آمریکای دونالد ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو سعی می‌کند تا حد ممکن به اقتصاد ایران ضربه بزند
کد خبر: ۷۳۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 24 April 2019

به گزارش تابناک تهران وزیر خارجه اسبق انگلیس رویکرد ضد ایرانی آمریکا را تلاشی برای فقیرتر کردن مردم ایران توصیف کرد و افزود: ' آمریکای دونالد ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو سعی می‌کند تا حد ممکن به اقتصاد ایران ضربه بزند. '

جک استراو روز چهارشنبه در گفت ‌و گوی اختصاصی با ایرنا در لندن، تصمیم واشنگتن برای تمدید نکردن معافیت برای خریداران نفت ایران را در هماهنگی با رفتارهای قبلی این کشور علیه ایران توصیف کرد و افزود: این نوع کارها به‌ندرت طبقه نخبه (حاکم) جامعه را رنج داده و در عوض همواره به مردم عادی صدمه می‌زند.

من به‌شدت خروج آمریکا از برجام و لغو معافیت نفتی ایران مخالف بوده و هستم
وی تصریح کرد: این کاری است که من با آن به‌شدت مخالفم؛ همان‌طور که با خروج آمریکا از برجام مخالف بوده و هستم.
خبرنگار ایرنا بابیان این‌ که چین به عنوان یک امضاکننده دیگر برجام، با حرکت اخیر آمریکا مخالفت و آن را محکوم کرده و در پی ادامه خرید نفت از ایران است خواهان ارزیابی وی از موضع منفعلانه اروپا در این خصوص شد.

تلاش انگلیس فرانسه آلمان متعهد برای عملیاتی کردن اینستکس
استراو با اشاره به اینکه دولت‌های اروپایی مشتری بزرگی برای نفت ایران نبوده و خرید چندانی از ایران ندارند بر این مهم پا فشرد که انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان متعهد به برجام بوده و تلاش خواهند کرد سازوکار مالی ویژه اروپا و ایران (اینستکس) را عملیاتی کنند.
وی خاطرنشان کرد: هرچند از کلافه بودن محافل داخل ایران از طولانی شدن روند راه‌اندازی این سازوکار آگاه است، بااین‌حال خواستار درک این نکته شد که عملیاتی شدن چنین سازوکاری بسیار پیچیده خواهد بود.
استراو یادآور شد که به‌زودی در کنفرانسی در زمینه تجارت بین‌الملل شرکت می‌کند که آنجا راه‌های عملی چنین سازوکاری بررسی خواهد شد. اشاره وی به کنفرانسی است که به همت اتاق بازرگانی ایران و انگلیس و وزارت تجارت بین‌الملل این کشور در لندن و به‌منظور پاسخ دادن به نگرانی‌های شرکت‌های انگلیسی در انجام مبادلات مالی با ایران، برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در 31 ژانویه 2019 (11 بهمن 1397) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.
وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این سؤال که 'با توجه به رویکرد خصمانه آمریکا، چشم‌انداز اجرایی شدن این سازوکار را چگونه ارزیابی می‌کنید' گفت: این‌یک بازی قدرت است. آمریکای دونالد ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو سعی می‌کند تا حد ممکن به اقتصاد ایران ضربه بزند. اما کشورهای اروپایی به رهبری انگلیس، فرانسه و آلمان به ‌شدت مخالف آن بوده و تا جایی که ممکن بوده تلاش کرده‌اند برخلاف آمریکا رفتار کنند. اما مساله اساسی همچنان این است که بیشتر تجارت نفتی در دنیا با واحد پول آمریکا(دلار) انجام می‌شود و این به آمریکا قدرت زیادی می‌دهد.
وی درباره راه حل پیشنهادی خود در این باره گفت : ' اگر ایران از برجام خارج شود، این کار منتهی به انزوای شدید دیپلماتیک خواهد شد که به نفع ایران نیست، چراکه ایران به‌طورکلی حمایت دیپلماتیک قابل‌توجهی از سوی انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.'
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این سؤال که 'آیا شما فکر می‌کنید اکنون منافع سیاسی برجام به منافع اقتصادی آن می‌چربد؟' گفت: ' به نظر من علاوه بر منافع سیاسی، هنوز منافع اقتصادی هم برای ایران وجود دارد. چراکه اگر ایران از برجام خارج شود، هم صدمه اقتصادی خواهد خورد و هم صدمه سیاسی، ولی صدمات سیاسی بسیار جدی خواهد بود.'
استراو در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه 'آیا با این ارزیابی که از دید ایران توازن بین تعهدات طرف ایرانی با تعهدات طرف اروپایی به‌هم‌خورده و ایران درواقع بسیار کمتر ازآنچه تعهد کرده، به دست آورده ، موافق است یا نه' گفت: توجه کنید که تعهد اروپا به برجام به خاطر تصمیم یکجانبه ترامپ بسیار دشوار شده است. ولی این به‌هیچ‌وجه انتخاب اروپا نبود.
وی سپس بابیان اینکه ایران باید در وضعیت فعلی حساب کند بهترین منفعت را چه‌کاری برایش تضمین می‌کند تصریح کرد: ' به نظر من نفع ایران در پایبندی به برجام است.'
این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی گزینه‌های ایران در برابر رفتار خصمانه آمریکا بسیار محدود توصیف کرد و افزود: آمریکا با پشتوانه ائتلافی که با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله عربستان سعودی دارد کار را بر ایران دشوار خواهد کرد.
وی تأکید کرد که متوجه بی‌حوصلگی و کلافگی‌ها در داخل ایران هست اما تصور می‌کند اگر ایران به سمت رویارویی با آمریکا برود، بهانه به دست جنگ‌طلبان در داخل آمریکا خواهد داد. استراو در خاتمه گفت: 'پیشنهاد من به ایران، ادامه صبر و شکیبایی است.'
کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نمی‌کند و به عبارتی هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد.
این تصمیم آمریکا موردانتقاد کشورهایی مانند چین، هند ، ترکیه و انگلیس قرارگرفته و به نظر می‌رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس از تصمیم ابراز تأسف و اعلام کرد: برجام برای امنیت ما حائز اهمیت است و دولت انگلیس به آن متعهد می‌ماند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ما با شرکای اروپایی‌مان همکاری می‌کنیم و تا زمانی که ایران به تعهداتش در برجام متعهد است، این توافق حفظ می‌شود.
هم‌زمان با اقدام یکجانبه آمریکا که موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است و قیمت نفت سه درصد افزایش‌یافته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار