ویتامین D. یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت بدن است که کمبود آن عواقبی به دنبال دارد که در ادامه به یکی از عواقب کمبود ویتامین D. اشاره می‌شود
کد خبر: ۷۲۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 17 March 2019
ویتامین D. علاوه بر قوی‌تر کردن استخوان‌ها می‌تواند به کودکان مبتلا به آسمکمک کند تا در مقابل تأثیرات مضر تنفسی ناشی از آلودگی هوا در فضا‌های داخلی نیز مقاوم‌تر شوند.

سونالی باس، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی آیسان نیویورک، در این باره می‌گوید: "آسم یک بیماری ایمنی است. مطالعات قبلی نشان داده اند که ویتامین D. با تأثیر بر آنتی اکسیدان‌ها یا مسیر‌های مرتبط با سیستم ایمنی بر بیماری آسم تأثیر می‌گذارد. "

محققان مشاهده کردند میزان پایین ویتامین D. خون با تأثیرات مضر ناشی از آلودگی هوا در فضا‌های بسته ناشی از منابعی نظیر دود سیگار، پخت و پز، سوزاندن شمع و بخور، بر دستگاه تنفسی در کودکان مبتلا به آسم مرتبط است.

بالعکس، در خانه‌های با میزان بالا آلودگی هوا، میزان بالاتر ویتامین D. خون با علائم کمتر آسم در کودکان مرتبط بود.

محققان در این مطالعه، سه فاکتور میزان آلودگی هوا در خانه‌ها، میزان ویتامین D. و علائم آسم، را در ۱۲۰ کودک مدرسه‌ای مبتلا به آسم بررسی کردند. یک سوم کودکان چاق بودند.

باس در این باره می‌گوید: "یک راه افزایش میزان ویتامین D. خون، افزایش قرارگیری در معرض نور خورشید است. "

وی در ادامه می‌افزاید: "راه دیگر مصرف مکمل‌های رژیمی یا مصرف مواد خوراکی حاوی میزان بالا ویتامین D. نظیر ماهی چرب، قارچ، یا خوراکی‌های غنی شدن با ویتامین D. همچون نان، آب پرتقال یا شیر است. "
 
منبع: سیمرغ 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار