ظرفیتهای گردشگری مازندران از دیرباز زبانزد بود و همچنان نیز برخی کارشناسان رونق آن را در مازندران بیش از دیگر استانها می دانند.
کد خبر: ۷۲۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸ 13 March 2019

 ظرفیتهای گردشگری مازندران از دیرباز زبانزد بود و همچنان نیز برخی کارشناسان رونق آن را در مازندران بیش از دیگر استانها می دانند.

ممکن است یکی از برنامه های تمامی افرادی که به مازندران سفر می کنند، دیدن جنگل های سرسبز و یا قدم زدن در سواحل زییای دریای خزر باشد، اما صنعت نوین گردشگری، امروز بر اساس تجربه‎ گرایی و ارتباط عمیق‎تر با جامعه‎ محلی شکل می گیرد و گردشگر را فعالانه در فعالیت‎ های اقتصادی ، فرهنگی و عمرانی مقصد مشارکت می ‎دهد.

آمارها نشان می دهد سالانه حدود 20 میلیون نفر به مازندران سفر می کنند و حدود 60 میلیون شب در این استان اقامت دارند. رقم 20 میلیونی، نه تنها مازندران را در جذب مسافر درون ایران بی رقیب می کند، بلکه حتی هم طراز بسیاری از کشور های گردشگر پذیر دنیا قرار می دهد و از بسیاری از آنها هم پیشی می گیرد.

اما سئوال مهم این است که آیا واقعا این جمعیت که تعطیلات آخرهر هفته یا تعطیلات مناسبتی به مازندران سفر می کنند، گردشگر هستند؟ یا مازندران همچون پارک بزرگی برای گذران آخرهفته بسیاری از افراد از سراسر کشور است که به قصد تفریح و تفرج می آیند و در نهایت صفحاتی به قصه پر غصه زباله های این استان می افزایند؟

مازندران صنعت گردشگری ندارد

یک کارشناس جهانگردی در این باره می گوید: اگر مسافرانی را که هر آخر هفته و تعطیلات به مازندران سرازیر می شوند، گردشگر بنامیم، هم محاسبه اشتباه کردیم و هم نگاه غلط به موضوع داشته ایم.

دانا یوسفی افزود: درست است گفته می شود مسافران در مازندران هزینه می کنند و به این دلیل هم گردشگر نامیده می شوند، ولی واقعیت این است که همه آدم ها وقتی به شهربازی یا پارک شهر خودشان می روند هزینه می کنند، اما گردشگر نیستند و به همین علت، نمی توان گردشگری ایران را با کشورهایی مانند ، ترکیه ، امارات، مالزی و یا حتی کره جنوبی مقایسه کرد.

یوسفی تقویت آژانس های مسافرتی و گردشگری و محوریت آنها در جذب گردشگر را از مهم ترین اقدامات برای داشتن صنعت گردشگری دانست.

کلهر از دانشجویان همدانی مقطع کارشناسی ارشد جهان گردی در دانشگاه مازندران هم گفت: باید پذیرفت که این استان از حداقل زیرساخت های جذب گردشگر برخوردار نیست بطور مثال مازندران حتی به اندازه نیمی از هتل های جزیره کیش هتل ندارد در حالی که کیش به زحمت به اندازه یکی از شهرهای استان می شود.

درمازندران پدیده هایی مانند چادر خوابی، مسافر پذیری به جای گردشگر پذیری، ویلا خوابی و ویلا سازی، مهاجرت و مسائل دیگر رواج دارد که در تعارض با گردشگری است. بهای ارزان ویلا سازی و ویلا خوابی نسبت به هزینه سرسام آور هتل ها در مازندران، بهره برداری رایگان و شخصی از طبیعت استان به جای تور گردی و همچنین نگاه پیک نیک گونه به مازندران نتیجه دسترسی آسان و بی برنامه به مازندران است.

کلهر گفت: سیستم حمل و نقل عمومی از قطار، مترو ، اتوبوس و فرودگاهها در درون شهر و خارج از شهرهای مازندران باید بر اساس خدمات به گردشگری برنامه ریزی و اداره شود.

مسئولان چه می گویند؟

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم گفت: متاسفانه مازندران با ظرفیت های گردشگری بی شمار اولویت اصلی استان در بحث توسعه و اقتصاد نیست.

مهران حسنی با بیان اینکه بخشی از اقتصاد مردم مازندران با ورود مسافران تامین می شود، افزود: تا زمانی که گردشگر و گردشگری محور توسعه قرار نگیرد نمی توان انتظار گردشگری صنعتی و بی عیب و نقص داشت. از سویی دیگر، ظرفیت تخت استان مازندران برای اقامت مسافران حدود یک میلیون و 200 هزار تخت است که از این تعداد فقط 58 هزار عدد از آنها رسمی هستند که شامل هتل ، متل ، بوم گردی، مجموعه های مهمان پذیر است.

وی گفت : همین تعداد فضای رسمی نیز با میانگین 58 درصد در طول سال پر می شود که ریشه در کیفیت ناکافی، پراکندگی نامناسب، قیمت انعطاف ناپذیر و نبود برنامه برای گردشگرپذیری در فصول مختلف سال دارد.

فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اشاره به نیمه کاره بودن بیش از 3 هزار میلیارد تومان طرح گردشگری در استان و انتظار سرمایه گذاران برای تکمیل این طرحها گفت: با بهره برداری از طرحهای زیربنایی و توسعه زیرساختها، گام مهمی می توانیم برداریم اما محدودیتهای منابع اعتباری وجود دارد.

استاندار مازندران هم با بیان اینکه از ۱۰۰ درصد ظرفیت گردشگری استان، ۲۰ درصد آن را به فعلیت رساندیم میگوید: این درحالی که در حوزه دریا، بومگردی، گردشگری سلامت و گردشگری کشاورزی ظرفیت های زیادی داریم که بدون استفاده مانده است.

احمد حسین زادگان افزود: باید با کمک بخش خصوصی و دستگاههای مختلف، ظرفیتهای گردشگری و میراث فرهنگی را به فعلیت برسانیم. بطورمثال در مازندران بیش از 770 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده اند کمتر استانی به اندازه مازندران آثار تاریخی دارد.

گفته های مسئولان و کارشناسان نشان می دهد فاصله زیادی میان ظرفیتهای گردشگری و توان کنونی این بخش در مازندران وجود دارد که اجرای طرحهای جامع گردشگری و فراهم کردن زیرساختهای مناسب توسعه این بخش، می تواند زمینه رونق اقتصادی و اشتغال منطقه را فراهم کند.
http://www.iribnews.ir/009ygi

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار