رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه تاکید کرد:
کد خبر: ۷۳۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ 02 April 2019

رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به اینکه دولت باید مسائل سیاسی را از مباحث علمی جدا کند گفت:به منظور مقابله با حوادثی همچون سیل اجرای راهکارهای علمی و دانشگاهی ضرورت دارد.

رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به اینکه جدا سازی مسائل سیاسی از علمی وظیفه دولت است تصریح کرد:به کارگیری راهکارهای علمی و دانشگاهی برای مقابله با حوادثی همچون سیل ضرورتی انکارناپذیر است.
امیر محمودزاده گفت: پژوهشگاه شاخص پژوه در سال ۱۳۹۲ با برگزاری دومین همایش مدیریت بحران در شهر گرگان در خصوص وقوع سیل های مخرب در استان گلستان هشدارهای جدی داده بود.
وی با اشاره به اینکه در حادثه سیل اخیر آسیب های فراوانی به شهرهای کشور وارد شد گفت:عدم وجود مدیریت بحران در شهرهای سیل زده را می توان به صورت مشهود در حادثه سیل اخیر کشور مشاهده کرد.
رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه اضافه کرد:اتفاقاتی که در شهر آق‌قلا استان گلستان در شمال کشور و شهر شیراز استان فارس در جنوب ایران رخ داد این واقعیت را روشن می سازد که دولت برنامه ای برای مقابله با حوادث طبیعی همچون سیل ندارد.
وی اضافه کرد: در شیراز بارندگی کوتاه مدت فاجعه بزرگی را ایجاد کرد و نگاه واقع‌‌‌ بینانه به حوادث ایجاد شده ناشی از سیل در شیراز این حقیقت را روشن می کند که هیچ مدیریتی در موضوع سیل شیراز از سوی دولت انجام نشده است.
محمودزاده اضافه کرد: با وقوع سیل گسترده آسیب پذیری توریست هایی که برای بازدید از شهر شیراز در ایام نوروز به این شهر سفر کرده بوده اند بیشتر از سایر موضوعات خودنمایی می‌کرد
وی گفت:مکان گزینی هتل شیراز در نزدیکی دروازه قرآن شهر شیراز حکایت از وقوع بی‌تدبیری در ساخت و سازها دارد.
رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی در شرایط بحرانی موجب می شود تا ارگانهای دولتی با یکدیگر هماهنگ نشوند تا جایی که بی‌برنامه بودن دولت در مدیریت بحران موجب شد تا مقام معظم رهبری دستور حضور ارتش و سپاه و نیروهای نظامی را برای مقابله با سیل صادر کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور هم برنامه ای برای مهار حوادثی همچون سیل در اختیار دولت قرار ندادند افزود: متاسفانه پژوهشگاههای تخصصی کشور در شرایط بحران برنامه ای برای مقابله با سیل اخیر به دولت ندادند که وقوع همین اتفاق بازیابی پژوهشگاههای تخصصی کشور را مهم می کند.
محمودزاده با تاکید بر اینکه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نامه احیای تخصصی بودن پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخص پژوه که در زمینه مدیریت بحرانهای طبیعی فعالیت می کند را صادر کرده است گفت: می توان از نتایج تحقیقات پژوهشگاه بحران‌های طبیعی شاخص پژوه به عنوان بازویی برای مدیریت بحران به‌خصوص در زمان وقوع سیل و زلزله استفاده کرد اما متاسفانه وزارت علوم با تمکین نکردن به نامه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی موجب به تعویق افتادن بازگشایی پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخص پژوه شده است.

 

ارسال پست مهمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار