شرط‌بندی یکی از راهکارهای گیم‌نت‌ها برای زنده ماندن است و البته این ‏راهکار هم جواب داده و مشتریان زیادی را به گیم‌نت‌ها می‌کشد.
کد خبر: ۷۳۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲ 27 April 2019

به گزارش تابناک تهران در کافه‌‏های بزرگ شمال تهران گیم‌نت‌ها شرط‌بندی‌های بزرگ هم راه انداخته‌اند؛ جایزه بزرگ یکی از این شرطبندی‌ها به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد.

آتاری نوستالژی بسیاری از دهه شصتی‌هایی است که با آن خاطرات خود را به ‏یدک می‌کشند، اما بازار بازی برای ایرانی‌ها به آتاری خلاصه نشد و بر اساس آماری که وزارت ‏ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده تنها بازی‌های ایرانی ٩٢٠‌میلیارد تومان گردش مالی ‏سالانه دارند. حالا به جز بازی‌های موبایلی که از مارکت‌ها خریداری می‌کنیم، گیم‌نت‌ها همچنان در ‏گوشه و کنار شهر نفس می‌کشند. البته فعالان این صنف به «شهروند» می‌گویند دیگر مثل قدیم‌ها ‏مردم برای بازی در گیم‌نت‌ها صف نمی‌بندند و بیشتر به بازی‌های موبایلی روی آورده‌اند. اما گیم‌‏نت‌های رسمی تهران که حالا تعدادشان تنها ٩٠ کافه است با بازی‌های سه بعدی سرپا مانده‌اند.

البته در کافه‌‏های بزرگ‌تر شمال تهران گیم‌نت‌ها شرط‌بندی‌های بزرگ هم راه انداخته‌اند و جوانان و نوجوانانی ‏که بازی‌های گروهی و دسته‌ای می‌کنند در این شرط‌بندی‌ها شرکت می‌کنند. جایزه بزرگ یکی از ‏این شرط‌بندی‌ها در گیم‌نتی در پاسداران ٣٠‌میلیون تومان است. آنها فوتبال بازی می‌کنند و هر‬ کدام ‏برای شرکت در لیگ بازی‌های رایانه‌ای یک‌میلیون تومان پرداخته‌اند. صاحب این گیم‌نت به «شهروند» می‌گوید شرط‌بندی یکی از راهکارهای گیم‌نت‌ها برای زنده ماندن است و البته این ‏راهکار هم جواب داده و مشتریان زیادی را به گیم‌نت‌ها می‌کشد.

قیمت هر ساعت بازی چند؟

گیم‌نت‌ها روزگاری در ایران آن قدر طرفدار داشتند که کافه‌های بازی مثل قارچ شروع به روئیدن ‏کردند.‏‬ کافه‌هایی که بیشترشان تعطیل شده‌اند و بنا به اعلام اتحادیه فناوران رایانه، تعدادشان در ‏تهران تنها ٩٠ گیم‌نت است که آنها هم تنها با بازی‌های گرانقیمت سه بعدی سرپا مانده‌اند.

قیمت برای هر ساعت بازی در گیم‌نت‌های مرکز پایتخت رقمی نزدیک به ١٨‌هزار تومان ‏گذاشته شده، اما در مراجعه به آن‌جا متوجه می‌شویم که برای نپراندن مشتری حاضرند قیمت‌ها را کمتر هم بگیرند و مثلاً رنج قیمتی ١٢-١٠‌هزار تومان برای هر ساعت استفاده از بازی را پیشنهاد می‌‏دهند.

البته به نظر می‌رسد این قیمت منطقه به منطقه متفاوت است؛ چراکه قیمت هر ساعت از بازی در ‏خیابان سعادت‌آباد به ١٠٠هزار تومان هم می‌رسد که با تخفیف ارزان‌تر می‌شود. البته در این گیم‌نت امکان تجربه زندگی مجازی با عینک ‏VR‏ (یک ساعت) نیز وجود دارد. شاید برای همین ‏است که قیمتی بالاتر از دیگر گیم‌نت‌های سطح شهر دارد؛ چرا که تنها برخی از گیم‌نت‌ها ارایه‌‏دهنده عینک‌های ‏VRهستند. ‏

البته مالکان گیم‌نت‌های تهران می‌گویند که میانگین قیمت هر ساعت بازی در گیم‌نت ٥ تا ١٠‌هزار ‏تومان برای بازی‌های معمولی است. ‏

گیم‌نت‌ها با بازی‌های ٣ بعدی زنده‌اند

مجید یکی از افرادی است که چند سالی است گیم‌نت دارد، در این زمینه می‌گوید: «‏بازی‌هایی که در گیم‌نت به مشتریان ارائه می‌دهند، بازی‌هایی چون؛ ‎ Mortal kombat، ‏fifa٢٠١٩‎،pes٢٠١٨‎، ‏call of duty،‎ Pes ٢٠١٩‎،‎ hitman‏ و ‏reyman‏ » هستند.

البته این‌طور که مجید می‌گوید در این میان بازی‌ها، بازی‌های فوتبالی‌ها مخاطبان بیشتری نسبت به ‏بازی‌های گروهی دارند و در گیم‌نت‌های دیگر بازی‌های سه بعدی مورد توجه قرار گرفته‌اند. ‏آرش حوالی سعادت‌آباد به این حرفه مشغول است، در کافه‌ای نسبتاً بزرگ که پر از بچه‌های قد و نیم ‏قد است. او به «شهروند» می‌گوید: «گیم‌نت‌های شلوغ‌تر با بازی‌های سه بعدی به حیات خود ادامه ‏می‌دهند که بیشتر جوانان و نوجوانان توجه ویژه‌ای به آن دارند.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «بسیاری ‏از مردم شرایط خرید دستگاه بازی‌های سه بعدی را ندارند یا فضای کافی در خانه‌هایشان برای آن ‏اختصاص نمی‌دهند و به همین جهت به گیم‌نت‌ها می‌آیند و ساعتی از روز را در آنجا می‌گذرانند.»‏

او توضیح می‌دهد که تنها قیمت عینک سه بعدی این بازی‌ها بین ٢٧٠ تا ٧٠٠‌هزار تومان است و ‏اگر بخواهیم قیمت سایر ادوات بازی را به این مجموعه اضافه کنیم نرخ‌ها سر به فلک می‌گذارد و ‏خرید این مجموعه برای بسیاری از خانواده‌ها به صرفه نیست.

محبوب‌ترین بازی‌ها کدامند؟

مالکان گیم‌نت‌ها می‌گویند که محبوب‌ترین بازی‌ها در میان بازی‌های یک نفره: ‏Robo Recall، ‏Climb، ‏Knockout league، ‏SeriousSam، ‏Super Hot، ‏Fruit Ninja Vr‏ هستند.

در صورتی که بازی‌های گروهی: ‏Dead and Buried‏ (که تنها در چند مجموعه گیم راه‌اندازی ‏شده است)،‏Arizona Sunshine، ‏Unspoken، ‏Sairento‏ و… در میان گیمرها جایگاه ‏خاصی به خود اختصاص داده و توانسته‌اند محبوبیت بسزایی به دست آورند. باید به خاطر ‏داشت که برای هر یک از این بازی‌های گروهی یا انفرادی دست کم برای هر ساعت بازی در گیم‌نت ‏باید ١٠٠‌هزار تومان پرداخت کرد که البته بیشترشان هم جزو بازی‌های سه‌بعدی هستند.

کردیت‌کارت پاشنه آشیل گیمرهای ایرانی ‏

در این میان بازی‌هایی وجود دارد که باید برای ورود به مرحله بعد خریداری شود اما با بازی‌هایی که بازی‌های معمولی نیستند و نیاز به کردیت‌کارت دارند، چه باید کرد؟ یکی از صاحبان ‏گیم‌نت‌های سطح شهر می‌گوید: «برای باز شدن قفل‌های بازی و طی‌‏کردن مراحل بعدی برای آن ابتدا باید «گیف‌کارت‌های زمان‌دار» تهیه کرد یا به اینترنتی ‏دسترسی داشت که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است تا بتوان این بازی‌ها را به صورت قفل ‏شکسته دانلود کرد؛ به‌‬ عنوان مثال بازی‌های فیفا ٢٠١٨ و فیفا ٢٠١٩ که از پر مخاطب‌ترین بازی‌ها ‏در گیم‌نت‌هایی هستند که عینک‌های‏ VR‏ندارند، ازجمله این بازی‌ها هستند.»

گیم‌نت‌ها زیر نظر اتحادیه لوازم ورزشی‌اند! ‏

شاید در ابتدا گمان کنید که بازی‌های رایانه‌ای باید زیر نظر اتحادیه فناوران رایانه باشد اما این‌طور ‏نیست. مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در این رابطه می‌گوید: «گیم‌نت‌ها زیر نظر اتحادیه لوازم ورزشی هستند.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «البته به قدری که ما بر این ‏موضوع مسلط هستیم، مسلماً اتحادیه لوازم ورزشی نیست. البته با استدلال این‌که بازی است و باید ‏زیر مجموعه ورزشی قرار بگیرد.»‏

میرمهدی با اشاره به این‌که در سال گذشته به دنبال این بوده‌ایم تا این مجموعه را زیر نظر خود در ‏بیاوریم، ادامه داد: «سال گذشته این موضوع را دنبال کرده تا بلکه این مجموعه زیر‏مجموعه اتحادیه فناوران رایانه شود ولی موفق نشدیم.‏»

میرمهدی با اشاره به این‌که قیمت مصوبی برای گیم‌نت‌ها وجود ندارد، می‌گوید که «قیمت‌گذاری گیم‌نت‏ها با یکدیگر متفاوت است و ممکن است شما در مراجعه به گیم‌نت‌ها با قیمت‌های مختلفی مواجه ‏شوید؛ چرا که هر گیم‌نت بنا بر تجهیزات و موقعیت مکانی خود قیمتی را تعیین می‌کند.»‏

٢٤٥ بازی ممنوعه در بازار ایران! ‏

آخرین گزارش‌هایی که مبنی بر گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی است، ٩٢٠‌میلیارد تومان ‏بوده است. عباس صالحی، وزیر ارشاد در این‌باره می‌گوید: «در حوزه نظارت بازی‌های ‏رایانه‌ای ۱۵ ناشر مجوز دارند که این مجوز بر اساس استعلامات صورت‌گرفته در فضای بازی‌های ‏خارجی رایانه‌ای داده شده است. قبل از انتشار آن بازی باید پروانه انتشار صادر شده و بر اساس ‏رده‌بندی سنی امکان انتشار بازی فراهم می‌شود. همچنین نظارت‌های کافی درباره بازی‌های رایانه‌ای ‏موبایلی هم صورت می‌گیرد و حتی تا هفت روز بعد از ارائه آن بازی به بازار هم نظارت وجود دارد‎.‎‏»

به گفته او «در حوزه بازی‌های ایرانی بررسی‌های محتوایی قبل از انتشار آن و با تأکید بر رده‌بندی ‏سنی انجام می‌شود. در حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بازی موبایلی ایرانی، ۲۴۵ بازی ممنوع و مابقی مجاز ‏هستند. این نشان می‌دهد که نظارت بر بازی‌های داخلی و خارجی وجود دارد‎.‎‏»

صالحی در بخش ‏دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌‬ که هر بازی رده‌بندی سنی خاص خود را دارد، توضیح ‏داد: «نظام رده‌بندی سنی لحاظ شده تا خانواده‌ها بتوانند نظارت کافی داشته باشند. ۳۰ هزار و ۴۰۰ ‏بازی موضوعی و بیش از ۱۹ هزار بازی موبایلی وجود دارد.»

 
برچسب ها: شرط بندی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار