این روزها بازار فروش نوبرانه‌های بهاری داغ است؛ میوه‌های خوشمزه و وسوسه انگیزی که طرفداران بسیار دارند. گوجه سبز، چغاله بادام، توت فرنگی و شاتوت به‌عنوان میوه‌های بهاری در حالی که سرشار از ویتامین، فیبر و آنتی اکسیدان هستند می‌توانند درغیاب میوه‌هایی مانند پرتقال، لیموشیرین و نارنگی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده با عوامل بیماری زا مبارزه کنند.
کد خبر: ۷۳۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ 07 April 2019

به گزارش تابناک از تهران ، متخصصین تغذیه معتقدند گوجه سبز منبع خوبی از ویتامین‌های A، C و K و همچنین املاحی نظیر کلسیم، پتاسیم، آهن، مس، فسفر، منیزیم و روی است. هشت عدد توت فرنگی رسیده هم می‌تواند نیاز روزانه ما به ویتامین C را تأمین کند. از این‌رو مصرف نوبرانه‌های خوشمزه بهاری بسیار توصیه می‌شود. اما باید به یاد داشته باشیم که هرچند این میوه‌ها فواید بسیاری دارند و در تأمین ویتامین‌های بدن مؤثر هستند درصورت سهل‌انگاری در شست و شوی صحیح و گندزدایی می‌توانند به عامل ابتلا به بیماری‌های گوارشی تبدیل شده و سلامتی را تهدید کنند.
دکتر فریبا فشندکی متخصص اطفال در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: چغاله بادام، گوجه سبز، زرد آلو و توت فرنگی همگی میوه‌های مغذی هستند اما پوست آنها به سموم کشاورزی و برخی میکروب‌ها آلوده است. از آنجایی که میوه‌های بهاری، برخلاف میوه‌های زمستانی، معمولاً با پوست مصرف می‌شوند، باید قبل از مصرف با محلول گندزدا بخوبی ضدعفونی شوند.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه این روزها می‌بینیم که برخی از افراد و بخصوص کودکان با دیدن چغاله بادام یا گوجه سبز روی چرخ دستی یا وانت به تصور اینکه این میوها تمیز هستند آنها را خریده و همان موقع پس از پاشیدن نمک مصرف می‌کنند. در حالی که معمولاً فروشنده‌ها این خوراکی‌ها را بدرستی نمی‌شویند و خیسی این میوه‌ها معمولاً ناشی از آبی است که فروشنده برای تازه ماندن میوه روی آنها می‌پاشد.
دکتر فشندکی خاطرنشان می‌کند: بیماری‌های گوارشی مانند استفراغ، اسهال و دل درد به‌دنبال خوردن نوبرانه‌های آلوده، فرد مصرف‌کننده را گرفتار می‌کند. این بیماری‌ها معمولاً با عوارضی نظیر کاهش شدید آب و املاح بدن، بیمار را با خطرات جدی مواجه می‌کند. اما متأسفانه گاهی دیده می‌شود برخی از مبتلایان مشکل خود را جدی نمی‌گیرند و سعی می‌کنند با استفاده از درمان‌های خانگی مانند استفاده از عرق نعنا بیماری خود را درمان کنند.
این متخصص تأکید می‌کند: مبتلایان به اسهال و استفراغ باید به پزشک مراجعه کنند تا با استفاده از داروهای مناسب میزان مایعی که از بدن آنها دفع شده جایگزین شود. همچنین داروی مناسب می‌تواند دفع میکروب را تسریع کرده بیمار را در شرایط بهتری قرار دهد. البته رژیم‌های غذایی مناسبی هم وجود دارد که بسته به شدت بیماری به فرد مبتلا پیشنهاد می‌شود.

 

 

ارسال پست مهمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار