رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به وجود چاقوکشی و درگیری‌های منجر به قتل در تهران سر جای پارک از سهل‌انگاری شهرداری در ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای انتقاد کرد.
کد خبر: ۷۳۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 22 April 2019

چاقوکشی و درگیری‌های منجر به قتل در تهران سر جای پارک/ انتقاد از سهل‌انگاری شهرداری در ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای

به گزارش تابناک تهران محمد علیخانی (رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پارک‌های حاشیه‌ای اظهار کرد: در بودجه سال ۹۸ حداقل ۲۰۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای قرار است ساماندهی شود. البته در سال ۹۷ هم برای پارک حاشیه‌ای در بودجه برنامه دیده شده بود، اما متاسفانه سهل‌انگاری شد و به زیان شهرداری تمام شد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه سر جای پارک در شهر تهران درگیری‌های منجر به قتل داریم، گفت: یعنی درخصوص پارک‌های حاشیه‌ای فقط بحث ترافیک و آلودگی هوا مطرح نیست؛ بلکه سر جای پارک مردم دعوا می‌کنند و چاقوکشی و درگیری فیزیکی رخ می‌دهد؛ تاجایی که حتی قتل نیز اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: ساماندهی جای پارک می‌تواند به حل معضلاتی مثل درگیری بین مردم کمک کند و هم به کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت بیانجامد. وقتی افراد بتوانند جای پارک خود را از طریق برنامه‌هایی که در تلفن‌های همراه نصب می‌شوند رزرو کنند، دیگر نیازی نیست تا یک منطقه را ده دور بچرخند تا جای پارک پیدا کنند.

علیخانی با اشاره به اینکه سال ۹۷ با وجود الزام شهرداری به ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای در این زمینه سهل‌انگاری صورت گرفت، گفت: در این سال ۹۰۰ میلیارد تومان از این محل بودجه دیده شده بود، اما متاسفانه یک ریال درآمد از این محل نداشتیم. در سال ۹۸ این بودجه را کاهش دادیم تا بتوانند آن را اجرا کنند؛ بنابراین ۲۰۰ هزار پارک حاشیه‌ای با پیش‌بینی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد در بودجه دیدیم. هرچند که اگر تلاش کنند می‌توانند این آمار را افزایش دهند، چراکه طبق مطالعات چیزی حدود یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای اعم از اصلی و فرعی در شهر تهران داریم.

وی افزود: همین الان اگر بخواهند در هریک از مناطق ۲۲ گانه ۱۰ هزار فضای پارک ساماندهی کنند، می‌توانند ۲۲۰ هزار فضای پارک ایجاد کنند. اکنون در حال ساماندهی بخشی از منطقه ۲ در زمینه پارک حاشیه‌ای هستند، که در پی آن ۱۵ هزار پارک حاشیه‌ای ایجاد می‌شود و این نشان می‌دهد هر منطقه ظرفیت بالایی برای پارک حاشیه‌ای دارد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه همه جا نمی‌شود، پارک حاشیه‌ای ایجاد کرد، گفت: به طور مثال در بزگراه‌ها پارک ماشین ممنوع است، اما در خیابان‌های اصلی می‌توان پارک حاشیه‌ای را ساماندهی کرد.

علیخانی در ادامه گفت: در حال حاضر بعضی از رستوران‌ها، مغازه‌ها و اماکن دولتی با موانع ترافیکی کله‌قندی یا میز، صندلی یا تخته فضای پارک خیابان را اشغال و فضای عمومی‌شهر را تبدیل به جای پارک اختصاصی خود کرده‌اند؛ این اقدامات غیرقانونی است و باید با ساماندهی اصلاح شود. می‌توان قیمت این فضاهای پارک را برای یک سال محاسبه کرد و به همان مغازه‌ها یا اماکن اجاره داد، اما اکنون هرکس به صورت سرخود کار خود را انجام می‌دهد.

معاونت حمل‌ونقل خود را سرگرم مسائل پرحاشیه می‌کند

وی اضافه کرد: به طور مثال در خیابان سورنا که در آن لوازم ماشین نصب می‌کنند، هیچ فضای پارکی پیدا نمی‌شود. همه فضای پارک در اشغال مغازه‌هاست و اصلا اجازه پارک ماشین به مردم نمی‌دهند. مغازه‌دارها از اول صبح در کنار خیابان مانع می‌گذارند و فقط به مشتری خود اجازه پارک می‌دهند. این از ناتوانی شهرداری است که در شهر اینطور هرج و مرج وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهر تهران نیاز زیادی به ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای دارد، گفت: ما حداقل را لحاظ کردیم که ۲۰۰ هزار جای پارک برای سال ۹۸ در نظر گرفتیم. اگر واقعا در این راستا همت وجود داشته باشد و معاونت حمل و نقل و ترافیک قوی فعالیت کند، می‌تواند از محل پارک حاشیه‌ای سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل کند و کمک بسیار بزرگی به شهرداری کند.

علیخانی با اشاره به اینکه متاسفانه عدم شناخت موضوع باعث می‌شود، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در زمینه ساماندهی پارک حاشیه‌ای سهل‌انگاری کند، گفت: هنوز چندان اهمیت پارک حاشیه‌ای را درک نکرده‌اند و متوجه آن نیستند. خودشان را سرگرم مسائل پرحاشیه می‌کنند؛ به طور مثال به تازگی تاکسیران‌های فرودگاه مقابل شورای شهر تجمع اعتراضی کردند و علتش این بود که به آنها گفته شده بود باید هزینه ورود به طرح ترافیک را پرداخت کنند. به این دلیل که این تاکسی‌ها مربوط به فرودگاه امام خمینی هستند و مربوط به تاکسیرانی نیستند.

پارک حاشیه‌ای برای شهرداری تهران یک درآمد کلان محسوب می‌شود

وی ادامه داد: چه فرقی می‌کند که تاکسی‌ها مربوط به کدام ارگان یا سازمان باشند؟ ورود تاکسی به طرح رایگان است؛ چه تاکسی فرودگاه باشد چه جای دیگر. تعداد تاکسی‌های فرودگاه ۷۰۰ عدد است؛ فرض کنیم از کلیه این تاکسی‌ها هزینه ورود به طرح بگیریم؛ مگر مجموع آن چقدر می‌شود که این حجم دعوا و اعتراض ایجاد کنیم؟ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کار اصلی را رها می‌کند و به کارهایی می‌پردازد که باعث اعتراض رانندگان مینی‌بوس، رانندگان تاکسی و ... می‌شود و وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم قرار است در نهایت درآمدی اندک به شهرداری برسد. ضمن اینکه اصلا نباید از وسایل نقلیه عمومی‌هزینه ورود به طرح دریافت کرد؛ چرا قانون را تفسیر می‌کنند؟!

علیخانی با تاکید بر اینکه یک دسته مسائل حاشیه‌ای بر مسائل اصلی غلبه کرده است، اظهار کرد: همین پارک حاشیه‌ای یک مساله اصلی در شهر تهران است و برای شهرداری یک درآمد کلان محسوب می‌شود. کل بودجه سالانه شهرداری حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که در سال می‌توان از یک قلم مثل پارک حاشیه‌ای ۱۰ هزار میلیارد تومان در تهران کسب درآمد کرد. اکنون تمام دنیا به این سمت رفته است. در تمام دنیا هم از عوارض تردد و هم از عوارض پارک حاشیه‌ای درآمد کسب می‌کنند.

به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، پارک حاشیه‌ای در محدوده طرح ترافیک و مرکز شهر گران‌تر است و هرچه به حاشیه برویم، ارزان‌تر می‌شود و در این زمینه جدول قیمت وجود دارد. قیمت پارک حاشیه‌ای در سال ۹۷ به پیشنهاد کمسیون عمران و حمل و نقل افزایش پیدا کرد و قیمت هم ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه آخرین تعرفه پارک حاشیه‌ای مربوط به سال ۱۳۹۳ است و از آن سال تا سال ۹۷ تعرفه تغییری نداشت، گفت: این تعرفه باید سال‌به‌سال مثل نرخ‌های دیگر افزایش می‌یافت. ما سالانه ۱۲ و نیم درصد به این نرخ اضافه کردیم و در مجموع ۵۰ تا ۶۰ درصد به این نرخ اضافه شد. البته از آنجا که رقم‌ها ساعتی در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان یا کمی‌ بیشتر بود، با وجود افزایش نرخ، قیمت آن زیاد نشده است.

علیخانی افزود: تاکنون پارک حاشیه‌ای به جز منطقه ۲ در مناطق دیگر ساماندهی نشده است و باید به سرعت در سایر مناطق فعال شود. هرچه دیرتر در این راستا اقدام شود، در حصول منابع درآمدی شهرداری سهل‌انگاری شده و از سوی دیگر شهر در بلاتکلیفی می‌ماند.

 

برچسب ها: محمد علیخانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار