رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ;
یگان حفاظت از عرصه‌های ملی و اراضی کشاورزی آذربایجان غربی در شهرستانهای ۱۷ گانه استان به حالت آماده باش درآمدند.
کد خبر: ۷۲۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 18 March 2019

 آماده باش گشت های یگان حفاظت از عرصه های ملی و اراضی کشاورزی در آذربایجان غربی در ایام تعطیلات نوروزی

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان درآیین برگزاری مانور آماده باش گشت های یگان حفاظت از عرصه های ملی و اراضی کشاورزی در استان تحت عنوان حافظان زمین که با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله محیط زیست و راه و شهرسازی در این زمینه برگزار شد، با تاکید بر تشدید برخورد با تخریب اراضی ملی و کشاورزی در نوروز گفت : همزمان با فرارسیدن تعطیلات نوروزی 79 گشت یگان حفاظت از عرصه های ملی و اراضی کشاورزی در آذربایجان غربی به صورت شبانه روزی در حالت آماده باش کامل قراردارند و این گشت ها آماده دریافت هر گونه گزارش ها و اطلاعات مردمی در خصوص تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و ملی در سراسر استان هستند.

رسول جلیلی با بیان این مطلب اظهار کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی 131 ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی و سامانه 1504 یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به صورت شبانه روزی آماده برخورد با متصرفان وسودجویان است .

وی با اعلام آمادگی 17 تیم گشت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی سامانه 131 و 62 اکیپ گشت حفاظت از عرصه های ملی از مجموع 232 اکیپ حفاظتی تحت عنوان حافظان زمین در سطح استان بیان کرد: در ایام تعطیلات نوروزی، از 29 اسفند ماه لغایت 16 فروردین ماه 98، این تیم ها با با مشارکت نیروی انتظامی گشت زنی، دهگردشی و نظارت را انجام می دهند.

جلیلی افزود: مردم در سراسر استان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی 131 اطلاع رسانی کنند.

جلیلی افزود: برگزاري چنين مانورهايي به عنوان يکي از سازوکارهاي مهم براي پيشگيري از تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ‎ها، با هدف کمک به توسعه کشاورزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه ،تأثير مثبتي در ارتقای سطح آگاهي بهره‎برداران عرصه‎هاي کشاورزي و منابع طبيعي در استان دارد.

جلیلی با بیان اینکه برخی از افراد سودجو برای خرید و فروش زمین‌های خارج از محدوده شهر و روستا و ساخت و ساز ویلا و مسکن در مزارع و باغ‌ها و اراضی ملی اقدام می کنند، بیان کرد: بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و عرصه های طبیعی بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان، علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: این گشت ها در ایام نوروز نیز آماده دریافت هر گونه خبر ها و اطلاعات مردمی به صورت 24 ساعته در این خصوص خواهند بود و مردم در سراسر استان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و ملی مراتب را از طریق تماس با سامانه های ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی و اراضی ملی اطلاع دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: به منظور کنترل بهداشتی انواع گوشت و فرآورده های خام دامی در مراکز عرضه ، رستورانها و غذاخوری های فعال در ایام تعطیلات نوروزی 40 اكيپ بازرسي بهداشتي دامپزشكي با بكارگيري 120 نفر ناظرین بهداشتی دامپزشکی در روز از 25 اسفند 97 لغایت 17 فروردین 98 به مدت 22 روز در دو شیفت کاری در سطح استان فعالیت خواهند کرد.

این مسئول بیان کرد: براساس برنامه ریزی‌ها و تمهیدات اتخاذ شده هیچ گونه نگرانی در تامین منابع پروتئینی و میوه شب عید در استان نخواهیم داشت به طوری که توزیع میوه شب عید طرح تنظیم بازار استان در ۴۱۸ مرکز عرضه از ۲۵ اسفند ماه سال جاری در سطح استان آغاز شده و تا ۱۵ فروردین‌ ماه سال 98 ادامه می‌یابد.

وی از آماده باش نیروهای مدیریت حفظ نباتات درسازمان و مراکز قرنطینه گیاهی مستقر در گمرکات استان به تعداد 29 نفر روز در ایام تعطیلات نوروزی خبرداد و خاطر نشان کرد: کشیک های نوروزی مستقر در ستاد سازمان و ادارات تابعه اعم از شرکتهای پشتیبانی امور دام ، خدمات حمایتی ، شیلات ، تعاون روستایی و اداره کل عشایر در سطح استان و شهرستانها آماده خدمت رسانی به شهروندان عزیز می باشند.

گفتنی است همه ساله در ایام تعطیلات عید نوروز، دخل و تصرف در اراضی کشاورزی و ملی افزایش می‌یابد. در ایام نوروز متخلفان از فرصت سوء‌ استفاده می‌کنند و با تصور این ‌که ایام تعطیلات است و نیروهای حفاظتی و قضایی در تعطیلات به سر می‌برند، در بسیاری از مناطق به تصرف اراضی ملی و کشاورزی اقدام می‌کنند، از همین‌رو و به دنبال تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت حفاظت و حراست از منابع طبیعی و ملی و کشاورزی ، اقدامات جدی از سوی همه نهادهای مربوط برای تعطیلات نوروز در دست انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار