‌مراقب کوچولوهای قرمز خطرناک باشید

جواد دریاباری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ماهی قرمز یا همان ماهی طلایی که درفرهنگ ما جا افتاده و سر سفره هفت سین هر سال نوروز می بینیم در کنار زیبایی هایی که دارد انتقال دهنده یکسری بیماری ها است، اظهار کرد: رعایت نکردن مسائل بهداشتی امکان ابتلا به بیماری هایی برای جامعه انسانی از جمله انواع عفونت‌ها، تورم دستگاه گوارش، اسهال و سل پوستی از این نوع ماهی متصور است.

وی در مورد ماهی قرمز، زبرا یا سایر فرآورده های دریایی  که برای سفره هفت سین خریداری می شوند، گفت: ماهی سالم باید تحرک زیاد داشته و زخمی بر روی بدن نداشته باشد، بعلاوه باله هایی ایستاده و دمی کشیده داشته و ورم کرده و یا به پهلو خوابیده نباشد.

این دامپزشک با اشاره به اینکه مردم ماهی قرمز را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند، خاطرنشان کرد: توصیه می شود برخی فرآورده ها مانند حلزون سی بی یا لاک پشت گوش قرمز به علت انگل موجود در آن ها به هیچ عنوان خریداری نشود.

دریاباری تصریح کرد: ماهی زبرا از گونه ماهیان مهاجم بوده و ناقل بیماری هایی است که به محیط زیست آسیب وارد می کند.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان در پایان تعطیلات نوروزی ماهیان زینتی در رودخانه های محلی و دریا رهاسازی نشود، یادآورشد: گونه ماهی زبرا به دلیل اینکه می تواند لارم یا بچه ماهی های دیگری که در حیات وحش بوده به عنوان منبع غذایی بخورد باید در فضاهای مشخص شده رهاسازی شود.

این دامپزشک با اشاره به اینکه ماهی زبرا ناقل بیماری "کی اچ وی" یا "ویروس کوی" بوده که ماهیان گرمابی را شدیدا تهدید می کند،اظهارکرد: ما در مازندران از نظر منابع ماهیان گرمابی شرایط بسیار خوبی داریم اگر این ماهیان بتوانند بیماری را به منابع آبی و آبندان های ما انتقال دهند خطر جدی برای صنعت آبزی پروی و به خصوص ماهیان گرمابی ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه ماهیان گرمابی در زمینه صنعت اقتصاد به خصوص در روستا بسیار برای مردم مهم بوده، گفت: شایع شدن بیماری راهکاری جز معدوم سازی ندارد مثلا آبندان هایی که ۱۰۰ تن تولید دارد باید معدوم شده و این روند بسیار طاقت فرسا و گریبان گیر افراد، جامعه و متصدیان مربوطه می شود.