شهرستان مهران با داشتن آثار تاریخی و طبیعی فراوان به نگین سبز ایران معروف است.
کد خبر: ۷۲۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 30 March 2019

 به گزارش تابناک ایلام،شهرستان مهران در باختر ایلام واقع شده است، این شهرستان نگین سبز ایران نام گرفته است و پس از سه دهه در انزوا بودن اینک مهران می‌تواند برای همیشه صبح صادق را بر سرزمین هزار و یک شب بتاباند.

نام مهران در دوران هشت سال دفاع مقدس بر سر زبان‌ها افتاد. این گذرگاه تاریخی از دیر باز معبر و ممر مراودات تاریخی مردمان دو سوی مرز بوده و حاصل این مراودات گسترده نزدیکی فرهنگی و پیوندهای خانوادگی و سرمایه‌گذاری های مشترک بر اراضی مستعد و نخلستان‌های پر ثمر منطقه است.

مرز مهران مناسب‌ترین و بهترین راه برای فعالیت‌های توریستی و زیارتی و هم چنین یکی از مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین مناطق برای فعالیت اقتصادی است مرز مهران مناسب‌ترین و بهترین راه برای فعالیت‌های توریستی و زیارتی و هم چنین یکی از مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین مناطق برای فعالیت اقتصادی است.

شهر مرزی مهران حدود ۱۲ کیلومتر تا نقطه صفر مرزی فاصله دارد و کمتر از ۲۰ کیلومتر با شهرهای کرد تبار بدره و زرباطیه عراق فاصله دارد و به عنوان حاقه اتصال مرکز استان ایلام با مرکز استان واسط و بغداد عراق در طول قرن‌ها مهم‌ترین گذرگاه ارتباطی مردمان دو سوی مرز بوده است.

در بخش مرکزی مهران مخازن نفت و گاز طبیعی کشف شده و چاه‌هایی درآن حفر شده است. دشت‌های مهران به خاطر پیوستگی‌کوه و دشت با یک دیگر دارای اهمیت استراتژیکی و تاریخی است.

این شهرستان از بخش‌های مهران، صالح آباد تشکیل شده است. بخش صالح آباد در دشت وسیع هیژدانه واقع شده و در سال‌های پر باران یکی از مناطق حاصل‌خیز استان محسوب می‌شود.

شهرستان مهران در درازای جغرافیایی ۴۶ درجه و ۱۰ دقیقه و پهنای جغرافیایی ۳۳ درجه و ۷ دقیقه و در بلندی ۱۵۵ متری از سطح دریا قرار دارد. مهران در کرانه چپ رود کنجان چم قرار گرفته و با مرز عراق بیش‌تر از چند کیلومتر فاصله ندارد. مهران از شمال به ایلام، از خاور به دهلران، و از باختر و جنوب به عراق محدود است.

مکان‌های دیدنی و تاریخی

کتیبه تخت خان واقع درمنطقه صالح آباد و در ۲۴ کیلومتری ایلام، قلعه زمستانی والی در کنار رود کنجانچم و در ۱۷ کیلومتری شهر مهران معروف به قلعه کنجانچم، تپه باستانی چغا آهوان و چغا گلان با قدمت ۷۳۰۰ سال در شهر مهران، آثار و یادمان‌های دوران دفاع مقدس و نمایشگاه آثار دوران جنگ تحمیلی، غار معروف زینه گان یا غار بهشت که یک غار رو باز است و در شش کیلومتری صالح آباد واقع شده است.

زیارتگاه امام زاده علی صالح معروف به خاص علی در بخش صالح آباد، زیارتگاه امام زاده سید حسن در ۳ کیلومتری شهر مهران، بقعه پیر قتال در مسیر جاده بهرام آباد و جاده مرزی مهران و..از مهمترین زیارتگاه‌های شهرستان هستند.

امامزاده علی صالح (ع)

 

مهمترین امامزاده استان ایلام امامزاده علی صالح (ع) است که در بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد و این امامزاده نزد مردم استان به «خاص علی» مشهور است.

 

بسیاری از زئران عراقی که از مرز مهران وارد کشور می‌شوند بدون شک از این امامزاده زیارت می‌کنند و شهر صالح آباد به دلیل حضور امامزاده علی صالح (ع) به قطب فرهنگی و معنوی استان تبدیل شده است.

در ایام نوروز نیز حجم زیادی از گردشگران و مسافران استان ایلام از این امامزاده بازدید و زیارت می‌کنند و هم اکنون نیز امکانات خوبی برای پذیرایی از زائران اندیشده شده است.

بدون شک شهر صالح آباد به دلیل وجود بارگاه امامزاده علی صالح (ع) قابلیت تبدیل شدن به قطب مذهبی و فرهنگی در کشور را دارد ولی به شرط آنکه مسئولان زیرساختهای لازم را در این شهر بیشتر کنند.

بقعه علی صالح در شهر صالح آباد از توابع شهرستان مهران واقع شده و در بین مردم استان ایلام به «خاص‌علی» مشهور است و امامزاده علی صالح فرزند عبیدالله الاعرج بن حسین اصغر بن امام زین العابدین (ع) است و تقدس این امامزاده تا حدی است که به دلیل کرامتهای بسیار به عنوان مهمترین زیارتگاه بین بقاع متبرکه استان و حتی در بین مردم غرب کشور جای دارد.

طبق سنگ نوشته‌ای که در دیوارهای بنای قدیمی امام‌زاده قرار داشته بنای مذکور در سال ۱۳۰۸ ه. ق در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به توفیق و اهتمام غلامرضا خان والی زاده، والی لرستان و پشتکوه و به معماری استاد حسین دزفولی تجدید بنا شده است و ضریح امامزاده با برخورداری از ۹ شبستان، یک گنبد، دو مناره و بهره گیری از آجرنما، کاشی کاری و مقرنس یکی از آثار برجسته معماری اسلامی در دوران صفوی و ماقبل آن است.

منطقه کولک

منطقه کولک یکی از بازمانده‌های محیط زیست بکر استان ایلام و مهمترین زیستگاه حیات وحش بوده که از نظر چرخه زیستی و وجود گونه‌های کل و بز و قوچ و میش بسیار حائز اهمیت است.

گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده کولگ شامل کل، بز، قوچ و میش، انواع گربه سانان و پرندگان شکاری است.

این منطقه موقعیت ممتازی جهت تکثیر گونه‌های جانوری با ارزش و در معرض انقراض دارد، بدین منظور منطقه مورد نظر در صورت حفاظت می‌تواند به منطقه‌ای برای حفظ، احیا و تکثیر گونه‌های شاخص جانوری بخصوص نژاد خاص قوچ و میش باشد./ع

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار