در واشنگتن داد تا این پاسخ پوتین را چراغ سبز او به ترامپ درباره ایران توصیف کنند.

روزنامه اطلاعات: پوتین نباید اعلام بی‌طرفی کند

این رسانه‌ها در حالی که جمله پوتین را برجسته کرده‌اند، پرسیده‌اند، خطاب او ایران بوده یا اروپا یا آمریکا یا تبیین شرایط بحران‌زده بین‌المللی که ناشی از آتش‌افروزی مدام ترامپ است!؟ برداشت بسیاری از نویسندگان سیاسی در رسانه چنین است که مهم نیست به‌طور مشخص مخاطب پوتین در بیان این جمله کیست، بلکه این اظهارنظر رئیس‌جمهور روسیه به نوعی اعلام بی‌طرفی او در مسأله تحریم‌ها همراه تهدیدات نظامی از سوی ترامپ است و تأکیدی است بر اینکه کسی نباید از مسکو انتظاری داشته باشد! تفسیر و برداشت از سخنان پوتین، چراغ سبز به ترامپ خوانده شده است.

انتظار این بود سخنان پوتین بازدارندگی قوی در برابر بحران آفرینی ترامپ در منطقه خلیج‌فارس و در برابر جمهوری اسلامی ایران می‌داشت، همچون تبیین جایگاه روسیه در بحران ونزوئلا یا سوریه!

در حالی که سخنان پوتین را به منزله اعلام بی‌طرفی یا بی‌تفاوتی روسیه در تقابل ترامپ با ایران گرفته‌اند، برخی نوشته‌اند این سخنان جایگاه تندروهای تیم ترامپ را تقویت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال آتش‌نشانی برای خاموش کردن جریان نژادپرست حاکم در واشنگتن نیست و این انتظار را از کشورهایی دارد که اصل چندجانبه‌گرایی را قبول دارند (و امضاء آنها بر معاهده برجام است) در مثلث شوم نتانیاهو، محمدبن سلمان و حاکم ابوظبی قرار نگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار