رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند قرائتی: زکات پرداخت کنید تا شاهد سیل و زلزله و ملخ نباشیم/برخورد با «تخلفات فضای مجازی» به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اضافه شد/علم‌الهدی: آمریکا کجا توانست به ما لطمه زند؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۸۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ 27 April 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

قرائتی: زکات پرداخت کنید تا شاهد سیل و زلزله و ملخ نباشیم

قرائتی با اشاره به اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی همچون آیات قرآن است، تأکید کرد: امام خمینی (ره) فرموده اند که حفظ نظام یکی از مهمترین و واجب‌ترین فرائض است و در قران نیز بر حفظ نظان اسلامی تأکید چند باره شده است. وی در ادامه بر تقویت حضور مردم در مساجد تأکید کرد و گفت: منبر‌ها نباید زمان زیادی طول بکشند، برای هر منبر باید دو ساعت مطالعه کرد و تنها پانزده دقیقه سخن گفت. قرائتی با تأکید بر اهمیت پرداخت زکات در جامعه گفت: برای این که در جامعه شاهد سیل، زلزله و ملخ نباشیم باید به پرداخت زکات در جامعه اهتمام شود. وی افزود: تنها چهار درصد از مردم در کشور زکات خود را پرداخت می‌کنند با این حال زکات پرداختی سال ۹۷ در کشور افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان شده است.

حامد همایون ممنوع‌التصویر شد؟

سردبیر برنامه «دلصدا» که از شبکه ۵ پخش می‌شود، تصویری منتشر کرده است که خبر از ممنوع‌التصویری حامد همایون می‌دهد. حامد همایون که چندی قبل تور کنسرت‌هایش را در آمریکا برگزار کرد و حضور بهروز وثوقی در اجرای لس‌آنجلس او حسابی مورد توجه قرار گرفت، حالا احتمالا با چالشی جدی روبه‌رو شده است. برگه‌ای که روی تابلوی اعلاناتی در جام جم نصب شده و تصویر آن را بهمن بابازاده (سردبیر برنامه دلصدا) توییت کرده، نشان از این دارد که این خواننده با ممنوعیت تصویر و صدایش در صداوسیما مواجه شده است. محسن رجب‌پور، مدیر برنامه‌های حامد همایون هم در استوری اینستاگرام خود به این خبر واکنش نشان داد و دو دلیل را برای این اتفاق ذکر کرد. علاوه بر حضور بهروز وثوقی در کنسرت حامد همایون، دیدار از مزار هایده، خواننده پیش از انقلاب که سی سال پیش درگذشت، به زعم محسن رجب‌پور، دیگر دلیل این ممنوع‌التصویری است. / خبرآنلاین

برخورد با «تخلفات فضای مجازی» به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اضافه شد

مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: رسیدگی و برخورد با تخلفات دانشجویان در فضای مجازی به اصلاحات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، اضافه شد. جاماسب نوذری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا، در مورد تغییرات جدید در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، اظهار کرد: آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با اصلاحیه جدید تغییرات زیادی نکرده است، برخی اصلاحات در حد تغییر کلمات بود و در واقع اصلاحات پیچیده‌ای در آن اعمال نشد. وی خاطرنشان کرد: برخی موارد مانند رسیدگی به تخلفات در فضای مجازی یا پژوهشی و مواردی که از سال ۷۸ تاکنون در این آیین‌نامه تغییر نکرده بود، اصلاح شد. این مسئول سازمان امور دانشجویان در مورد تخلفات دانشجویان در فضای مجازی به برخی موارد اشاره کرد و گفت: انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخورد‌های انضباطی با دانشجویان می‌شود.

فرد خاطی در دستکاری آرای مردمی معرفی شد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره نتیجه بررسی دستکاری در نظرسنجی صداوسیما نوشت: بر اساس گزارش بررسی وقایع فنی، دستکاری در نظرسنجی صداوسیما توسط احدی از کارکنان اسپانسر یکی از برنامه‌های حاضر در نظرسنجی صورت گرفته است که آرا را به سود خود تغییر داده است. انگیزه این فرد یا امر باید در بررسی‌های پلیسی مشخص شود.

علم‌الهدی: آمریکا کجا توانست به ما لطمه زند؟

سید احمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی، در خطبه‌های نماز جمعه مشهد اظهار داشت: حرف‌های بنده از طریق آمار و اطلاعات صورت گرفته و از پیش خودم چیزی نگفته‌ام، آقایان شما نیز این محاسبه را دارید و سال ۹۷ را تجربه کرده‌اید و وارد هستید که چطور از طرق غیررسمی می‌توان نفت را فروخت، چرا از عطسه آمریکا لرزه بر اندامتان می‌افتد؟ چرا جریان اقتصادی کشور یک مرتبه زیر و رو می‌شود و یک عده نیز شروع به تبلیغات سوء می‌کنند. آمریکا کجا توانست همه چیز را تمام کند؟ کجا به ما لطمه زد؟ در همه عرصه‌ها، قدرتمندتر، عزیزتر و پولدارتر شده و زندگانی بهتر داریم. در کدام حادثه مردم به صحنه نیامده‌اند؟ در کدام عرصه مردم در صحنه حضور نداشتند.

توضیحات سرافراز درباره انتشار یک فیلم جنجالی

به تازگی فیلمی از محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صدا و سیما و شهرزاد میرقلی خان در فضای مجازی منتشر شده است که در آن به نظر می‌رسد سرافراز پرونده‌های را به میر قلی خان تحویل می‌دهد. محمد سرافراز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره این فیلم و پرونده‌های موجود در آن گفت: اسنادی که دو هفته پیش تحویل خانم میرقلی خان دادم، مربوط به پنج سال زندان و مکاتبات ایشان با دادگاه‌های آمریکا به اتهام تلاش برای خرید دوربین‌های دید درشب است. وی ادامه داد: درسال ۱۳۹۴ پیش از آنکه اتهام جاسوسی به ایشان وارد کنند، خودروی خانم میرقلی خان مورد سرقت قرارگرفت و فقط لپ تاب و چمدان اسناد زندان که در صندوق عقب خودرو قرار داشت، ربوده شد. قاعدتاً تصور می‌کردند. به این ترتیب سندی برای اثبات زندان رفتن در آمریکا ندارد. سرافراز افزود: توجیه آن‌ها برای اتهام جاسوسی به خانم میرقلی خان این بود که پنج سال در زندان‌های آمریکا به سرنبرده است. سرمنشأ شایعات اخیر همان کسانی هستند که اتهام ساختگی جاسوسی را به این خانم وارد کردند و هیچ مدرکی برای ادعای خود نتوانستند ارائه کنند.

توضیح ضرغامی درباره حذف پوسته‌های تلگرام

عزت الله ضرغامی در صفحه شخصی خود درباره دلیل اصلی حذف پوسته‌های تلگرام توضیحاتی ارائه کرد. عزت الله ضرغامی عضو شورا‌های عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی در صفحه شخصی خود درباره اینکه چرا پوسته‌های تلگرام یک سال پیش حذف نشد، توضیحاتی ارائه کرد.

متن این توضیح بدین شرح است: مدیریت تلگرام می‌توانست یک سال پیش پوسته‌ها را حذف کند، ولی نکرد! چون قرار بود پیام رسان‌های نوپا و پرانگیزه، در آغاز کار منفعل و ناامید شوند. حالا که خیالشان از تداوم «بلاهت‌ها» (خوشبینانه) راحت شد، از طریق گوگل اپلیکیشن‌های پوسته‌ها را از روی گوشی‌ها حذف کردند! به همین سادگی؟!

نکته‌ای جالب در دست‌ نوشته سردار سلیمانی خطاب به جوانان لُر

در دست‌نوشته فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران خطاب به جوانان لُر نکته‌ای جالب وجود داشت که در این مطلب مشاهده می‌کنید. سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مدتی است با حضور مستقیم خود در روند امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده بیش از پیش در دل و قلب مردم جای گرفته است؛ فرمانده‌ای که در برهه‌های مختلف در سنگر اسلام و انقلاب خدمت کرده است.در ادامه متن و تصویرِ دست‌نوشته سردار سلیمانی خطاب به جوانان لُر را مشاهده می‌کنید که حاوی نکته‌ای جالب است و نشان می‌دهد سردار سلیمانی دارای نَسَب لر هست.

«بسمه تعالی

دست تمام لرها مخصوصا بسیجیان را می‌بوسم و افتخار می‌کنم نَسَب لُر دارم. التماس دعا»

چرایی رادیکالی‌شدن ادبیات نمایندگان در سال انتخابات مجلس

حمیدرضا ترقی عضو حزب مؤتلفه نوشت: اصولا پایان هر دوره مجلس و خصوصا سال اخر، آن نمایندگانی که از موقعیت و سرمایه اجتماعی مناسبی برخوردار نیستند، برای حفظ کرسی نمایندگی دست به اقدام متفاوتی می‌زنند تا در بین مردم به عنوان یک نماینده‌ی پیگیر مستمر مطالبات عمومی و آشنا به مسئله‌ی قانون‌گذاری شناخته شوند. از جمله این اقدامات اصلاح قوانین انتخابات است، به گونه‌ای که به نفع نماینده‌ی حاضر در مجلس باشد و زمینه‌ی ماندن او را فراهم کند. اقدام دوم استفاده از تریبون مجلس برای مطرح و رسانه‌ای شدن در بین مردم به ویژه مردم شهر و استان است بنابراین موضوعات مختلفی اعم از منطقه‌ای و ملی را در قالب تذکر، سوال و نطق بیان می‌کنند. روش دیگر طرح مسائل محلی و کشوری است. این مواضع به ظاهر جنبه‌ی حمایت از منافع مردم را در خود دارد، اما در واقع شعار‌های مردم پسندی هستند تا نظر افکارعمومی را جلب کنند. این شعار‌ها در پایان هر دوره‌ی انتخابات از طرف برخی نمایندگان مطرح می‌شود که در آن منافع و مسائل ملی وجود ندارد و تنها اهداف و منافع شخصی مورد توجه است.

حداد عادل رمز رابطه با چین را افشا کرد

غلامعلی حداد عادل در گفت وگو با رادیو بین المللی چین دربارۀ اهمیت حضور ایران در دومین اجلاس بین المللی «یک کمربند، یک جاده» در پکن گفت: «یک کمربند، یک جاده» اسم رمزی برای حضور دوبارۀ چین در خارج از مرز‌های این کشور است و فعالیت فرامرزی چین در حوزه اقتصاد با بهره گیری از خاطره و تجربۀ جادۀ ابریشم می‌تواند با سرعت و کیفیت به پیش رود». رئیس هیأت عالی رتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به الگوی تازه چین در روابط بین الملل افزود: «تا به حال رابطه کشور‌های در حال توسعه با کشور‌های پیشرفته، رابطه استعمارزده و استعمارگر بوده است، یعنی یک طرف به قصد غارت می‌آمده و طرف دیگر غارت می‌شده است، در حالی که چین قصد پیروی از این الگو را ندارد و می‌خواهد از قدرت اقتصادی خود برای ارتباطات تجاری سالم با دیگر کشور‌ها استفاده کند».

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: «بسیاری از کشور‌ها برای به دست آوردن پول و منفعت بیشتر حاضرند بین دو کشور جنگ به پا کنند و به هر دو طرف سلاح بفروشند، اما چین این گونه روش‌های غیرانسانی و نادرست را در سیاست خارجی اش نمی‌پذیرد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش فعال ایران در جادۀ ابریشم قدیم و اهمیت همسایگی ایران امروز با ۱۵ کشور اشاره کرد و گفت: طرح «یک کمربند، یک جاده» نقش مهمی در پیوند چین و کشور‌های مسیر جاده ابریشم داردو رابطۀ خوب ایران و چین انگیزه‌ای مضاعف است تا ایران در این طرح حضور بهتر و فعال‌تری داشته باشد. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین در پاسخ به اهمیت همکاری و تبادل فرهنگی بین دو کشور باستانی ایران و چین و برنامه‌های آینده ایران برای شرکت در طرح «یک کمربند، یک جاده» گفت: هر چه ایران و چین مبادلات فرهنگی بیشتری با هم داشته باشند، رابطۀ سیاسی و اقتصادی دو کشور هم بیشتر می‌شود، زیرا رابطۀ فرهنگی زمینه را برای دیپلماسی عمومی آماده می‌کند و دیپلماسی عمومی، سکویی است که دیپلماسی رسمی بر آن قرار می‌گیرد.

نظر بروجردی درباره پیشنهاد تبادل زندانیان ایران و آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان؛ اقدامی مناسب و دیپلماتیک برای دفاع از حقوق و آزادی اتباع ایرانی است که به ناحق در آمریکا زندانی شده‌اند و امیدواریم از طریق مذاکره بتوانیم این زندانیان را مبادله کنیم. علاء‌الدین بروجردی روز جمعه با بیان اینکه نخستین بار نیست که ما در زمینه مبادله زندانیان با آمریکایی‌ها مذاکره، توافق و عمل کرده‌ایم، به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: با توجه به مسئولیت وزارت امور خارجه در دفاع از اتباع ایرانی و اینکه آمریکایی‌ها، تعداد قابل‌توجهی از افراد تحصیل‌کرده ما را به بهانه دور زدن تحریم‌ها و با فشار به کشور‌ها به آمریکا مسترد و آن‌ها را زندانی کرده‌اند؛ پیشنهاد دکتر ظریف گامی در جهت احقاق حقوق ایرانیان است. وی ادامه داد: اقدام آمریکا در مورد اتباع، نخبگان و ملت ایران، ظالمانه بوده و آمریکا سال‌هاست که این رویه را دنبال می‌کند. بروجردی با بیان اینکه اصل اقدام و پیشنهاد دکتر ظریف یک ضرورت برای دستگاه دیپلماسی کشور است، تصریح کرد: دفاع از حقوق ایرانیان از وظایف مسلم وزارت امور خارجه است؛ چهارچوب و چگونگی اجرای این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی به تصویب می‌رسد؛ این پیشنهاد زمینه‌ساز اقدامات مناسب و راهگشای بعدی و در راستای آزادی اتباع ایرانی خواهد بود که با ادعا‌های واهی آمریکا مبنی بر دور زدن تحریم‌ها به ناحق در زندان‌های این کشور زندانی شده‌اند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار