به گزارش فارس،  رئیس جمهور روسیه،سه شنبه جنگنده نسل پنجم «سوخو-57» را به عنوان «بهترین هواپیمای جنگی جهان» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس» «ولادیمیر پوتین» در مراسمی با حضور جمعی از منتخبان روسیه گفت: «سوخو -57 ،بهترین هواپیمای روز جهان است.»

 رئیس جمهور روسیه افزود:«این بهترین هواپیما در جهان با تمام ویژگی‌های عملیاتی و تسلیحاتی است و هیچ هواپیمای دیگری نمی‌تواند همانند  هواپیمای ما پرواز کند.»

سوخو-57 ،یک جنگنده چند منظوره نسل پنجم برای نابود ساختن انواع اهداف هوایی در مسافت‌های کوتاه و بلند ، هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی و غلبه بر قابلیت‌های دفاع هوایی است.

این جنگنده نخستین بار در ژانویه (دی) 2010 پرواز کرد. در مقایسه با جنگنده‌های قبلی، سوخو-57 ترکیبی از یک هواپیمای رزمی و یک جنگنده است و استفاده از مواد ترکیبی و فناوری‌های نوین و پیکربندی آیرودینامیکی موجب سطح مقطع راداری پایین می‌شود.

جنگ افزارهای این هواپیما شامل،موشک های فراصوت هستند. این جت جنگنده نسل پنجم در میادین جنگی سوریه نیز با موفقیت آزمایش شده است.

پیشتر یک قانونگذار روس فاش ساخت که مسکو با استقرار نسخه اولیه جنگنده سوخو-57 موفق به شناسایی جنگنده‌های پنهانکار «اف-35» و «اف-22» آمریکا شده است.

به نوشته دیفنس ورلد، «ولادیمیرگوتنف» قانونگذار عضو مجلس روسیه و از اعضای کمیته صنایع هوایی این کشور با فاش کردن این موضوع گفت که استقرار چهار جنگنده سوخو-57 در سوریه برای کشف پرواز جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی و با کمک سامانه‌های الکترونیکی این پرنده‌های روسی بوده است.

 این قانونگذار روسی اظهار داشت: «استقرار چهار فروند جنگنده  از این نوع آشکارا به ما این امکان را داد با استفاده از سامانه‌های ارتباطی آن‌ها بتوانیم اف-22 و اف-35 که در همان قلمروی فضایی پرواز می‌کردند را شناسایی کنیم.»

این مقام روس افزود که سوخو-57 مجهز به رادار و سامانه‌های الکترونیکی می‌تواند حتی جنگنده‌های پنهانکار با سطح مقطع راداری پایین را شناسایی کند.