فراستی گفت: انتقاد سلبریتی‌های قلابی، سطحی و پیش پا افتاده و حتی کلاهبردار هیچ دردی را دوا نمی‌کند.
کد خبر: ۷۳۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 16 April 2019

به گزارش تابناک تهران ، نود و نهمین قسمت از سری برنامه‌های بدون توقف، ۲۶ فروردین‌ماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، مسعود فراستی، سردبیر فصلنامه «فرم و نقد» که به عنوان میهمان در این برنامه حضور داشت، با اشاره به اینکه، بحرانی که ما در ایران درباره سلبریتی‌ها داریم قطعا در آمریکا هم هست، یادآور شد: اما در آنجا این بحران طبیعی است بحران مال خود پدیده است مثل بحران سرمایه‌داری که در ذاتش این مشکلات وجود دارد اما برای ما دیگر مضاعف است برای اینکه شکل طبیعی ندارد و به طور طبیعی از دل اوضاع و مردم درنیامده است.

وی ادامه داد: مردم در واقع برای سلبریتی شدن به چیزی رأی می‌دهند که بازگوکننده مشکلات، کمبودها، وازدگی‌ها و سرکوب‌های خودشان است، یعنی آن چیزهایی که از آنها گرفته شده هر کسی به شکلی بیاید آنها را نشان دهد محبوب می‌شود. در جامعه تک صدایی مسئولان رسانه را به عنوان منبر می‌فهمند نه برقراری دیالوگ، رسانه را مونولوگ می‌فهمند. ما از ۲۴ ساعت در هر کانال ۲۵ ساعت حرف می‌زنیم یک چنین تفکری ضدش را با خودش می‌آورد اصولا دیالکتیک در همین است که ضدش پرورش پیدا می‌کند.

این منتقد با اشاره به اینکه روشن است که در جامعه چند صدایی، جامعه سرمایه‌داری چند صدایی با تمام تضادها و بحران‌ها این مسئله با این شکل وخیم ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: ترامپ سلبریتی شدنش طبیعی است، برای اینکه ترامپ دارد به یک چیزهایی از این جامعه جواب می‌دهد به یک سری حاشیه‌نشین‌ها و به یک سری از بیکاری‌ها جواب می‌دهد که از درون این جامعه آمده، حالا اینکه این آدم بی‌شخصیتی است که هست، این آدم بی‌اخلاقی است که هست اما با همه اینها این رفتار آنجا دارد جواب می‌دهد، او خودش را به جامعه تحمیل کرده و قدرت تقلیل یافته آمریکا را بازسازی می‌کند، اما عده‌ای از افراد در عقیده با او مشترک شده و من فکر می‌کنم دفعه بعد هم احتمال انتخاب شدن را دارد.

فراستی در ادامه نقش جامعه و مردم را در شرایط حاضر حساس دانست و یادآور شد: در همین جامعه‌ای که اشکالات جدی داریم هم مسئولان، هم من و هم مردم، چرا سعی نمی‌کنیم که این اشکالات را کمی برطرف کنیم، در همین اوضاع من و شما یک وظیفه داریم به جای اینکه به آن آدم‌ها انتقاد کنیم که شما چرا سلبریتی هستید، چرا آنقدر نظرات بیسوادانه و مضمحل می‌دهید، شما این طرف را تقویت کن، یعنی خودت را تقویت کن، اصولت را تقویت کن و بدان که با این مدیوم چقدر می‌توانی کار کنی چقدر می‌توانی این اصول را در آن ببری، چگونه هم ببری، انتقاد سلبریتی‌های قلابی، سطحی و پیش پا افتاده و حتی کلاهبردار هیچ دردی را دوا نمی‌کند. 

این منتقد حوزه فرهنگ و سینما در پاسخ به این سوال که «آیا قبول دارید که ما بستر را برای افراد فراهم نکردیم که در حوزه خودشان نظر دهند و بعد انتظار داریم که تخصصی نظر دهند» اظهار کرد: درست است مسئولان خیلی جاها عرصه را برای همه چیز بستند اما این فضا از دستشان در رفته، یعنی جوری در رفته که مجبورند تبلیغ ضدش را بکنند. این عرصه جوری در رفته که هر خس و خاشاکی واردش می‌شود و مجبورند قبول کنند چون مدیریت فرهنگی بلد نیستند. مدیریت فرهنگی احترام به تکثر نظرات است، حالا دلیل این باز شدن، بازی قلابی امروز چیست؟ آیا واقعا باز شده؟ آیا وقتی شما فیلمی می‌بینید که بدترین حرف‌های تابو را در آن می‌زنند می‌گوئید پیروز شدیم چون حق‌مان را از حکومت گرفتیم و توانستیم این حرف‌ها را بزنیم.

وی ادامه داد: اینجا با ما بازی می‌کنند و حاصلش می‌شود پاره شدن چیزهایی در جامعه که دیگر بازگشت‌پذیر نیست، وقتی یک خانواده‌ای می‌رود نمایش و یا فیلمی که سراسر شوخی‌های جنسی دارد می‌بیند یک تابوشکنی شکل گرفته و یک سری اصول اخلاقی ایرانی و اصول اخلاقی انسانی همه دارد با تبلیغات تلویزیونی به خصوص تلویزیون که به نظر من به کل دوستان رهایش کردند و الان به جای اینکه تبدیلش کنند به یک رسانه جدی چند صدایی، ادای صدای دیگر شنیدن را در می‌آورند.

فراستی همچنین یادآور شد: البته این ادا هم جواب نمی‌دهد چون مخاطب آن را باور نمی‌کند؛ برای اینکه هر چه دیده و شنیده برخلافش بوده، حالا باید بپذیریم وضعیت‌مان این است. صدا و سیما بد عمل کرده خیلی وقت است که بد عمل کرده و یک رفتار ثابت بد هم نداشته که بگوئیم این رفتار ثابت بد شما اینجاست حالا یک جایش را درست کنید.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که «فکر نمی‌کنید صدا و سیما در حال حاضر می‌خواهد با دعوت از سلبریتی‌ها و تجلیل از آنها رفتار خود را اصلاح کرده و مدیریت فرهنگی انجام دهد» گفت: باز با سوژه‌گی این کار را نمی‌کند، بلکه این موضوع به آن تحمیل شده نه اینکه نشسته باشد فکر کند که این همه سال ما اینها را داخل بازی نکردیم حالا می‌آوریم داخل بازی و سعی می‌کنیم طوری سازماندهی کنیم که به نفع‌مان باشد، این رفتار سوژه‌گی است اما تحمیل شدن از بیرون به شما مطلقا دستاوردی ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار