تا کنون ۹۲هزار راس دام طی سه مرحله با کشتی از رومانی به بنادر ایران وارد و پس از معاینه در کشتارگاه‌هایی تحت نظارت سازمان دامپزشکی ذبح شده‌اند. این واردات به کاهش قیمت گوشت منجر شده و با وارد کردن سری جدیدی از گوسفندهای رومانیایی ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۳۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ 17 April 2019
گوسفندهای دم‌دراز وارداتی هم شایعه‌ساز شدند+عکس

به گزارش تابناک تهران ، چند روزی است تصاویری از گوسفندهای وارداتی دم‌دار به تصاویری از بازی سگ و گوسفند ضمیمه شده و با این توضیح که گوسفندهای وارداتی، حاصل آمیزش گوسفند و سگ هستند در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور به تسنیم می‌گوید: آمیزش دو گونه متفاوت و ایجاد حیوانات خاص، مستلزم کار ژنتیکی و فاقد توجیه اقتصادی است؛ آن هم در این تعداد انبوه. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت مشخص می‌شود که در نتیجه اصلاح نژادهای صورت‌گرفته، نه تنها در سطح جهان بلکه در کشورمان،  نژادهای متعددی از گوسفند با اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند؛ برخی از نژادهای گوسفند دارای دم هستند، برخی دارای دنبه و برخی دارای هردو.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه سال گذشته افزایش قیمت ارز از یک سو و قاچاق دام به خارج از کشور سبب افزایش قیمت گوشت شد. در نتیجه سازمان دامپزشکی با ابلاغ دستورالعملی به منظور ضابطه‌مند کردن انتقال گوشت مقدمات مبارزه با قاچاق گوشت را فراهم آورد و از سوی دیگر به منظور تنظیم شرایط بازار، برای واردات گوسفند از رومانی برنامه‌ریزی کرد.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه رومانی، دومین کشور صادرکننده گوشت در جهان است یادآور می‌شود: گوسفند رومانیایی، نژادی گوشتی و حاصل کار ژنتیکی است که طی شش ماه چهل کیلو گوشت تولید می‌کند. در واقع اصلاح نژاد در این گوسفند به گونه‌ای صورت گرفته که غذا به جای تبدیل شدن به چربی و دنبه فقط به گوشت تبدیل شود.

وی اضافه می‌کند: گوسفند رومانیایی همچنین عاری از بسیاری از بیماری‌هایی است که متاسفانه هنوز در کشورمان ریشه‌کن نشده است. به عنوان مثال تب برفکی و یا بیماری‌های مشترک با انسان مانند تب مالت سی سال است که در رومانی ریشه‌کن شده. به علاوه خوراک سالم و مناسب این دام، گوشت حیوان را از کیفیتی بالا برخوردار کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه روند واردات، ذبح و عرضه گوسفندهای رومانیایی با نظارت کامل این سازمان صورت می‌گیرد می‌گوید: پیشتر سابقه واردات دام از کشورهایی چون افغانستان را داشته‌ایم؛ به عنوان مثال، سال گذشته 17هزار راس دام از طریق مرزهای افغانستان به کشور وارد و ذبح شدند اما این نخستین بار است که از کشوری اروپایی، با کشتی دام به کشور وارد می‌شود.

رفیعی‌پور در پایان می‌گوید: تا کنون 92هزار راس دام طی سه مرحله با کشتی از رومانی به بنادر ایران وارد و پس از معاینه در کشتارگاه‌هایی تحت نظارت سازمان دامپزشکی ذبح شده‌اند. این واردات به کاهش قیمت گوشت منجر شده و با وارد کردن سری جدیدی از گوسفندهای رومانیایی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار