پدیده سلبریتی‌ها در ایران بسیار عجیب است؛ کسانی که عمدتا با استفاده از شهرت در تمامی مسائل روز اظهارنظرهای جنجالی و اغلب بدون تحقیق می‌کنند؛ برای مردم یکی از مهمترین سوالات میزان سواد این افراد است.
کد خبر: ۷۳۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱ 24 April 2019

به گزارش تابناک تهران سلبریتی! یا به زبان فارسی همان چهره مشهور است؛ که در اصطلاح به چهره‌‌های هنری، ورزشی، سینمایی و اهالی موسیقی که شهرت زیادی دارند؛ سلبریتی اطلاق می‌شود.

گرچه در ایران واژه سلبریتی همزاد سینما است و اخیرا برخی رشته‌های ورزشی هم به لیست این طومار افزوده شدند؛ برخی اهالی فرهنگ معتقدند این افراد در 40 سال اخیر از چنان آزادی برخوردار بودند که در همه زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آزادانه و منهای کارشناسی اظهارنظر می‌کنند.

مدتی پیش بود که رضا کیانیان در مراسمی عنوان کرده بود که در این 40 سال بعد از انقلاب همواره روی خوش نداشته است؛ این موضع‌گیری‌ها در صورتی مطرح می‌شود که آنها در همین سینما انقلاب اسلامی پرورش یافته و فیلم‌هایشان در پرده سینما و تلویزیون ایران برای مردم رونمایی شده است.

به طوری‌که رضا کیانیان میلیاردها تومان از طریق سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی به جیب زده است.

یا در نمونه‌ای مشابه فاطمه معتمدآریا بعد از دریافت جایزه در ایران گفته بود که 40 سال است او را متوقف می‌کنند؛ این هم در صورتی گفته می‌شود که او قبل از انقلاب هیچ اثری نداشته و تمامی آثار و جوایز او متعلق به دوران بعد از انقلاب است.

پدیده سلبریتی‌ها در ایران بسیار عجیب است؛ آنها با پول و امکانات دولتی ایران کار کرده و مشهور می‌شوند ولی خلاف جریان آب شنا می‌کنند.

به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه هم آنها تنها به گرفتن عکس از مردم بسنده کرده و فراتر از آن به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، برخی از سلبریتی‌ها علی‌رغم جمع‌آوری کمک‌های مردمی، پول مزبور را خرج زلزله‌زدگان نکرده و در حساب‌های شخصی خود انباشته کردند.

یکی از کارهای دیگر آنان نیز گسترش شایعات در فضای مجازی و سوء استفاده از احساسات مردمی است؛ به عنوان مثال پرویز پرستویی که در سینمای انقلاب پرورش یافت و فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدسی وی در ذهن مردم مانده است به بسیاری از شایعاتی که بعدها تکذیب شده دامن می‌زند.

چندی پیشضعف سواد رسانه‌ای وی بار دیگر خود را نشان داد، او عکسی از جنازه پسر بچه‌ای که در اثر یخ‌زدگی درگذشته است را منتشر کرده و آن را به ایران و فصل زمستان مرتبط کرده بود؛ در حالی‌که تصویر متعلق به جنازه یک طفل سوری ا‌ست که سال گذشته در همین ایام منتشر شده بود.

اوج فعالیت‌های سلبریتی‌ها در مسائل سیاسی است؛ آنها در سال‌های 92 و 96 همه‌جانبه از کاندیدای خاصی حمایت کردند و بعد از این اینکه مشکلات با توسل به غرب برطرف نشد به منتقد نظام بدل گشتند! سلبریتی‌ها انقدر مسئله را شور کردند که اعتبار سیاسی خود را بین مردم از دست دادند و امروز به حرف‌های ضد نظام متوسل شدند. مدتی قبل حمید فرخ‌نژاد گفته بود که برایش 80 میلیون ایرانی مهم نیست و تنها فکرش ارسال دلار برای پسرش در خارج از کشور است.

در همین راستا جهت روشن شدن افکار عمومی، در این گزارش به میزان سواد سلبریتی‌ها برای سخن‌گفتن درباره مسائل مختلف کشور می‌پردازیم. مدرک تحصیلی آنها که در گفتگوها و فضای مجازی اعلام کردند را بررسی کردیم و از این تحقیق دریافتیم که بیشتر آنها فاقد تحصیلات دانشگاهی بوده و از همه مهم‌تر در زمینه سیاست و مسائل اجتماعی فاقد هیچ‌گونه سواد مربوطه هستند.

در این گزارش مدرک تحصیلی 15 سلبریتی را بررسی کردیم که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

سواد و تحصیلات 15 بازیگر مشهور ایرانی/ پشتوانه اظهارات جنجالی سلبریتی‌ها چیست؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار