تجمعات پیمانکاران مقابل شهرداری تهران برای دریافت مطالباتشان پایانی ندارد. شهرداری معتقد است بخش عمده ای از بدهی را پرداخت کرده ولی پیمانکاران این موضوع را رد می کنند. از سوی دیگر میزان بدهی های شهرداری به اذعان مسئولانش بالاست و تاکنون بلدیه از انتشار لیست امتناع کرده و همین امر باعث بروز حواشی شد.
کد خبر: ۷۳۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 16 April 2019
چرا شهرداری لیست بدهی‌ها را منتشر نمی‌کند؟

به گزارش تابناک تهران ، تجمع اعتراضی پیمانکاران شهرداری تهران مقابل ساختمان شورای شهر در پی عدم پرداخت مطالبات به صورت مستمر در روزهای یک شنبه و سه شنبه انجام می شود.

پیمانکارن در مقابل شورا و شهرداری با سردادن شعارهایی مانند «تسویه مطالبات حق مسلم ماست، شورای شهر تهران حمایت حمایت، آبادگران دیروز بزهکاران امروز، شورای بی‌لیاقت استعفا استعفا» خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند.

در آغاز به کار شورای پنجم برخی اعضای شورا در بین این افراد حاضر شده و با آنها صحبت می کردند ولی بعداز گذشت یک و نیم سال دیگر این اعتراضات به بخشی از برنامه های روزهای علنی شورا تبدیل شد؛ این افراد مقابل شورا صف می کشند و با در دست داشتن پلاکاردهایی فریاد می زنند و انتظامات شورا نیز مقابل در ورودی شورا می ایستند و آنها را تماشا می کنند.

یکی از این پیمانکاران به خبرنگار فارس گفت: ۳ سال است از شهرداری طلب دارم و زندگی شخصی و کاری ام از هم پاشیده شده و هیچ کس پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه من از طریق مزایده پروژه گرفته بودم و تمام مراحل قانونی را طی کرده بودم،گفت: باور کنید کار را درست انجام داده وکلی هزینه کردم و حالا سرگردان شده ام و کسی هم جواب درست و حسابی نمی دهد و مدام وعده می دهند. با توجه به نوسانات ارز هر روز وضعیت ما بحرانی تر می شود.

 

از داخل شهرداری تجمعات هدایت می شود

اما نکته قابل توجه این است که پیروز حناچی شهردار تهران می‌گوید که شنیده شده که برخی از این تجمعات با هدایت عواملی از شهرداری های نواحی و مناطق صورت می گیرد که در صورت اثبات با عوامل آن برخورد خواهد شد و شهرداران مناطق مراقب چنین تحرکاتی باشند.

وی در ادامه گفت: معاونت مالی در حال بررسی بدهی های شهرداری به پیمانکاران است. حدود 80 درصد پیمانکاران از شهرداری طلب های جزئی دارند که با کمی برنامه ریزی می توان آن ها را پرداخت کرد، اما 20 درصد طلب های هنگفت دارند که پرداخت آن کمی مشکل است.

روز گذشته هم باز پیمانکاران مقابل شورا و شهرداری تجمع کردند و پیروز حناچی در این باره گفت که  مقدار زیادی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده و مابقی آن نیز پرداخت خواهد شد.اما در این باره که دقیقا چقدر از دیون و به چه نحو پرداخت شده است توضیحاتی نداد. این در حالی است که بسیاری از پیمانکاران شهرداری تهران معتقدند که اتفاق خاصی رخ نداده و آنها همچنان به دنبال دریافت مطالبات خود هستند.

اولویت بندی بر اساس میزان بدهی/نوبت با خرده پیمانکاران است

محسن هاشمی  رئیس شورای شهر تهران در خصوص  شیوه پرداخت بدهی پیمانکاران از سوی شهرداری تهران گفت: پیشنهاد داده‌ایم که شهرداری تهران ابتدا بدهی ۸۰ درصد پیمانکاران که ۲۰ درصد بدهی را دارند، پرداخت کند و در ادامه پیمانکارانی که طلب های با رقم بالا دارند با آنها مذاکره شود و به صورت نقدی یا غیر نقدی مطالبات آنها پرداخت شود.

اما داستان میزان دیون شهرداری تهران تمامی ندارد و رقم این بدهی ها هر زمان یک عدد اعلام می شود. مدیران پیشین شهرداری در زمان قالیباف دیون شهرداری را ۱۶ هزار میلیارد و مدیران جدید دیون شهرداری را تا ۵۶ هزار میلیارد عنوان می کنند.

افزایش ۲۲ هزار میلیاردی بدهی های شهرداری در ۲ ماه!

محمد علی نجفی اولین شهردار شورای پنجمی ها در ابتدای حضور خود میزان بدهی های شهرداری تهران را ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد اما ۲ ماه بعد میرزایی معاون برنامه ریزی و امور شوراهای وقت شهرداری تهران این میزان بدهی را ۵۲ هزار میلیارد عنوان کرد.

بدهی ۹ هزار میلیاردی پیمانکاران

میرزایی همچنین بدهی شهرداری به پیمانکاران را ۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و  «بخش زیادی از این بدهی‌ها فاقد اسناد و اطلاعات مستند هستند».

این در حالی است که قدرت الله گودرزی معاون مالی و اقتصاد محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران تاکید می کند که میزان بدهی های شهرداری تهران ۱۶ هزار میلیارد است و البته یک عددی هم از سال ۹۵ اضافه شده است و تمامی اسناد و ریز بدهی ها موجود است.

به گفته گودرزی،  هر سال بخشی از تعهدات و دیون باقی می‌ماند و این کار روال است.

اسناد را بررسی کنید؛ ابایی نداریم

معاون قالیباف با طرح این موضوع که اعلام کردند قالیباف به بنده دستور داده تا سندهای شهرداری را دست‌کاری کنم و هیچ ردی بر جا نگذارم، گفت: انتشار این مطالب کار خنّاسان است. افراد بی‌تقوا و ضدانقلاب دست به این کار می‌زنند، بله، آقای قالیباف به همه قسمت‌ها تاکید کردند که تلاش کنید در روزهای پایانی کاری بر زمین نماند و همه چیز شفاف و مشخص شود. شخص قالیباف هم همانند روزهای اول کار را باجدیت انجام داد.

گودرزی گفت: اگر کسی شک و شبهه‌ای دارد مراجعه و اسناد را بررسی کند ما از این موضوع بسیار استقبال می‌کنیم و ابایی هم نداریم. 

بدهی ۳۶ هزار میلیاردی به پیمانکاران

نجفی یک شبه تصمیم به استعفا گرفت و بعد از کش و قوس های فراوان از شهرداری تهران رفت و محمد علی افشانی دومین شهردار شورای پنجمی شد. وی مجموع بدهی های شهرداری را  حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت:  از این میزان، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی بوده و ما بقی بدهی شهرداری به پیمانکاران است.

هر بار مسئولان شهرداری تهران رقم بدهی های شهرداری تهران را متفاوت اعلام می کنند و در نهایت نیز به یک رقم واحد نرسیدند.

بدهی پیمانکاران ۱۲ هزار میلیارد تومان است

احمد میرلوحی عضو شورای شهر تهران در این باره به فارس گفت:  بر اساس گزارش حقوقی، مالی شهرداری تهران 56 هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد که 12 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پیمانکاران است.

به گفته میرلوحی حدود 500 نفر از  پیمانکاران  بدهی‌های قابل توجهی دارند و ما بدهی اکثر افرادی که کمتر از 500 میلیون تومان از شهرداری تهران طلب داشتند را پرداخت کرده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌پیمانکاران شهرداری دسته‌بندی شدند و طلب پیمانکاران در سال‌های 93 و 94 به صورت بدهی‌های خرد کاملا تسویه شد و امیدواریم در ادامه بتوانیم به صورت عادلانه مابقی بدهی‌ها را نیز تسویه کنیم.

قالیباف: بدهی ۵۴ هزار میلیاردی در دوران مدیریت بنده دروغ بزرگ است

محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران با حضور در برنامه  تلویزیونی بدون توقف در خصوص بدهی 54هزار میلیارد تومانی شهرداری پس از پایان مدیریتش در شهر تهران گفت: این رقم 54هزار میلیارد تومانی که مدیریت شهری فعلی به مدیریت شهری قبلی نسبت می‌دهد، یک دروغ بزرگ است و بنده آن را تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد: در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید. این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند، باید ذلت هم بپذیرند و زدوبند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد، این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند.

البته اعضای شورای شهر تهران در خصوص سخنان قالیباف واکنش نشان دادند و خواستار این شدند که صدا و سیما به آنها هم وقت دهد که از خود دفاع کنند و همچنین  از دفتر حقوقی شهرداری تهران نیز خواستند اقدام حقوقی و قضایی نسبت به این سخنان انجام دهند. اما روابط عمومی صدا و سیما اعلام کردند قبل از قالیباف در برنامه های متعددی اعضای شورای پنجم در تلویزیون حضور به هم رساندند و درباره بدهی های شهردای نظرات خود را بیان کردند.

پیروز حناچی، شهردار تهران در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر ضمیر».

بعد از اینکه محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران بدهی های شهرداری با رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان را کذب اعلام کرد اعضای شورای شهر تهران خواستار انتشار لیست بدهی های شهرداری تهران شدند اما با واکنش جالب حناچی شهردار تهران رو به رو شدند که گفت: ترجیح می دهیم به کار خود ادامه دهیم ولی تا این لحظه لیستی از دیون شهرداری تهران برای تنویر افکار عمومی منتشر نشده است.

 میزان دیون شهرداری تهران و  اخبار ضدو نقیضی که در این باره منتشر شد؛ باعث شد که قالیباف از محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران شکایت کند و میرلوحی در دادگاه محکوم و تا این لحظه نیز در خصوص دادگاهش صحبت نکرده و هر بار نیز وعده می دهد که بزودی در این باره حرف خواهد زد.

البته محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص انتشار لیست بدهی شهرداری به فارس گفت که ماه هاست گزارش رسمی مالی با امضای پنج نفر روی میز من است،  ارائه آن به روزنامه‌ها کار دشواری نیست، اما به نظرم درست نیست در شرایطی که بنگاه‌های بدهکار خوشنام نیستند، این کار را انجام دهیم.

اشرفی:نزدیک به ۵۲ هزار و ۱۲۳ میلیارد بدهی شهرداری تهران است

سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری شهرداری تهران در خصوص میزان بدهی شهرداری تهران «رقم قطعی بدهی‌های ثبت شده و ثبت نشده شهرداری تهران تا پایان شهریور ۹۶، نزدیک به ۵۲ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان است که البته با توجه به افزوده شدن جرایم مربوط به تسهیلات بانکی بیشتر هم شده است.»

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: «ما یک سری بدهی‌های قطعی و ثبت شده در شهرداری تهران داریم که رقم آن تقریباً ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تا شهریور ۹۶ است. از این رقم تقریباً ۶۵ درصد، بحث اصل سود و جرایم تسهیلات بانکی است که در طول یک سال و نیم که از شهریور ۹۶ گذشته بر این جرایم افزوده شده، ولی تا پایان شهریور سال ۹۶ حدود ۱۹ هزار و ۶۵ میلیارد تومان رقم همین جرایم، اصل و سود این تسهیلات بانکی است.»

به این موارد «باید اوراق مشارکتی که قبلاً ارائه شده و تا شهریور۹۶ ارزش آن حدود هزار میلیارد تومان است را هم اضافه کنیم. بقیه هم مربوط به مانده تعهدات سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابعه بوده که خارج از موافقت‌نامه‌های بودجه‌ای متعهد شدند.» رقمی که سکینه اشرفی به آن اشاره می‌کند تقریباً سه هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان است.

بر اساس این گزارش، میزان دیون شهرداری تهران به بانک ها و پیمانکاران هر بار یک رقم اعلام می شود و تاکنون رقم نهایی مشخص نشده است. مدیران شهرداری هر بار می گویند بخش عمده‌ای از دیون پیمانکاران پرداخت شده است اما پیمانکاران نیز هر روز مقابل شورای شهر تهران تجمع می کنند و این حرف ها را کذب اعلام می کنند. از سوی دیگر بیشتر پروژه های شهرداری تهران به دلیل نبود پول و اعتبارات البته به گفته مسئولان فعلی آن متوقف شده است.

انتهای پیام/

*فارس/ مریم گل‌باز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار