اخبار حاکی از آن است که تپسی و اسنپ در اپلیکیشن خود از نام جعلی خلیج عربی بجای خلیج فارس استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۷۳۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 22 April 2019

به گزارش تابناک تهران بعد از کشمکش‌های چند ده ساله کشور‌های عربی برای نام‌گذاری مجعول «خلیج عربی» برای خلیج فارس، بالاخره سال گذشته سازمان جهانی مالکیت فکری نام «خلیج فارس» را به ثبت جهانی رساند، اما دو اپلیکیشن «تپسی» و «اسنپ» از نام جعلی «خلیج عربی» استفاده می‌کنند.

این موضوع واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. همچنین مرکز مطالعات خلیج فارس در این‌باره نامه اعتراضی به شرکت اسنپ نوشت. در بخشی از آن نامه آمده، اسنپ در به‌روزرسانی جدید خود عبارت مجعول خلیج ع. ر. ب.‌ی را زیر نام خلیج فارس اضافه کرده است! مالکیت شرکت اسنپ داخلی است و در اختیار «گروه اینترنت ایران» است. همچنین در تماس تلفنی مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس با شرکت اسنپ مراتب به اطلاع مسوولان مربوطه رسید و خواستار پیگیری آن شدیم. کارشناسان نرم‌افزاری اسنپ در پاسخ ما اعلام کردند گرچه این نقشه‌ها به گوگل متصل است و آن‌ها مبدأ این اقدام خلاف هستند، اما ما پیگیری لازم را خواهیم کرد.

در همین راستا شرکت اسنپ در پیامی توییتری در این‌باره نوشت: «نقشه فعلی متعلق به گوگل است که به‌عنوان یک سرویس در اختیار سایر کسب‌وکار‌ها قرار می‌گیرد و تغییر در آن امکان‌پذیر نیست. نقشه بومی توسعه داده‌شده توسط تیم فنی اسنپ که اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد به زودی جایگزین نقشه گوگل می‌شود و نام خلیج فارس با افتخار روی آن قرار خواهد گرفت.»،

اما باوجود وعده شرکت اسنپ در روز‌های اخیر؛ این موضوع در بهار سال ۹۷ نیز بار دیگر توسط شرکت اسنپ مطرح شد. گفته می‌شود این برنامه، نسخه ایرانی برنامه خدمات سفر «اوبر» است که یک زن ایرانی از مدیران ارشد آن است و با این شرکت‌ها ارتباط مستقیمی دارد. با این وجود باید گفت کامل‌ترین نقشه از ایران را نقشه open street map دارد و گوگل‌مپ نیز نسبت به اوپن استریت، نقشه‌ای ضعیف‌تر دارد.

همچنین خود ما نیز نقشه‌ای به این شکل نداریم. به همین دلیل امکانات کامل نقشه، استارت‌آپ‌ها را مجاب می‌کند از نقشه اوپن استریت مپ استفاده کنند. با این وجود اسنپ در شروع کار خود با نقشه گوگل فعالیت می‌کرد که باگ‌های فراوانی در آن وجود داشت. کارشناسان امر می‌گویند اسنپ قادر نیست در این نقشه تغییراتی حاصل کند چرا که تعدادی از کد‌ها یونیک نبوده و قابل تغییر نیست.

علاوه بر این در سال گذشته بود که با اعمال تحریم‌های گوگل در دامنه‌های ir، تمام دامنه‌های ir. به‌دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شدند. حسین مرادقلی، مدیر ارشد فناوری اسنپ در این‌باره اعلام کرده بود: «زمانی که اپلیکیشن ما از گوگل‌پلی حذف شد نیز پاسخی به ما ندادند و چیزی را تأیید یا تکذیب نکردند. مسدودشدن دامنه‌های ir. باعث می‌شود کسب‌وکار‌های اینترنتی با مشکل جدی مواجه شوند چرا که در حال حاضر هنوز یک جایگزین کامل بومی برای این سرویس ارائه نشده است.

با این حال ما از ۷ ماه پیش توسعه نقشه بومی خود را آغاز کرده‌ایم و اکنون برای شرایط فعلی آماده هستیم. در حال حاضر اپلیکیشن اسنپ با مشکل مواجه نشده و مشکل وب‌اپلیکیشن نیز به‌طور موقت حل شده است. وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک وب‌اپلیکیشن و پنل سازمانی اسنپ به نقشه داخلی این سرویس مهاجرت خواهند کرد. گفته می‌شود از صحبت‌های مرادقلی حدود یک‌سال می‌گذرد و این شرکت هنوز موفق به مهاجرت به نقشه داخلی نشده است.»

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار