قیمت آجیل کاهش یافته است!

"مهدی کیوانی‌مقدم" درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت آجیل شب عید بین 45 هزار تا 90 هزار تومان و آجیل‌هایی که در آنها مغز بیشتری استفاده شده است، 110 هزار تومان است.

وی از ثبات قیمت خشکبار خبر داد و گفت: در روزهای پایانی سال افزایش قیمت خشکبار نخواهیم داشت و شاید پنج درصد نیز کاهش قیمت را نیز داشته باشد.

وی با تاکید برآنکه در خشکبار هیچ نوع کمبودی نداریم، تصریح کرد: امسال مردم نسبت به سال گذشته کمتر خرید می‌کنند.

این مسئول افزود: در تعداد خریداران آجیل کاهشی نداشتیم اما در میزان خرید کاهش داریم، به‌طور مثال فردی که سال گذشته یک کیلو آجیل خریداری می‌کرد امسال نیم کیلو می‌خرد.

رییس اتحایه صنف خشکبار کرمان نوسانات جوی را از دلایل افزایش قیمت خشکبار دانست و بیان کرد: سرمازدگی و خشکسالی باعث کاهش تولیدات داخلی مواد اولیه خشکبار همچون پسته و بادام شد همچنین افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت خشکبار وارداتی شد به‌طور مثال قیمت بادام خارجی سال گذشته حدود 28 هزار تومان بود که امسال و در پی وقوع نوسانات ارزی قیمت این کالا به حدود 85 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان این مطلب که ارز 4200 تومان به واردات آجیل و خشکبار داده نمی‌شود، اظهار کرد: قیمت آجیل‌های وارداتی براساس افزایش قیمت ارز افزایش پیدا کرده است اما تحریم‌ها هیچ تاثیری بر واردات نداشته است.

کیوانی‌مقدم از کاهش 80 درصدی تولید پسته در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: متاسفانه در پی این تغییرات در بازار شاهد بودیم که حدود شش درصد از خشکبار فروشان کرمانی پروانه کسب خود را در سال جاری باطل کنند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت و مزه خشکبار ایرانی با خشکبار خارجی قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: خشکبار ایرانی دارای کیفیت بسیار خوبی است و اگر نوسانات جوی سال گذشته رخ نداده بود، امروز با رشد صعودی قیمت آجیل و خشکبار مواجه نبودیم.

رییس اتحادیه صنف خشکبار کرمان اعلام کرد: قیمت آجیل شب عید بین 45 هزار تا 90 هزار تومان، آجیل‌هایی که در آنها مغز بیشتری استفاده شده 110 هزار تومان است. 

وی به مردم توصیه کرد: آجیل ایرانی تهیه کنند و مردم این سفره یک‌ هزار ساله را جمع نکنند، ما به کسبه نیز اعلام کردیم که انصاف را رعایت کنند.

کیوانی‌مقدم در خصوص راه افتادم کمپین «نه به آجیل»، گفت: این کمپین تاثیری در میزان فروش صنف خشکبار نداشته و افرادی که از  وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند قیمت‌ها خریدشان را انجام دادند، افرادی که وضعیت مالی مناسبی نداشتند، نیز به‌اندازه بودجه‌شان خریداری کردند.