از عمارت‌های باشکوه تهران می‌توان به موزه‌ی سینما، کاخ گلستان، سرای روشن، تماشاگه زمان و عمارت مسعودیه اشاره کرد که در سفر به تهران نباید از دست بدهید.
کد خبر: ۷۳۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 28 April 2019
۱۰ عمارت باشکوه تهران
باوجود برج‌های مسکونی و ویلا‌هایی با ظاهر زیبا در تهران، شکی نیست که برجسته‌ترین سازه‌های این شهر بزرگ مربوط به ساختمان‌های قدیمی و تاریخی می‌شود. نفوذ هنر‌های مدرن و اروپایی و ... در این سازه‌ها مشهود است. برای بازدید از این عمارت‌ها و بسیاری از جا‌های دیدنی تهران، تور‌های تهران گردی بسیاری وجود دارند که در برنامه‌های خود بازدید از آن‌ها را قرار داده‌اند. جالب است که بدانید کجارو با معرفی بسیاری از تور‌های داخلی و خارجی در انتخاب تور به شما گردشگران کمک می‌کند.
از این‌رو شما می‌توانید تور مورد نظر خود را از طریق کجارو به‌سادگی جستجو کنید، از میان فهرست تور‌های ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تور‌ها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور ایرانگردی جهت گشت‌وگذار در تهران و یا هر تور دیگری را به مقصد موردنظرتان انتخاب کنید.
با ما همراه باشید تا ۱۰ ساختمان فوق‌العاده زیبای تهران را به شما معرفی کنیم.
 


موزه سینما

 
 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
اگر در امتداد خیابان ولیعصر قدم بزنید، غیرممکن است که مجذوب عمارت زیبای موزه‌ی سینما نشوید. درست پشت باغ فردوس، ساختمانی متعلق به عصر قاجار وجود دارد که به موزه‌ی سینمای ایران تبدیل شده است. زیباترین بخش این ساختمان، بالکن آن با دیوار‌ها و ستون‌های مزین به گچ‌کاری‌هایی از گل و گیاه و پنجره‌های چوبی قوس‌دار است.
این موزه شما را به صنعت صدساله‌ی سینمای ایران می‌برد و با حضور در کافه‌های اطراف این مجموعه و هنگام صرف یک فنجان چای می‌توانید از شکوه و عظمت این ساختمان لذت ببرید.
تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۵۰۰۵
آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس
 


سرای روشن

 
 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
در ناصرخسرو که یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران محسوب می‌شود، ساختمان معرکه‌ی سرای روشن قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۱۱ به‌عنوان یکی از اولین مراکز تجاری ساخته شده و به‌خاطر سبک معماری گوتیک به‌کار رفته در آن، از نظر تاریخی و معماری دارای ارزش بسیار بالایی است. چهره‌ها و مجسمه‌های این سازه تقریباً در هیچ کجای ایران وجود ندارد و معماری آن به‌شدت یادآور معماری اروپایی است، بااین‌حال نقش اهورامزدا به‌عنوان نماد زرتشتیان در مرکز آن از شاخصه‌های ایرانی سرای روشن به‌شمار می‌رود. به‌همین دلیل کمتر کسی هست که از مقابل این بنا عبور کند و معماری آن را تحسین نکند و عکس یادگاری نگیرد.
تلفن: ۰۲۱۳۳۹۵۸۱۵۱
آدرس: در میانه‌ی خیابان ناصرخسرو تهران، در نزدیکی کوچه مروی
 


تماشاگه زمان

 
 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
موزه‌ی زمان یا تماشاگه زمان وسط یک باغ زیبای ایرانی قرار دارد و نه‌تن‌ها مجموعه‌ای وسیع از ابزار‌های زمان‌سنجی و گاه‌شماری را در خود جای داده، بلکه ساختمان آن نمادی از معماری زیبای ایرانی است. این سازه‌ی ۸۰ ساله زمانی خانه‌ی حسین خداداد بود که از تجار سرشناس ایران به‌شمار می‌رفت؛ اما اکنون به موزه‌ای برای نمایش ساعت‌های مختلف تبدیل شده است. نمای بیرونی آبی رنگ آن با پنجره‌هایی که شبیه به توری‌های کرمی رنگ هستند و فضای داخلی آن با تزیینات سقف و گچ‌کاری‌ها و پنجره‌های اُرُسی با شیشه‌های رنگارنگ مطمئناً حیرت هر بیننده‌ای را به‌همراه خواهد داشت.
تلفن: ۰۲۱۲۲۴۱۷۳۳۶
آدرس: تهران، خیابان، ولی عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲
 


موزه آبگینه

 
 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
موزه‌ی آبگینه و سفالینه تهران در یک ساختمان عهد قاجار قرار گرفته است که ۹۰ سال قبل توسط احمد قوام به‌عنوان محل زندگی و کارش ساخته شد. بعد‌ها در اختیار سفارت مصر قرار گرفت، تا اینکه درسال ۱۳۵۵ برای راه‌اندازی موزه خریداری و با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی نوسازی و بهسازی آن آغاز شد. در طراحی موزه‌ی آبگینه از آثار برجسته‌ی تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه‌ی زرتشت الهام گرفته شده و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به شیوه‌ی مدرن طراحی شده است؛ اما این طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن است. درواقع معماری آن تلفیقی از سبک‌های اروپایی و ایرانی است و راه‌پله‌ای روسی برای دسترسی به طبقه‌ی اول و دوم دارد. تزیینات گچ‌کاری، ستون‌های چوبی حجاری‌شده و لوستر‌های کریستال، فضای داخلی این سازه را به اندازه‌ی فضای بیرونی آن زیبا و چشم‌نواز کرده است. این اثر که در خیابان سی تیر قرار دارد، در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
تلفن: ۰۲۱۶۶۷۰۸۱۵۳
آدرس: تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۵۵
 


کاخ گلستان

 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصربه‌فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۳ به ثبت جهانی یونسکو رسید. این مجموعه شامل گروهی از ساختمان‌های سلطنتی است که در عهد قاجار به‌عنوان مقر حکومت استفاده می‌شد. از طاق‌های فوق‌العاده زیبا گرفته تا کاشی‌های منقوش که در محدوده‌ی یک باغ ایرانی چشم‌نواز قرار گرفته‌اند، همگی نشان‌دهنده‌ی تلفیقی از طراحی ایرانی و غربی در کاخ گلستان هستند. واژه‌ها نمی‌توانند حق مطلب را درباره‌ی عمارت بادگیر، موزاییک‌های فوق‌العاده متنوعی که دورتادور پنجره‌ها را احاطه کرده‌اند و سایر جاذبه‌های دیدنی این مجموعه ادا کنند.
تلفن:۰۲۱۳۳۱۱۳۳۳۵
آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ
 


شمس‌العماره

 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
باوجودی که شمس‌العماره یا عمارت خورشید بخشی از کاخ گلستان محسوب می‌شود؛ اما این بنا شاهکاری است که باید آن را به‌صورت مجزا به رسمیت شناخت. هدف ناصرالدین شاه از ساخت این مجموعه این بود که می‌خواست برجی با نمای پانوراما از شهر داشته باشد و کار ساخت آن را در سال ۱۲۴۴ آغاز کرد که تا سال ۱۲۴۶ به طول انجامید. شمس‌العماره دارای پنج طبقه و ۳۵ متر ارتفاع است که در زمان ساخت بلندترین ساختمان آن دوره در تهران بوده است و اولین ساختمانی بود که از فلز در سازه‌ی آن استفاده کرده‌اند. دو برج دو طبقه با پنجره‌های قوس‌دار و آثار کاشی‌کاری فوق‌العاده در بالای این سازه خودنمایی می‌کند. بااینکه امکان بالا رفتن از این برج‌ها وجود ندارد، اما به‌راحتی می‌توان تصور کرد که ناصرالدین شاه در تحقق هدفش از ساخت این مجموعه موفق بوده است. جالب است بدانید، پیش از ساخته شدن سردر باغ ملی، این ساختمان به‌عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.
تلفن:۰۲۱۳۶۶۱۴۸۳۷
آدرس: کاخ گلستان



کاخ سبز

 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
در ضلع شمال‌غربی مجموعه‌ی سعدآباد تهران موزه‌ای به نام کاخ سبز قرار دارد. کاخ شهوند که اکنون کاخ‌موزه‌ی سبز نامیده می‌شود، بی‌گمان یکی از زیباترین کاخ‌های موجود در کشور است. این سازه در اواخر عهد قاجار ساخته (۱۳۰۷) و بعد‌ها در دوره‌ی رضا شاه بازسازی شد و بعد از یک سال که از آن به‌عنوان اقامتگاهش استفاده می‌کرد، این ساختمان را به مهمان‌خانه تبدیل کرد. در نمای خارجی این کاخ، از سنگ‌های سبز معدنی منحصربه‌فرد خمسه‌ی زنجان و سنگ مرمر استان خراسان استفاده شده و وجه تسمیه کاخ نیز به‌همین دلیل است. فضای داخلی آن نیز به‌لطف تالار آینه و قالی‌های ایرانی که طی هفت سال بافته شده‌اند و... هر بیننده‌ای را به حیرت وامی‌دارد. این کاخ از سمت شمال‌غربی به سمت کوه‌های مرتفع البرز و از سمت جنوب به شهر بزرگ تهران است و تنها کاخی محسوب می‌شود که منظره‌ی بدیعی را پیش چشم بیننده می‌گستراند.
تلفن: ۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱
آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان طاهری، مجموعه کاخ سعدآباد
 


موزه هنر‌های معاصر

 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
موزه‌ی هنر‌های معاصر یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران و جهان است و گنجینه‌ای بسیار گرانبها از بزرگ‌ترین هنرمندان دنیا همچون گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی در آن نگهداری می‌شود، به‌طوری که در گنجینه‌ی دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنر‌های تجسمی وجود دارد که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند. این موزه که بزرگ‌ترین موزه‌ی ایران نیز به‌شمار می‌رود، به سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیر‌های کویری ایران طراحی شد و در سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را آغاز کرد. ویژگی بارز معماری این بنا را می‌توان در چهار سازه‌ی بالای موزه دانست که تلفیق مدرنیته و معماری باستانی بادگیر ایرانی را به‌خوبی نشان می‌دهد.
تلفن: ۰۲۱۸۸۹۸۹۳۷۴
آدرس: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله
 


عمارت مسعودیه

 

۱۰ عمارت باشکوه تهران
عمارت مسعودیه یکی از زیباترین ساختمان‌های عهد قاجار به‌حساب می‌آید که بادستور مسعود میرزا (فرزند ناصرالدین شاه) در سال ۱۲۹۵ در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع ساخته شد. درواقع نام این عمارت نیز با اقتباس از نام مسعود میرزا، به مسعودیه شهرت یافت. این بنا شاهد رویداد‌های متعددی بوده است، ازجمله تشکیل اولین وزارت آموزش و پرورش و ساخت اولین کتابخانه رسمی در ایران. از ویژگی‌های برجسته‌ی عمارت مسعودیه می‌توان به گچ‌کاری‌ها، موزاییک‌کاری‌ها و باغ‌های زیبای آن اشاره کرد. امروزه این عمارت محل خوبی برای بازدیدکنندگان است تا از کافی شاپ دنج آن با پنجره‌های شیشه رنگی لذت ببرند و سپس قدمی در فضای عمارت بزنند و چند عکس به‌یادماندنی بگیرند.
تلفن: ۰۲۱۳۳۹۹۲۰۱۲
آدرس: میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان


تئاتر شهر

 
۱۰ عمارت باشکوه تهران
مجموعه‌ی تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردارافخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید. این سازه که بزرگ‌ترین مجموعه‌ی نمایش تئاتر ایران است، به‌خاطر طراحی استوانه‌ای که دارد به‌خوبی تلفیق معماری سنتی و مدرن را نشان می‌دهد و جزو میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود. ساختمان مدور و خیمه گونه‌ی آن معماری تماشاخانه‌های ایرانی را در ذهن تداعی می‌کند. شاید ویژگی مهم دیگر تئاتر شهر در پلان دایره‌ای شکل آن باشد که ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بنا‌های مربوط به نمایش مانند پانتئون و کولوسئوم است. ستون‌های فضای بیرونی آن به الگوی هندسی سقف سازه جلوه‌ی بیشتری داده که با کاشی‌های سرامیکی پر شده است. ورودی عظیم آن از چوب ساخته شده است و حس گرم و خوبی به بازدیدکنندگان می‌دهد.
تئاتر شهر تنها سالن نمایش در ایران است که حصار ندراد، به‌طوری‌که علاوه بر فضا‌های سرپوشیده، محوطه‌ی باز اطراف بنا در مجاورت خیابان، ولی عصر و محوطه‌ی پارک دانشجو نیز بخشی از این مجموعه محسوب می‌شوند و نقش به‌سزایی در جلب مخاطبان به این سالن نمایش داشته است.
تلفن: ۰۲۱۶۶۴۶۰۵۹۲
آدرس: چهار راه ولیعصر، در مجاورت پارک دانشجو
منبع: خبربانو
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار