بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران در حالی از روز گذشته وارد مدار بهره‌برداری شده که با توجه هشدارهای رمس درباره عدم ایمنی این خط، شهروندان تهران تمایلی به استفاده از این خط ندارند ...
کد خبر: ۷۳۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ 09 April 2019
هراس شهروندان تهرانی برای استفاده از خط 6 مترو به‌دلیل عدم وجود ایمنی

به گزارش تابناک از تهران ، بخش جنوبی خط 6 مترو تهران با 3 ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا  روز گذشته با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و پیروز حناچی  شهردار تهران و جمعی از مدیران و معاونین شهرداری تهران به بهره‌داری رسید.

در حالی بخش جنوبی خط 6 افتتاح شد که پیش از این محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای شهر تهران طی نامه‌ای نسبت به عدم ایمنی این خط به شهردار تهران هشدار داده بود اما علی‌رغم این هشدار، مدیریت شهری تهران بدون توجه به ایرادت و اشکالات فنی متعدد این خط مترو، اقدام به برگزاری مراسم افتتاح با حضور رئیس‌جمهور کرد.

پس از افتتاح بخش جنوبی خط 6 مترو، محمد علیخانی بار دیگر نسبت به این اقدام شهرداری تهران تذکر داد؛ علیخانی در حاشیه جلسه روز گذشته شورای شهر تهران اظهار کرد: سرانجام با پیگیری‌های صورت گرفته در ساعات پایانی روز شنبه هفدهم فروردین ماه سال جاری، شهردار محترم تهران، نامه‌ای به عنوان رئیس محترم دفتر رئیس جمهور، مسئولیت ایمنی 9 کیلومتر از خط 6 مترو با وجود برخی نواقص از جمله هواکش‌های میان تونلی را پذیرفتند.

وی تصریح کرد: ضمن تشکر از پذیرش مسئولیت ایمنی این خط توسط شهردار تهران مواردی را یادآوری می‌کنم؛ ابتدا اینکه در مکاتبات ارسالی مشخص نشده که چگونه الزام و نیاز به 7 هواکش میان تونلی تنها با نصب و راه‌اندازی یک هواکش تایید شده و چگونه صحت کارکرد تجهیزاتی که نصب نشده است مورد تایید قرار گرفته است؟!

رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: صدور هرگونه تاییدیه ایمنی توسط شرکت‌های مشاور مستلزم نصب، تکمیل، راه‌اندازی و کنترل عملکرد تجهیزات ایمنی براساس نقشه‌های طرح و با رعایت استانداردهای بین‌المللی است و شهردار تهران باید شأن و جایگاه شورای شهر و اعضای آن را رعایت کند؛ شایسته نیست پاسخ نامه عضو شورای شهر تهران توسط مدیر محترم دفتر ایشان داده شود.

علیخانی ادامه داد: ضمن ابراز نگرانی از عدم رفع نواقص اعلام شده به خصوص عدم راه‌اندازی 6 هواکش میان تونلی 9 کیلومتر افتتاح شده، برای راه‌اندازی هر چه سریعتر آن تاکید می‌کنم؛ در ضمن یکی از کانال‌های تلگرامی وابسته به یکی از مدیران شهرداری در پی تذکرات و انتقادات اعضای شورای شهر تهران مبادرت به تخریب و توهین می‌کند و به شهردار تهران در این رابطه تذکر می‌دهم که جلوی این کار را بگیرند و در غیر این صورت در صورت تکرار، برخورد این بار با خود ایشان خواهد بود.

اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به صحبت‌های علیخانی اظهار کرد: از قول من به شوخی بنویسید که بروید این موضوع را از قالیباف شهردار اسبق تهران بپرسید! در ارتباط با موضوع مترو مباحث زیادی مطرح است که باید بنشینیم و در این خصوص بنده برای خبرنگاران و اهالی رسانه تشریح کنم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر اتفاقی برای یکی از مسافران در بخش جنوبی خط 6 بی‌افتد چه کسی پاسخگو خواهد بود، گفت: قطعا در این زمینه اتفاقی نخواهد افتاد.

هاشمی همچنین در ارتباط با افتتاح بخش جنوبی خط 6 مترو تهران گفت: این افتتاح را آزمایشی فرض کنید.

اما واکنش‌ها به افتتاح خط 6 مترو تهران با وجود اشکالات فنی و ناایمن بودن این خط، به همین جا ختم نشد و این‌بار احمد مسجدجامعی در ارتباط با افتتاح بخش جنوبی خط 6 متروی تهران با 3 ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا، اظهار کرد: قطعاً هر اتفاقی که برای آرامش شهروندان بیفتد مورد تأیید شورای شهر تهران قرار خواهد گرفت اما در این بخش باید به موضوع ایمنی پروژه‌ها نیز عنایت ویژه‌ای شود.

وی تصریح کرد: در مدیریت دوره گذشته انتقادات فراوانی نسبت به بهره‌برداری از خط 7 متروی تهران وجود داشت و علی‌رغم اینکه خط 7 به‌بهره‌برداری رسید اما در دوره جدید و در زمان نجفی شهردار وقت تهران، این خط برای تأمین امنیت شهروندان تعطیل شد، پس از نصب سیگنالینگ و تهویه هوا مجدداً این خط مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مسجدجامعی در ادامه به بهره‌برداری از بخش جنوبی خط 6 متروی تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اظهارات مطرح‌شده از سوی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نمی‌توان در ارتباط با عدم امنیت خط 6 سکوت کرد و با توجه به تذکرات داده‌ شده باید فوراً نسبت به رفع نواقص عمل شود.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است که امنیت شهروندان از هر چیزی دیگر باید برای مدیریت شهری بالاتر باشد و نباید با کارهای شتاب‌زده این موضوع را به مخاطره انداخت.

وی تصریح کرد: متأسفانه با تأخیر و عجله نسبت به افتتاح این خط اقدام شده است خط 6 نیاز به 7 هواکش میان‌تونلی داشت که فقط یک هواکش برای آن در نظر گرفته شده است.

مسجدجامعی تصریح کرد: مشخص نیست در صورتی که اتفاقی در خط 6 بی‌افتد چه‌کسی پاسخگو خواهد بود، آیا در آن زمان آقایانی که امروز خط 6 را افتتاح کردند پاسخ شهروندان را خواهند داد یا خیر؟

به گزارش تسنیم بر اساس اعلام  مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، فاز اول خط شش متروی تهران به طول 9 کیلومتر و با 3 ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا در بخش جنوبی این خط از ظهر روز گذشته در حال سرویس‌دهی به مسافران است.

در اطلاعیه این شرکت آمده است: "فعالیت خط شش از ساعت 12:30 امروز به صورت آزمایشی آغاز شده و پس از تثبیت معیارهای بهره‌برداری فاصله حرکت قطارها متعاقبا اعلام خواهد شد."

با توجه به اینکه از ساعت 12:30 روز گذشته تا ساعت 22:30 صرفاً 400 سفر در این خط انجام شده، این آمار نشان می‌دهد که شهروندان تهرانی نگران مسئله عدم ایمنی خط 6 مترو هستند و تمایلی به استفاده از این خط ندارند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار