تهران –وزیر خارجه آمریکا این هفته سفری دوره ای به چند کشور غرب آسیا انجام داد ویک تماس تلفنی با ولیعهد سعودی داشت تا بزعم خود کمربند فشارها علیه ایران را سفت تر کند، اما پاسخ های اطمینان بخشی به غیر از سعودی و رژیم صهیونیستی دریافت نکرد و در عین حال در لبنان چیزی عایدش نشد.
کد خبر: ۷۲۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶ 23 March 2019

او در طول این سفر از کویت، تل آویو و بیروت دیدن کرد که تمرکز وی درمذاکرات و گفت وگوها، به گفته او حول 'نفوذ منطقه ای ایران' بود. 
پمپئو و نتانیاهو در تل آویو دیدار کردند و در کنفرانس خبری، وعده همکاری علیه ایران را دادند.آنها حرف زیادی برای گفتن نداشتند، فقط نتانیاهو نشان دادکه ازدسته گل جدید دونالد ترامپ در قاعده شکنی بین المللی – این بار درباره بلندی های جولان- ذوق زده است وبرای حمایت از نتانیاهو ادعا کرد 'امکان دارد دونالد ترامپ را خدا فرستاده باشد تا اسرائیل را از شر ایران نجات دهد'.
توئیت اخیر ترامپ درخصوص جولان که گفته 'وقت آن فرارسیده است تا از انضمام بلندی های جولان به خاک اسرائیل حمایت کنیم'، این روزها یک موج جهانی دیگر علیه رئیس جمهور غیر قابل پیش بینی آمریکا براه انداخته است که دامنه آن تا روز جاری همچنان ادامه داشته و با سفر پمپئو به منطقه همزمان شده است.
پمپئو با شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت هم دیدار کرد و از آنجا از کشورهای جنوب خلیج فارس خواست روابط خود را با عراق گسترش دهند تا بزعم وی بغداد از ایران بی نیاز شود. 
شاید بتوان، نتیجه این رایزنی ها علیه ایران در کویت را در پیشنهاد تازه سعودی ها و کویتی ها به عراقی ها جهت دادن برق مجانی به عراق رد یابی کرد؛ نکته ای که این هفته عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق فاش ساخت. 
این اظهارات وزیر خارجه آمریکا درکویت، تنها چند روز بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد صورت گرفت، سفری که به جهان نشان داد، روابط تهران – بغداد فراتر از سطوح سیاسی منطقه و حتی بین المللی است و به نظر می رسد، این مهم را پمپئو هنوز درک نکرده است.
تلاش برای حل اختلافات میان کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بویژه عربستان و امارات با قطر از دیگر محورهای رایزنی های پمپئو در کویت بود. او به نوشته رسانه های عرب زبان تقلای زیادی در این خصوص کرد ، اما اینکه چقدر موفق بوده؟، هنوز مشخص نیست؛ ولی آنچه مشخص است اینکه پمپئو درباره مشکلات ایدئولوژیک میان قطر و سعودی ها و اماراتی ها و یا وجود اختلافات تاریخی و ارضی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس یا نمی داند یا خیلی کم می داند. 
وزیر خارجه امریکا در طول سفرش در منطقه، بطور تلفنی با محمد بن سلمان که بخاطر قتل وحشیانه خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی ، مرد خبرساز سال 2018 جهان شد هم گفت وگو کرد؛ آن هم درباره حقوق بشر!
وی همچنین تحولات یمن را نیز با بن سلمان رایزنی کرد؛ کشوری که تجاوز ارتش عربستان و متحدانش به آن وارد چهارمین سال خود شد و طی این سال ها هزاران زن و کودک یمنی زیر بمباران های جنگنده های سعودی جان باخته اند. سازمان های حقوق بشری و نیز سازمان ملل نیز سران حاکم بر ریاض را بارها بخاطر کشتار عمومی در یمن محکوم کرده اند. 
اما گل سفر پمپئو در سفر خاورمیانه ای اش، لبنان بود ؛ کشوری که از سیاستمداران، افکار عمومی و علمای آن یک صدای واحد شنیده شد 'از پیشنهادهای پمپئو استقبال نمی کنیم'.
میشل عون رئیس جمهوری لبنان، در دیدار پمپئو، زمانی که مدعی شد حزب الله مانع توسعه لبنان است، تاکید کرد که حزب الله برخاسته از یک پایگاه مردمی قدرتمند است. البته عون پیشتر هم در واکنش به مواضع ضد حزب الله آمریکایی ها گفته بود که 'تحریم لبنان تاثیر به شدت منفی بر مردم این کشور خواهد گذاشت'.
پمپئو در طول اقامت در بیروت با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان نیز دیدار و همان مواضع ضد حزب الله را دوباره تکرار کرد، اما باسیل در پاسخ به وی یک جمله تمام کننده به زبان راند و گفت: حزب الله حزبی لبنانی و منتخب مردم و تایید شده است.
وزیر خارجه لبنان اما در ادامه گفت وگو با پمپئو به تجاوزات رژیم صهیونیستی به فضای کشورش اشاره کرد و با اظهار اینکه 'عدد تجاوزات اسرائیلی ها به خاک لبنان از 1800 مورد در سال فراتر رفته است' ، از همتای آمریکایی اش خواست جلوی این تجاوزات را بگیرد. 
اما وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای لبنانی اش حرفی زد که همه را متعجب ساخت؛ او مدعی شد که 'حزب الله با ترساندن رای دهندگان ، به پارلمان راه یافته است'.
به نظر می رسد، مشکل از همینجا شروع می شود که معلوم نیست پمپئو نمی داند یا خود را به ندانستن زده است؟ او یا تاریخ لبنان و منطقه را نمی داند ، یا می داند و بخاطر صهیونیست ها خود را فردی غیر مطلع نمایش داده است! 
نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اما صریح تر پاسخ پمپئو را داد. به نوشته روزنامه لبنانی الجمهوریه، او در جریان دیدارشان ، وقتی بحث به حزب الله کشیده شد، از او پرسید که 'آیا درباره تاریخ زندگی من چیزی می دانید؟، من از جمله کسانی هستم که حزب الله را راه اندازی کرده است، حزب الله بخش بزرگی از جامعه لبنان است'.
الجمهوریه در گزارشی از اظهارات اخیر نبیه بری در ارتباط با مواضع آمریکایی ها این را هم اضافه کرد که بری در دیدار با برخی مهیمانان داخلی خود گفته که 'آمریکایی ها از جیب دیگران به رژیم صهیونیستی می بخشند' ؛ دیروز قدس، امروز جولان و حتما فردا مزارع اشغالی 'شعبا' و 'تپه های کفر شوبا'ی لبنان را و این روندی بسیار خطرناک است.
المستقبل ارگان حزب المستقبل هم در باز نشر یک گزارش رسانه ای در لبنان ، در خصوص دیدار پمپئو با سعد الحریری نوشت : پمپئو درصدد تاکید بر اعمال فشار آمریکا بر ایران و حزب الله بود، اما الحریری به وی خاطر نشان کرد که دولت لبنان به سیاست خویشتنداری در قبال درگیری های منطقه ای پایبند است.
واکنش های مقام های لبنانی به درخواست های پمپئو ، نشان می دهد که وی در ماموریت اخیر خود ناکام مانده است. 
اظهارات و موضع گیری های وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه ، غیر قابل پذیرش است. او وقتی از حمایت از لبنان سخن می گوید، نمی داند که لبنانی ها نمی توانند این حرف ها را باور کنند؟ لبنانی ها چگونه وعده حمایت آمریکا را از خود در برابر رژیم صهیونیستی و تروریست های تکفیری باور کنند، در حالی که واشنگتن طی دو سال اخیر زیر همه تعهداتش در قبال فلسطینیان زده است؟ آیا اعتباری به قول ها و وعده های آمریکایی ها می توان داشت؟ 
دونالد ترامپ در حمایت از رژیم صهیونیستی حتی قطعنامه ها و مصوبات سازمان ملل و شورای امنیت را نیز نقض کرده است و آخرین مورد موضوع بلندی های جولان است. 
سفر پمپئو همچنین با بازتاب گسترده اما منفی در جامعه علمای لبنان روبه رو شد، بطوری که اکثر شخصیت های مستقل لبنانی و علمای این کشور ، با دیده تردید به این سفر پرداخته و تاکید کردند که از آن استقبال نمی کنند؛ از جمله سید علی فضل از علمای برجسته لبنانی که در خطبه های نماز جمعه ، درارتباط با سفر پمپئو به کشورش گفت 'قطعا از کسانی که در فکر تعمیق اختلافات طایفه ای و مذهبی در لبنان هستند استقبال نمی کنیم.'
شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان نیز از مقام های کشورش خواست تا تسلیم پیشنهادهای وزیر خارجه آمریکا نشوند و به او اعتماد نکنند. 
شیخ علی یاسین عاملی رئیس هیات علمای شهر صور در جنوب لبنان هم به سفر پمپئو واکنش نشان داد و سفر او را به کشورش اهانتی به لبنان و کشورهای عرب خواند ، بخاطر آنچه وی جانبداری آمریکا از اسرائیل دانسته است.
در هر صورت ، سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه ، تقلاهایی با حاصل جمع صفر به حساب می آید، چرا که اساس و پایه سیاست گذاری های آمریکا تناسبی با واقعیات منطقه ندارد.
او درحالی یکی از اهداف سفرش را به منطقه حل مساله فلسطین عنوان کرده که ، رایزنی با رهبران فلسطینی را در برنامه هایش نگنجانده بود و همزمان رئیسش در کاخ سفید درباره بلندی های جولان توئیتی زد تا ثابت کند در مساله فلسطین بی طرف نیست و نمی تواند ، محور حل مشکلات تلقی شود. 
او درباره مساله یمن فقط با یک طرف معادله یعنی سعودی مذاکره کرد ، درحالی که ریاض یک طرف دعوا و متهم به کشتار در یمن است.
او از کویت برای عراقی ها پیام می فرستد و در ارتباط با روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس با بغداد تعیین تکلیف می کند و بدتر از آن در ارتباط با سوریه که با همه طرف ها می نشیند حال آنکه دولت قانونی و مستقر در سوریه را نادیده می گیرد !
در ارتباط با حزب الله هم وضع اینچنین است؛در شرایطی که رژیم صهیونیستی روزانه تقریبا 5 بار به حریم لبنان تجاوز می کند، پمپئو نمی داند ملت و دولت لبنان به مقاومت نیاز دارند؟
به همین دلیل است که پرسه زدن های پمپئو در پس کوچه های خاورمیانه، حاصلی برایش نداشته و در آینده هم نخواهد داشت.

 

ارسال پست مهمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار