مصرف ماده مخدر «گل» در میان دانشجویان، دانش‌آموزان دبیرستانی و جوانان افزایش پیدا کرده است و سن شیوع مصرف مواد مخدر در کشور بین 19 تا 25 سال شده است.
کد خبر: ۷۳۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 10 April 2019

سردار محمد مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نخستین نشست خبری سال 98 با بیان این مطلب گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما پاکسازی حاشیه مدارس در مناطق پرخطر بود که ۲۰۰۰ مدرسه در سراسر کشور در این طرح قرار گرفتند و سه تن انواع مواد مخدر در حاشیه مدارس کشور در محلات پرخطرکشف و ضبط شده است. همچنین بالغ بر ۲۰ هزار نفر در سراسر کشور در حاشیه مدارس در محلات پرخطر شناسایی و دستگیر شدند که البته در میان دستگیر شدگان هیچ دانش‌آموزی وجود ندارد.وی در ادامه افزود: سن شیوع مصرف مواد مخدر از 19 تا 25 سال است و بررسی‌ها نشان داده مصرف ماده مخدر گُل در بین دانش آموزان دبیرستانی، دانشجویان و جوانان افزایش یافته است. زاهدیان با بیان اینکه در سال گذشته 675 تن انواع مواد مخدر کشف و دستگیری در این زمینه 3 درصد افزایش داشت گفت: از ابتدای سال‌جاری نیز بیش از 32 تن مواد کشف و توقیف شده است. بیشترین عملیات مربوط به کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اصفهان و فارس بوده است. یک محموله 8 تنی در هرمزگان ثبت و ضبط شده است. طی سه روز گذشته یک تن و 100 کیلو مواد در ساوه، یک محموله ترانزیتی یک تن و 200 کیلویی از پاکستان توقیف شد. دو شب قبل نیز یک تن و 200 کیلو مواد مخدر از هرمزگان و یک تن و 300 کیلو مواد مخدر در سیستان و بلوچستان و بین 200 تا 700 کیلو مواد در شهرهای دیگر کشف شده است.
دستگیری 25 هزار معتاد متجاهر
از بهمن سال گذشته 25 هزار معتاد متجاهر در طرح‌های مختلف در کشور جمع‌آوری شد که 12 هزار نفر مربوط به تهران بود. در حال حاضر در مناطق آلوده از جمله منطقه هرندی تهران امنیت نسبی و مناسبی برقرار است. اگر وضعیت نگهداری معتادان متجاهر در کشور افزایش پیدا کند، پلیس آمادگی دارد تمامی معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند.زاهدیان با اشاره به انتقال تعدادی از معتادان متجاهر به مراکز بازپروری سروش ادامه داد: این مراکز ظرفیت نگهداری از 2 هزار نفر را دارد که تاکنون 650 نفر به آنجا انتقال یافتند. معتادان در این مراکز علاوه بر اصلاح و درمان، مهارت آموزی خواهند داشت. هزینه نگهداری هر فرد معتاد در این مرکز 15 هزار تومان است که بخشی از آن را ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد.
کنترل مرزهای افغانستان
وی با بیان اینکه در سال گذشته تولید شیشه در افغانستان شدت پیدا کرده است، افزود: محموله‌‌های سنگین شیشه را در نوار مرزی شرق کشور کشف کرده‌ایم. کشفیات شیشه در سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل دو برابر افزایش داشت. در این زمان یک محموله 420 کیلویی شیشه کشف شد که بی‌سابقه بود.
برخورد با فروشندگان مجازی
زاهدیان افزود: حضور ما در فضای مجازی یکساله شده و این مرکز به استانداردهای لازم رسیده است. در سال گذشته با رصد کامل توانستیم باندهای مختلف مواد مخدر و کسانی که تبلیغ فروش بذر مواد مخدر و کشت آپارتمانی می‌کردند را دستگیر کنیم به‌طوری که در یک سال 70 سایت و کانال در فضای مجازی شناسایی و منهدم شدند.
رصد اطلاعاتی مهمترین عامل کشفیات
وی با تأکید بر دانش محور شدن پلیس تصریح کرد: پلیس ما با اشراف اطلاعاتی در سال گذشته برخورد‌ قاطعی با باندهای مواد مخدر داشته است و بیش از 70 درصد کشفیات ما با اشراف اطلاعاتی انجام می‌شود. تاکنون بیش از 100 باند اصلی که در سطح کشور فعالیت داشتند انهدام و عناصر اصلی آن دستگیر شده‌اند. در همین راستا برخی از شبکه‌های وارد کننده فعالیت‌شان از بین رفته است و ضربه‌های جدی دیدند. یکی از مواردی که سال گذشته شناسایی و دستگیر شد کشف محموله یک تن و 120 کیلویی مرفین بود که بیش از100 میلیارد از اموال آنها نیز مصادره شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار