طرماح ادامه داد: آمارها نشان دهده این این است که دخالت والدین و خانواده‌های اطراف می‌تواند نرخ بالایی از طلاق‌ها را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۷۲۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 12 March 2019

تابناک فارس به نقل از مهر: ازدواج به عنوان یک امر مهم و اساسی در جامعه تلقی می‌شود، اما این امر نیازمند اطلاعات و دانشی است که برای شروع سالم و موفق و همچنین پایدارای بابستی کسب شود.

آمارها این چنین نشان می‌دهد که در جامعه ازدواج رخ می‌دهد ولی در مقایسه با آمار طلاق ازدواج سالم و مناسب کمتر انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس گفت: در ۹ ماهه سال جاری، ۲۷ هزار و ۱۳۹ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده است.

علیرضا انصاری افزود: آمار ازدواج‌های ثبت شده نشان می‌دهد در هر شبانه روز ۹۸و در هر ساعت ۴ ازدواج ثبت شده است.

انصاری با بیان اینکه بیشترین ازدواج مردان در گروه سنی ۲۹-۲۵ سال بوده است، اظهار داشت: در زنان نیز ازدواج‌ها در گروه سنی ۲۴-۲۰ سال انجام شده که بیشترین ترکیب سنی ازدواج را تشکیل می‌دهد.

 

وی میانگین اختلاف سن زوجین هنگام ازدواج را ۵.۷ سال عنوان کرد.

انصاری با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج مردان در اولین ازدواج در استان ۲۸.۶ و زنان ۲۳.۸ است، ادامه داد: در ۷۸.۵ درصد ازدواج‌ها زوج بزرگ‌تر از زوجه بوده است.

مدیر کل ثبت احوال فارس همچنین گفت: در ۱۰.۵ درصد زوجه بزرگ‌تر و در ۱۰.۹ درصد زوجین کمتر از یکسال تفاوت سنی داشته‌اند.

مشاور مرکز بهارنکو شیراز ازوداج را به عنوان یکی از مباحث مهم در رشد تمام انسان‌ها معرفی کرد.

احمد طرماح با بیان اینکه ازدواج عامل رشد شخصیت، بهبودی و سازگاری انسان‌ها است، گفت: آمارها نشان می‌دهد کسانی که ازدواج می‌کنند ناهنجاری رفتاری کمتر دارند، از نظر سلامت روانی بهتر از مجردین هستند و قدرت سازگاری اجتماعی بالاتر است.

وی ادامه داد: برای سن ازدواج یک حد میانه برای شروع زندگی باید رعایت شود.

وی با اشاره با آمارهای ازدواج گفت: آمار ازدواج‌ها نشان می‌دهد که در سطح جامعه امر ازدواج انجام شده ولی در مقایسه با آمار طلاق در جامعه ازدواج خوب کم رخ انجام می‌شود.

طرماح شخصیت فردی، خانواده‌های طرفین، سطح تعاملی، انتظارات زوجین از یکدیگر، اهداف، تناسب در ازدواج و غیره را به عنوان عوامل ازدواج خوب معرفی کرد.

مشاور مرکز بهارنکو شیراز در خصوص شخصیت فردی اظهار داشت: فردی که شخصیت آن آمادگی برای ازدواج، زندگی مشترک یا همزیستی با یک گزینه دیگر را نداشته و فقط از طریق احساسات می‌خواهد وارد جریان و پروسه طولانی مدت به نام ازدواج شود، این توانمدی را ندارد که یک زندگی را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: گاهی مشاهده می‌شود که گزینه دختر و پسر گزینه نامطلوب و نامناسبی نیستند، اما خانواده‌های طرفین بعد از ازدواج کارها و رفتارهایی را انجام می‌دهند که منجر به اختلافات شدید بین آنها می‌شوند.

طرماح ادامه داد: آمارها نشان دهده این این است که دخالت والدین و خانواده‌های اطراف می‌تواند نرخ بالایی از طلاق‌ها را به خود اختصاص دهد.

او با ذکر این مثال که زمانی خانواده‌ها دارای فرزند تک پسر یا تک دختر بوده که این فرزند در محیط کار با شخص دیگری آشنا شده یا معرفی می‌شود، آنها به هم علاقه مند شده و همدیگر را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: اما خانواده پسر یا دختر به جهت آنکه فرزندشان تک فرزند بوده این موضوع را قبول نمی‌کنند.

طرماح ادامه داد: یا اینکه در یک خانواده پرجمعیت برادران و خواهرانی که قبلاً ازدواج کرده‌اند، ازدواجی متفاوت با فرزند دیگر دارند، که قبول این امر برای خانواده‌ها مشکل یا بعضاً غیر قابل قبول است.

وی تاکید کرد: عوامل دخالت خانواده‌ها بسیار متکثر و متفاوت است، گاهی اوقات احساسات و تجربه آنها از جمله عوامل دخالت آنها بوده است.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: امروزه باتوجه به تغییرفرهنگ ها و دنیای امروزتوصیه جدی مشاورین این است که توصیه‌ای که در حیطه زندگی زوج جوان مطرح می‌شود به طور کلی و ۱۰۰ در صد از دیدرس وتیرس خانواده درجه یک دور باشد.

طرماح اظهار داشت: واحدهای مشاوره در همه جای دنیا، دارای افراد مجرب و متخصص هستند که اشراف بر توانایی‌های انسان‌ها دارند، زوج به جای پرداختن و طرح به موضوع به خانواده به هر شکلی، یک مشاوره به عنوان پزشک خانواده برای طرح موضوع و حل مسائل و مشکلات خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مشاور فردی صاحب نظر و در عین حال بی نظر است و احساسات خود را در حل مسائل دخالت نمی‌دهد، گفت: اما خانواده‌ها ممکن است که صاحب نظر باشند اما بی قرض نیستند چراکه احساساتشان به آنها اجازه این کار را نمی‌دهد.

او ادامه داد: اگر خانواده‌ها فرض کنند که فرزندشان بزرگ شده باید اجازه دهند که خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند حتی اگر زوج‌های جوان تصمیمات اشتباه بگیرند بهتر است این است که تصمیمات درستی از طرف خانواده‌هایشان برای آنها گرفته شود، چراکه این امر به رشد آنها کمک می‌کند.

وی فهم از یک موضوع را به عنوان یکدیگر از عوامل مهم در یک ازدواج خوب معرفی و بیان کرد: گاهاً زوجینی که دارای تحصیلات عالیه هستند یا نه، اما بخاطر مسئله دیگری همدیگر را انتخاب می‌کنند سطح فهم آنها از یک موضوع متفاوت یا متعارض است.

این مشاور خانواده این امر را به شدت خطرناک دانست و گفت: در تفاوت ما نرم‌تر می‌توانیم واکنش نشان دهیم اما تعارض سخت خواهد شد.

طرماح افزود: گاهی اوقات زوجین تصورات ذهنی دارند که با تصدیقات واقعی همخوانی ندارد.

وی هدف از ازدواج را به عنوان یک از رکن‌های مهم در امر ازدواج دانست و اظهار داشت: گاهی اوقات فرد ازدواج را راهی برای رسیدن از وضعیت وجود به وضعیت مطلوب می‌داند، اما در ازدواج‌های اشتباه به دلیل خطای شناختی شخص بجای رسیدن به وضعیت مطلوب چاله درآمده و به درون چاه سقوط می‌کند.

طرماح اظهار داشت: اگر دختر و یا پسری شخصاً انتخاب کنند احتمال اینکه زندگی آنها با مشکل مواجه شود زیاد است، اما اگر تمام فرآیند ازدواج را طی کنند ممکن است این انتخاب به عنوان یک انتخاب خوب و تاثیرگذار برای آنها باشد.

 

وی مسیر ازدواج را شامل فهم خوب از ازدواج، نیاز به ازدواج، مشورت با دیگران، انتخاب‌های سالم، دارا بودن شرایط ازدواج وغیره معرفی و عنوان کرد: این مراحل با درگیر شدن احساسات منافات داشته ودر ازدواج سالم درگیر شدن احساسات در آخرین حد قرا دارد.

طرماح گفت: اگر شناخت مثبتی از ازدواج داشته باشیم گام‌هایی که به این امر منتهی می‌شود گام‌های موثر برای زوجین خواهد بود.

مشاور مرکز بهارنکو گفت: ازدواج زمانی باید رخ دهد که فرد به یک پختگی کامل و انتخاب درست برسد ازدواج یک انتخاب است.

وی با تاکید براینکه حمایت با دخالت فرق دارد، تصریح کرد: حمایت خانواده‌ها می‌تواند تاثیرات مثبتی در زندگی زوجین داشته باشد.

طرماح در خصوص وجود مشکلات اقتصادی در جامعه که دامن گیر جوانان شده است، گفت: زوجین شخصاً باید زندگی را بسازند نه اینکه به یک زندگی تصنعی ساخته شده وارد شوند.

وی ادامه داد: اگر زن و شوهر با همدیگر شروع به ساختن زندگی کنند، سختی‌ها، زندگی ساز می‌شود.

این کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه زندگی تصنعی زندگی سوز است، بیان کرد: انسان‌ها زندگی را می‌سازند و زندگی انسان‌ها را، اقتصاد زندگی را نمی‌سازد نیازهای اقتصادی مثل خوراک، پوشاک و شغل به عنوان یک نیاز اصلی مطرح می‌شود اما این فرهنگ باید آرام آرام در بین زن و شوهر و خانواده‌های آنها تزریق شود که زوجین در ابتدا به حمایت‌های جانبی نیاز دارند اما آنها باید خود زندگی شأن را بسازند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار