کد خبر: ۷۴۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 08 May 2019

کشور پر رمز و راز و زیبای بوتان در بین کشور‌های هند و چین قرار دارد. تا سال ۱۹۷۴، در‌های این کشور به روی گردشگران بسته بود. امروزه، اما هر کسی که آمادگی رعایت قوانین و تشریفات خاص این کشور و البته پول کافی را داشته باشد، می‌تواند از سرزمین زیبای بوتان دیدن کند. گرچه حالا دیگر مرز‌های بوتان بسته نیستند، اما پادشاه بوتان کماکان تلاش دارد تعداد گردشگران را به روش‌های مختلف محدود کند. در سال‌های اخیر نام بوتان بار‌ها در فهرست شادترین کشور‌های دنیا قرار داشته. در ادامه به حقایقی جالب درباره کشور بوتان خواهیم پرداخت.

۱- ممنوعیت تلویزیون و اینترنت

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

تا سال ۱۹۹۹، تلویزیون و اینترنت در بوتان رسماً ممنوع بودند. اما از آنجایی که ممکن نبود بتوان تمام کشور را از تکنولوژی‌های مدرن به دور نگه داشت، پادشاه بوتان تصمیم گرفت این قانون را لغو کند. به همین دلیل، بوتان آخرین کشور در دنیا بود که استفاده از تلویزیون را شروع کرد.

۲- وزارت شادی

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

در سال ۲۰۰۸، به منظور حفظ آرامش درونی مردم بوتان، نهادی به نام «کمیته‌ی شادی ناخالص ملی» تشکیل شد. حتی در پرسشنامه‌های سرشماری این کشور، بخشی وجود دارد که مردم بوتان در آن می‌توانند رضایت یا عدم رضایت خود از زندگی را بیان کنند.

علاوه بر این، در کشور بوتان «وزارت شادی» هم وجود دارد و مانند تولید ناخالص ملی، «شادی ناخالص ملی» هم اندازه گیری می‌شود. در بوتان، کیفیت زندگی بر اساس تعادل میان ارزش‌های مادی و معنوی تعیین می‌شود.

۳- دریغ از یک بی خانمان

در بوتان، هیچ کسی در خیابان زندگی نمی‌کند. اگر کسی خانه اش را از دست بدهد، تنها کافی است که پیش پادشاه کشورش برود. پادشاه به او یک تکه زمین می‌بخشد و او می‌تواند در آنجا برای خود خانه‌ای بسازد و سبزی بکارد. حالا کاملاً روشن است که چرا مردم بوتان خودشان را خوشبخت و شاد می‌دانند.

۴- خدمات درمانی رایگان

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

همه‌ی مردم بوتان از حق استفاده‌ی رایگان از خدمات درمانی برخوردارند. در بوتان، هم طب سنتی و هم پزشکی مدرن رایج است و هر کسی می‌تواند خودش تصمیم بگیرد که از چه روش درمانی‌ای استفاده کند.

۵- فرهنگ پوشش

مردم بوتان از لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند. مردان ردا‌های سنگینی به تن می‌کنند که تا زانوی آن‌ها می‌رسد و زنان هم لباس‌های بلندی می‌پوشند. رنگ شالی که بوتانی‌ها روی شانه‌ی چپ شان می‌اندازند، مقام و طبقه‌ی اجتماعی آن‌ها را نشان می‌دهد. مردم عادی از شال سفید رنگ و اشخاص تراز اول از شال زرد رنگ استفاده می‌کنند.

۶- ممنوعیت سیگار

پادشاه بوتان قانونی وضع کرده که کشت، برداشت و فروش تنباکو در این کشور را ممنوع کرده است. خرید تنباکو در بوتان به کلی غیر ممکن است. گردشگرانی که موفق می‌شوند تمام مجوز‌های لازم برای ورود به بوتان را به دست آورند، درصورتی که بخواهند به همراه خود سیگار بیاورند، باید هزینه‌ی سنگینی را پرداخت کنند.

۷- حفاظت از طبیعت و حیوانات

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

کشور بوتان توجه ویژه‌ای به موضوع بوم شناسی و طبیعت دارد. مسأله‌ی کاشت درخت برای مردم بوتان اهمیت زیادی دارد. در سال ۲۰۱۵، بوتانی‌ها با کاشت ۵۰ هزار درخت در عرض تنها یک ساعت، رکوردی جهانی را به نام خود ثبت کردند.

۸- فرهنگ غذایی

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

بیشتر مردم بوتان، بودایی هستند. از آنجایی که در آیین بودا احترام زیادی به حیوانات گذاشته می‌شود، گیاهخواری در بوتان بسیار رایج است. برنج، غذایی اصلی بوتانی‌ها است. با این حال، برنج‌های معمولی در ارتفاعات بوتان قابل کشت نیستند، به همین دلیل، مردم بوتان برنج قرمز کشت می‌کنند که کمی سفت‌تر از برنج معمولی است و مزه‌ی خاصی دارد.

چای هم جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ بوتانی‌ها دارد. آن‌ها چای‌های سیاه و سبز را همراه نمک، فلفل و یک قاشق کره می‌نوشند.

۹- چالش‌های گردشگری در بوتان

گرچه پادشاه بوتان با ورود گردشگران به کشورش موافقت کرده، اما او هنوز هم اجازه‌ی دسترسی به تمام نقاط بوتان را به آن‌ها نمی‌دهد. بازدید از کشور بوتان تنها به همراه گروهی از گردشگران امکان پذیر است. تمامی مدارک و ویزا‌های لازم برای ورود به این کشور را تنها شرکتی صادر می‌کند که توسط حکومت بوتان برای این کار تعیین شده. برای دریافت مجوز ورود، گردشگران باید تمامی هزینه‌ها (هزینه‌های مربوط به بلیت هواپیما، هتل، دستمزدها، گرداننده و راهنمای تور، ویزا و بیمه) را از قبل پرداخت کنند.

در بوتان، فقط با همراهی یک راهنما امکان سفر کردن را دارید. در حقیقت، هرگز نمی‌توانید به تنهایی جایی بروید. گردانندگان تور‌ها برنامه‌های سرگرم کننده‌ی مختلفی برای گردشگران دارند. یک روز گردش در بوتان معمولاً حدود ۲۵۰ دلار برای گردشگران هزینه دارد.

تمامی پرواز‌ها به داخل و خارج بوتان تنها توسط یک شرکت هواپیمایی انجام می‌شود و هزینه‌ی اقامت در هتل‌ها (هم هتل‌های ارزان قیمت و هم هتل‌های لوکس) را حکومت بوتان تعیین می‌کند.

۱۰- سنت ارث بری

بوتانی‌ها احترام ویژه‌ای برای زنان قائل هستند. سنت ارث بری در بوتان این نکته را به خوبی اثبات می‌کند. تمامی املاک و دارایی‌ها مانند خانه، زمین و دام به بزرگ‌ترین دختر خانواده تعلق می‌گیرد، نه پسر آن ها.

۱۱- اهمیت ویژه‌ی بوم شناسی

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

امروزه مشکلات زیست محیطی باعث نگرانی مردم سراسر دنیا شده است. اما بوتانی‌ها چنین مشکلی ندارند. در کشور بوتان، واردات هر گونه محصول شیمیایی و استفاده از آن‌ها غیر قانونی است. به همین دلیل، محصولات مورد استفاده‌ی مردم بوتان، همگی در کشور خودشان پرورش داده می‌شود و کاملاً طبیعی هستند.

۱۲- سنت‌های ازدواج

در بوتان، ازدواج با افراد خارجی ممنوع است. در حقیقت، پادشاه بوتان تلاش دارد از هر طریقی، بوتانی‌ها را منحصر به فرد و به دور از بقیه‌ی دنیا نگه دارد.

یکی از بخش‌های مراسم عروسی بوتانی ها، خواندن مانترا توسط راهبه‌های بودایی است. به اعتقاد بوتانی ها، با این کار یک پیوند روحی مستحکم میان تازه عروس و تازه داماد ایجاد می‌شود. تنها بعد از برگزاری تمامی این آیین‌ها و مراسم‌ها است که زوج تازه ازدواج کرده تبدیل به یک خانواده می‌شوند. معمولاً داماد به خانه‌ی عروس می‌رود و وقتی داماد پول کافی را به دست آورد، او و همسرش می‌توانند به خانه‌ی خودشان نقل مکان کنند.

۱۳- خیابان‌ها

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

در پایتخت بوتان هیچگونه چراغ راهنمایی و رانندگی‌ای وجود ندارد و البته این مسأله مشکلی برای بوتانی‌ها ایجاد نمی‌کند. در بوتان، همه‌ی علائم و تابلو‌های راهنمایی و رانندگی با دست کشیده می‌شوند.

۱۴- خانه‌های رنگارنگ

بوتانی‌ها علاقه‌ی زیادی به تزئین خانه‌های خود دارند. آن‌ها روی دیوار‌های خانه هایشان پرنده، انواع حیوانات و نقش و نگار‌های مختلفی ترسیم می‌کنند. این تزئینات بسیار زیبا و چشمگیر هستند.

خانه‌های سنتی بوتان، یک ساختمان نسبتاً کوچک سه طبقه است. از طبقه‌ی همکف خانه برای نگهداری از حیوانات استفاده می‌شود. طبقه‌ی دوم محل زندگی ساکنین خانه است. طبقه سوم هم انبار یونجه‌ی دام‌ها است. با وجود همه‌ی این قوانین سختگیرانه و ممنوعیت ها، بوتانی‌ها مردمان بسیار خونگرم و شادی هستند و علاقه به سفر به این کشور زیبا و عجیب در میان گردشگران رو به افزایش است.

منبع: روزیاتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار