مدیر کل تعاون روستایی استان فارس بیان کرد: برای جلوگیری از نوسانات بازار و از بین بردن دلالی، قیمت های عرضه میوه طرح تنظیم بازار یک شب قبل از عرضه مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۷۲۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 13 March 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:بهار در راه است هم فصل بهار و هم بهار خرید؛ البته نمی توان از دغدغه این روزها که مشکلات اقتصادی است چشم پوشی کرد لیکن برخی با توجه به افزایش قیمت کالا ها با ایجاد پویش های مجازی سعی بر آن دارند تا مراسم نوروز را نسبت به سال های قبل ساده تر برگزار کنند.
آجیل و خواربار، پوشاک و میوه عضوهای جدا نشدنی از نوروز هستند و بسیاری در این ایام برای خرید این کالاها عزم خود را جزم می کنند.
چند سالی است که دولت برای کنترل قیمت های بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها طرحی را موسوم به طرح تنظیم بازار ایجاد کرده است .
در این طرح مایحتاج مورد نیاز مردم بر اساس برنامه ریزی و با قیمتی مشخص که از سوی کمیته نظارت بر بازار یا سازمان حامی حقوق مصرف کننده مشخص می شود عرضه می شوند.

**25 اسفند آغاز عرضه میوه طرح تنظیم بازار
مدیر کل تعاون روستایی استان فارس درباره طرح تنظیم بازار و عرضه میوه گفت: عرضه میوه طرح تنظیم بازار از 25 اسفند ماه 97 آغاز خواهد شد و این طرح تا پایان فروردین ماه 98 ادامه خواهد داشت.
احد بهجت حقیقی با بیان این که امکان افزایش مدت زمان عرضه میوه طرح تنظیم بازار وجود دارد اضافه کرد: پس از پایان فروردین سال 98 اگر تقاضا برای میوه در این طرح همچنان وجود داشته باشد و هیات دولت نیز موافقت کنند امکان افزایش مدت زمان عرضه بعد از فروردین ماه هم وجود خواهد داشت.
بهجت حقیقی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی ها امسال در شیراز 100 مرکز برای عرضه میوه طرح تنظیم بازار در نظر گرفته می شود و در شهرستان ها نیز مباشرانی که اعلام آمادگی کرده اند در کنار فروشگاه های بزرگ عرضه کننده مواد غذایی ، عرضه کنندگان میوه طرح تنظیم بازار هستند.
او اظهار داشت: اگر تقاضا برای طرح تنظیم بازار بیشتر از ظرفیت واحد های عرضه کننده باشد این آمادگی وجود دارد که خودروهای دارای سردخانه به کمک واحد های عرضه کننده بیایند و بخشی از تقاضای مصرف کننده را برطرف کنند.
به گفته مدیر کل تعاون روستایی استان فارس خرید سیب و پرتقال انجام شده است و استان فارس در آمادگی کامل برای عرضه میوه طرح تنظیم بازار بسر می برد و هیچ کمبودی در استان وجود ندارد.

** اعلام قیمت یک شب قبل از عرضه
مدیر کل تعاون روستایی استان فارس بیان کرد: برای جلوگیری از نوسانات بازار و از بین بردن دلالی، قیمت های عرضه میوه طرح تنظیم بازار یک شب قبل از عرضه مشخص خواهد شد.
بهجت حقیقی اضافه کرد: قیمت هایی که به عنوان قیمت مصوب تعیین می شود بر اساس قیمت بازار خواهد بود از این رو شرایط ثبات در بازار باید فراهم شود تا بتوان قیمت مناسبی برای میوه در نظر گرفت.
وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف فارس وظیفه نظارت بر واحد های عرضه کننده میوه طرح تنظیم را بر عهده خواهند داشت.

** فروش ویژه پوشاک در 100 واحد عرضه کننده
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز گفت: بیش از 100 واحد عرضه کننده پوشاک در اسفند ماه و به مناسبت نوروز طرح فروش ویژه پوشاک را در دستو کار قرار داده اند.
خدابخش رضایی اضافه کرد: در شیراز سه هزار و 900 واحد عرضه کننده پوشاک وجود دارد که این واحد ها با توجه به نرخ مصوب سود و هزینه نسبت به فروش پوشاک اقدام می کنند.
رضایی گفت: فروشندگان البسه پس از خرید کالا از تولید کننده یا عرضه کننده پوشاک تنها می توانند با افزایش 22 درصد سود و هزینه نسبت به تعیین قیمت تمام شده کالا و عرضه آن اقدام کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز بیان کرد: برای نظارت هرچه بهتر بازار دو شماره تلفن 124 و32332521 آماده دریافت نظرات مشتریان و شکایت است.
وی با بیان این که کمیسیون نظارت بر بازار مدل نرخ گذاری را در این اتحادیه مشخص می کند ، اضافه کرد: سه مدل تعیین قیمت وجود دارد در مدل اول این کمیسیون نرخ سود و هزینه را مشخص می کند که اتحادیه های پوشاک سراسر کشور را شامل می شود در مدل دوم علاوه بر سود وهزینه ، ارزش افزوده نیز لحاظ می شود و مدل آخر این است که قیمت تمام شده مشخص می شود که این مدل مربوط به کالاهایی است که کمتر در سبد مصرف کننده قرار دارد.

** عرضه گوشت قرمز و سفید در بازار
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیشتر گفته بود: توزیع مرغ و گوشت گوسفندی طرح تنظیم بازار بر اساس برنامه ریزی ستاد تنظیم بازار کشور از پانزدهم اسفند آغاز شد.
هدایت الله رحیمی افزود: برنج و شکر نیز در زمره کالاهایی است که در قالب طرح تنظیم بازار، عرضه آنها آغاز شده است و برای عرضه شکر هیچ گونه کمبودی نه تنها در استان فارس بلکه در کشور نداریم.
رحیمی بیان کرد: شکر به اندازه مصرف خانوارها، صنوف و صنایع در استان فارس در حال توزیع است، سهمیه بهمن کاملا توزیع شده و سهمیه اسفند ماه هم روند عرضه آن به زودی آغاز خواهد شد.

** نرخ مصوب آجیل و خشکبار در شیراز
رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز پیشتر گفته بود: با هدف یکسان سازی قیمت ها و اطلاع شهروندان، نرخ فروش انواع آجیل و خشکبار در این شهر اعلام شد.
عبدالله رزاق منش افزود: هرکیلوگرم آجیل چهار مغز در روزهای پایانی سال 97 و نوروز 98، از 100 تا 124 هزار تومان تعیین شد.
وی اظهار داشت: هر کیلوگرم آجیل 6 مغز در شیراز از 90 تا 110 هزار تومان در واحد های عرضه کننده مواد غذایی عرضه می شود.
رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز گفت: هرکیلوگرم پسته در بازار شب عید شیراز از 180 تا 240 هزار تومان به فروش می رسد.
وی ادامه داد: با توجه به این که خلال پسته تنها درجه های یک و دو دارد به ترتیب به قیمت 440 و 400 هزار تومان عرضه می شود.
به گفته رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز، دلیل اصلی نرخ گذاری آجیل در سه درجه را ایجاد حق انتخاب برای خریداران و تهیه خشکبار مرغوب و با کیفیت عنوان کرد.

برچسب ها: بازار ، خرید عید ، نوروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار