سال گذشته، بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار سکه و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، پیش فروش سکه در طرح‌های مختلف را کلید زد؛ برنامه‌ای که با گذر زمان نشان داد که بسیاری افراد به سود‌های نجومی دست یافتند، هرچند بسیاری نیز این سود نجومی را قبول ندارند و از آن با عبارت حفظ ارزش پول یاد می‌کنند، آنچه مسلم است، اینکه نتیجه سیاست بانک مرکزی به مدیریت بازار طلا و سکه ختم نشد و تنها به خروج ذخایر طلا از بانک مرکزی منجر شد.
کد خبر: ۷۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 20 March 2019
سال گذشته، بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار سکه و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، پیش فروش سکه در طرح‌های مختلف را کلید زد؛ برنامه‌ای که با گذر زمان نشان داد که بسیاری افراد به سود‌های نجومی دست یافتند، هرچند بسیاری نیز این سود نجومی را قبول ندارند و از آن با عبارت حفظ ارزش پول یاد می‌کنند، آنچه مسلم است، اینکه نتیجه سیاست بانک مرکزی به مدیریت بازار طلا و سکه ختم نشد و تنها به خروج ذخایر طلا از بانک مرکزی منجر شد.
 
در این میان، محمد کشتی آرای از فعالان و کارشناسان با تجربه بازار طلا و سکه معتقد است، تنها بخش محدودی از این سکه‌ها به بازار آمد و مردمی که سکه پیش خرید کرده بودند، ترجیح دادند، همچنان سکه‌ها را در منازل و صندوق امانات نگهداری کنند و همین عامل باعث افزایش حباب سکه در بازار شد.
 
اوج جهش قیمت سکه ۳۴۵ درصد بود/ پنجم مهرماه قله بازار سکه تهران/ ذخایز طلا خارج شد، اما سکه‌های بانک مرکزی رنگ بازار را ندیدند/ بازار سکه با حباب ۵۰۰ هزار تومانی بسته شد
 
کشتی آرای، عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص روند یک سال اخیر بازار طلا و سکه اظهار داشت: در آغاز امسال (فرودین ۹۷) بهای سکه تمام طرح جدید در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار داشت که در ادامه با روند افزایشی همراه شد تا جایی که در پنجم مهرماه امسال، بهای سکه امامی به اوج قیمت یعنی به حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این روند نشان داد در هفت ماه نخست امسال، بهای سکه با رشد چشمگیر حدود ۳۴۵ درصد مواجه شد. اما این قله سکه، با تغییر مدیریت بانک مرکزی و اتخاذ برنامه‌هایی در جهت مدیریت بازار ارز و کاهش بهای دلار، تغییر مسیر داد، به گونه‌ای که در آخرین روز کاری سال یعنی امروز، بهای سکه تمام طرح جدید در محدوده ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قرار دارد که نشان می‌دهد، در مجموع از ابتدای سال تا پایان سال، قیمت سکه تمام طرح جدید به طور متوسط ۲۸۵ درصد رشد داشته است.

به گفته کشتی آرای، این در حالی است که طلا نیز در بازار داخلی، در دوازه ماه امسال، با رشد ۲۶۵ درصدی همراه شده است؛ یعنی هر گرم طلای ۱۸ عیار از محدوده ۱۵۹ هزار تومان به ۴۲۵ هزار تومان رسیده است، حال آنکه نرخ جهانی طلا با کاهش ۲.۱ درصدی همراه شد و شاهد بودیم که طلا از محدوده ۱۳۴۰ دلار به محدوده ۱۳۰۶ دلار رسید.

وی بر این باور است، در روند افزایشی قیمت سکه، مستقیم بهای ارز نقش اساسی داشته است، زیرا در بازار داخلی، نرخ ارز و نرخ جهانی طلا همواره به عنوان دو عنصر تعیین کننده در بهای نهایی طلا و سکه نقش دارند، ولی در این میان باید یادآور شد که نرخ جهانی طلا در این سال با روند کاهشی همراه شد، ولی جهش نرخ ارز، تاثیر کاهشی اونس جهانی طلا را خنثی کرد.

همچنین باید یادآور شد، این اولین بار در این سال‌ها نبوده که شاهد جهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم، زیرا در سال‌های ۸۹ و ۹۰ نیز به دلیل جهش نرخ ارز، شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص طرح پیش فروش سکه در بانک مرکزی نیز اظهار داشت: خریداران این سکه ها ترجیح دادند، سکه‌ها را به بازار نیاورند و همچنان نزد خود نگه دارند، هرچند بخش اندکی وارد بازار شد، بر خلاف پیش بینی ها، سکه‌ها به بازار نیامد و در نتیجه حباب سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت، زیرا تولید و عرضه سکه همواره در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و هنگامی که عرضه در مقابل تقاضا کمتر باشد، شاهد حباب سکه در قیمت‌ها خواهیم بود. اما آنچه مسلم است، اینکه قرار بود با پیش فروش سکه با تحویل در زمان‌های مختلف، شاهد تعادل و مدیریت بازار باشیم، ولی به نظر می‌رسد نتیجه این اقدام، خروج ذخایر طلا از بانک مرکزی بود.

وی همچنین در خصوص پیش بینی بازار طلا و سکه در سال آینده اظهار داشت: نمی‌توان به هیچ عنوان در اوضاع کنونی، از بازار سال آینده پیش بینی داشت، زیرا بستگی به سیاست‌های اقتصادی مسئولین دارد که معمولا در ابتدای سال آینده اعلام می‌شود.

کشتی آرای در پایان این گفت وگو به آخرین قیمت‌های بازار طلا و سکه در آخرین روز کاری سال اشاره کرد و اظهار داشت: امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴,۶۸۵,۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل با افزایش همراه بوده است. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز با نرخ ۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲,۵۵۰,۰۰۰ تومان و هر ربع سکه بهار آزادی ۱,۶۵۰,۰۰۰ تومان بود. همچنین هر سکه یک گرمی در آخرین روز سال به نرخ ۸۷۰ تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان است. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار امروز تهران ۱،۸۴۵،۰۰۰ تومان است که نسبت به روز قبل، ۲۰ هزار تومان به ازای هر مثقال گران‌تر شده است. در آخرین روز کاری سال، حباب سکه نیز با افزایش نسبت به روزهای قبل، به رقم ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین امروز نرخ اونس جهانی طلا، با افزایش نسبت به روز قبل، به ۱۳۰۹ دلار رسید.

کشتی آرای دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار روز‌های پایانی سال را کاهش عرضه در مقابل افزایش تقاضای خرید می‌داند، زیرا در روز‌های پایانی سال شاهد بسته شدن طلا فروشی‌ها و صرافی‌ها هستیم و همین عامل باعث کمبود عرضه در مقابل تقاضای خرید ارز و سکه می‌باشد. به هر حال در چند روز ابتدایی سال هم با توجه به تطیلی بازار، متقاضی دریافت ارز مجبور است برای تهیه ارز مورد نیاز خود به بازار غیر رسمی مراجعه کند و در این میان، شاهد نرخ‌های غیر رسمی خواهیم بود. به گونه ای که امروز در بازار آزاد، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت روز قبل، به حدود ۱۳۴۰۰ تا ۱۳۵۰۰ تومان رسید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار