تلاش عربستان در استفاده از عراق، برای بهبود روابط با تهران/ سفر عادل‌ المهدی به ایران به منظور کاهش تنش در منطقه صورت می‌گیرد

به گزارش تابناک از تهران ، «حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «اهمیت سفر عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به تهران، گفت: سفر عادل عبدالمهدی به تهران در چارچوب اجرایی کردن توافقات بین ایران و عراق و در جریان سفر سال گذشته روحانی به عراق قابل تجزیه و تحلیل است. باتوجه به اینکه در جریان سفر رییس جمهور کشورمان به عراق توافقاتی در زمینه‌های اقتصادی از جمله، افزایش حجم تبادلات تجاری بین ایران و عراق از مبلغ 12میلیارد دلار تا 20 میلیارد دلار، احداث شهرک های مشترک صنعتی بین ایران و عراق در مرزهای مشترک، لایروبی اروند رود، استفاده مشترک از چاه‌های نفتی مرزی ایران و عراق و استفاده از هورالعظیم صورت گرفته، بنابراین اینها جزیی از توافقات دو کشور است؛ به همین منظور نخست وزیر عراق در جریان سفر به تهران این توافقات را عملیاتی خواهد کرد.

او در خصوص اختلافات عربستان با امریکا گفت: اخیرا عربستان سعودی اختلافاتی با امریکا پیدا کرده که در تهدیدی هم بیان شد که از فروش نفت به دلار خودداری شود. این نشان می‌دهد عربستان به شدت در منطقه احساس انزوا کرده و تلاش می‌کند تا از ظرفیت عراق برای بهبود روابط خود با تهران استفاده کند. دیدار اخیر هیات سعودی با عادل عبدالمهدی در این چارچوب قرار دارد.

او افزود: سفر عادل عبدالمهدی به ایران در درجه اول برای اجرایی کردن توافقات اقتصادی، امنیتی و سیاسی و در درجه دوم برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد و عربستان سعودی پس از سال‌ها نقش تخریبی به این نتیجه رسیده که باید رفتار خود را در منطقه تعدیل و روابط خود با کشورهای محور مقاومت را تقویت کند که در غیر این صورت به شدت دچار انزوا خواهد شد. اخیرا کنگره آمریکا تصویب کرده نباید سلاح‌های پیشرفته در اختیار عربستان قرار داد. عربستان تلاش می‌کند عراق را واسطه قرار دهد تا بتواند در آینده، روابط خود با تهران را بهبود بخشد.

هانی‌زاده درخصوص افزایش رفت و آمدهای اخیر میان مقامات ایران و عراق بیان کرد: یکی از دلایل رفت و آمدهای اخیر، لغو هزینه روادید بین اتباع ایرانی و عرقی است. همچنین مسئله افزایش حجم تبادلات اقتصادی بین تهران و بغداد از دیگر این دلایل است.

او در پایان افزود: عادل عبدالمهدی به دلیل اینکه یکی از شخصیت‌های تاثیر گذار عراق است و مورد احترام همه جریان‌های سیاسی عراق هم قرار دارد، می‌تواند نقش تعدیل کننده در رفتار جریان‌های افراطی عراق تلقی شود. به نظر می‌رسد سفر نخست وزیر عراق به ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در کاهش تنش های منطقه‌ای و افزایش همکاری‌های  اقتصادی بین تهران و بغداد موثر باشد.