کد خبر: ۷۳۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲ 28 April 2019

چه کسانی مسئول گرانی میوه هستند؟‌

به گزارش تابناک تهران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی شهر تهران گفت: میوه و سبزی فروشان سطح شهر، کمترین میزان دخالت را در قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای فروش دارند.

اسدالله کارگر با بیان این مطلب درباره گرانی برخی محصولات کشاورزی در شهر به خبرآنلاین گفت: فروشندگان خرد در سطح شهر، کمترین دخالت را در تعیین قیمت ها دارند زیرا همکاران ما بر اساس قیمت خرید و مطابق فاکتور دریافتی از میدان میوه و تره بار مرکزی،نسبت به افزودن سود مصوب و قانونی اقدام می کنند بنابراین اگر برای مثال پیاز را در میدان مرکزی میوه و تره بار ، گران تر خریداری کنند مجبورند با در نظر گرفتن سود قانونی، این محصول را گران تر بفروشند. 

وی افزود: تا زمانی که بین قیمت خریداری شده محصول از کشاورز ، قیمت عرضه شده به میدان مرکزی میوه و تره و بارفروشان و در نهایت فروشندگان خرد تعادل ایجاد نشود نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کالاها کاهش یابد. 

وی گفت: کشاورز در این پروسه ضرر می کند زیرا دلالان به قیمت ارزان محصول وی را خریداری می کنند و در نهایت با قیمت بالا و چند برابر نرخ اولیه به دست مصرف کننده نهایی می رسانند. 

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی دلالان در میدان مرکزی میوه و تره بار مرکزی حضور دارند  و ردپای آنها نیز در معاملات قابل مشاهده است. با وجود احترامی که برای اتحادیه بارفروشان و همکاران این بخش قایل هستم، باید بگویم متاسفانه ۴۰درصد بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار حاضر نیستند برای فروش محصولات خود، فاکتور فروش صادر کنند. 

وی ادامه داد: سهم آنها از بازار بار داغ محصولات بسیار زیاد است و اعضای اتحادیه سبزی و میوه برای جور کردن اجناس خود مجبورند برخی محصولات را گران تر از این عده خریداری کنند. 

میوه فروشی+ گرانی میوه


رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی شهر تهران درباره وضعیت قیمت پیاز در بازار گفت: یک شنبه هر هفته با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی، تعزیرات، اتحادیه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران اقدام به کشف قیمت میوه و تره بار می کنند. 

وی ادامه داد: برای نمونه در اوج بحران افزایش قیمت پیاز  و بر اساس برآوردهای انجام شده نرخ پیاز کیلویی ۶تا ۷هزار تومان تعیین شد اما روز دوشنبه ناگهان شفاهی اطلاع دادند نرخ پیاز کیلویی ۸تا ۹هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که از قیمت کشف شده توسط این هیات بالاتر رفت و با توجه به برگزاری جلسات هفتگی، امکان تغییر این نرخ نبود بنابراین تصمیم گرفته شد که نرخ پیاز عرضه شده در مغازه های سطح شهر با توجه به سود مصوب و قانونی و قیمت فاکتور رسمی تعیین شود. 

وی درباره برخی اظهارنظرها درباره تاثیر سیل بر گرانی پیاز توضیح داد: این موضوع اصلا صحت ندارد زیرا قبل از وقوع سیل نیز به دلیل صادرات و … قیمت پیاز در حال افزایش بود و باید گفت صادرات سبب شد تا نرخ پیاز در کشور افزایش یابد. 

وی ادامه داد: بنده یکی از مخالفان صادرات میوه و تره بار هستم زیرا اعتقاد دارم زمانی که کشور و مردم به یک محصول نیاز دارند، صادرات آن محصول اقدام درستی نیست. البته بنده با ارزآوری مخالف نیستم بلکه براین باورم باید به جایی برسیم که به جای نفت، کالا صادر کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: تامین نیاز بازار داخل باید اولویت نخست باشد و صادرات در سایر اولویت ها قرارگیرد. 


وی تصریح کرد: به دلیل ارزآوری مناسب محصولات کشاورزی، احتمالا امسال کشاورزان نسبت به افزایش تولید تشویق شوند و شاهد بالارفتن میزان تولید باشیم. 

وی تاکید کرد: باید شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که علاوم بر تامین نیاز داخلی بتوانیم با صادرات به ارزآوری مناسب نیز دست یابیم و اصلا اجازه ندیم کمبود محصول و همچنین گرانی در بازار اتفاق بیافتد. 

کارگر گفت: همان طور که ذکر شد قیمت ها در میدان میوه و تره به اصطلاح دارای کف و سقف نرخ هاست و باید توجه داشت کف قیمت ها در قیمت های کشف شده ملاک تعیین نرخ ها در سطح شهر نیست بلکه ملاک اساسی و مهم، فاکتوری است که همکاران ما بر اساس آن در میدان میوه و تره بار خرید می کنند. 

وی توضیح داد: در میدان مرکزی میوه و تره بار عمده فروشان اگر عرضه را کاهش دهند، قیمت‌ها بالا می رود و اگر عرضه افزایش یابد در مقابل قیمت ها کاهش پیدا می کند اما باید گفت که چهارچوب قیمتی در میدان میوه و تره بار به صورت کامل رعایت نمی شود و گاه دیده شده که بارفروشان فاکتور فروش به همکاران ما ارایه نمی کنند که این اقدام سبب بروز مشکلات فراوانی برای اعضای اتحادیه در سطح شهر تهران می شود. 


وی عنوان کرد:‌ از ۱۵فروردین ماه صادرات پیاز به سایر کشورها ممنوع شده و قیمت این محصول تاحدودی کاهش یافته و هنوز باید منتظر کاهش بیشتر این محصول بود . 

وی توضیح داد: همکاری نکردن بارفروشان در صدورفاکتور در میدان مرکزی میوه و تره بار سبب شده تا در برخی موارد سازمان تعزیرات همکاران ما را جریمه کنند. 

کارگر عنوان کرد: در هفته های قبل که مساله گرانی پیاز پیش آمد،‌میزان ورودی این محصول به میدان میوه و تره کاهش یافته بود و کاهش عرضه سبب افزایش نرخ ها شد. 

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت:‌در زمینه مبارزه با تخلفات با هیچ کدام از اعضا شوخی و تعارف نداریم و به طوری که گاه شاهد برخورد با اعضای متخلف و حتی پلمپ واحدهای صنفی آنها بوده ایم. 


وی تاکید کرد:‌اولویت اتحادیه ما، شکایت های مردمی و خواسته های شهروندان است و باقی موارد در درجات بعدی قرار دارند. 

وی در پایان اظهار کرد: شهروندان بابت ثبت شکایت های خود می توانند با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ تماس گرفته و موارد را با کارشناسان ما مطرح کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار