نظر نمایندگان موافق و مخالف در خصوص محدودیت دوره نمایندگی؛
چند روز پیش، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح قانون انتخابات مجلس، ماده ای به تصویب رساند که اتفاقا جزو مواردی بود که با مشارکت بسیار بالایی از سوی نمایندگان روبه رو شد و تنها هشت نماینده مجلس در رأی گیری برای این ماده مشارکت نکردند.
کد خبر: ۷۲۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ 07 March 2019

چند روز پیش، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح قانون انتخابات مجلس، ماده ای به تصویب رساند که اتفاقا جزو مواردی بود که با مشارکت بسیار بالایی از سوی نمایندگان روبه رو شد و تنها هشت نماینده مجلس در رأی گیری برای این ماده مشارکت نکردند.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر این مصوبه، هر فرد حق دارد، سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود و یک دوره باید از انتخابات مجلس کناره گیری کند؛ به عبارت دیگر، نماینده ای که سه دوره در مجلس بوده، باید دست کم یک دوره چهار ساله به خود استراحت بدهد و اگر انگیزه ای برای وارد شدن به مجلس دارد، برای انتخابات مجلس نام نویسی کند.

با این حال، برخی نمایندگان مجلس و برخی از سیاستمداران بر این باور بودند که این طرحی برای حذف افراد سرشناس در مجلس است و برخی به دنبال حذف چهره های شناخته مانند لاریجانی در مجلس هستند و به همین دلیل، این طرح را مطرح کردند. اما نکته جالب این است که طراح این طرح خود، جزو نمایندگانی است که شامل این بند می شود.

محمدرضا تابش در خصوص این موضوع گفت: اجرای این پیشنهاد راه را برای جوانان نخبه به مجلس شورای اسلامی باز می کند و این طرح، مصداق «یک سوزن به خودت بزن، یک جوالدوز به دیگران» است. ما باید به جوانان در عرصه های اجرایی میدان دهیم؛ همان طور که قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس تصویب شد. باید کاری کنیم که در قوه مقننه چنین عزمی ایجاد شود.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: باید راه را برای جوانان باز کنیم و هر کاری که از دستمان برمی آید، انجام دهیم تا جوانان بتوانند در عرصه های مهم سیاسی و اقتصادی و نهادهای اجرایی و تصمیم گیر حاضر شوند.

همچنین یوسفیان ملا، یکی از مشمولان این قانون نیز گفت: ما در مجلس بارها درباره به کار گماردن جوانان در جاهای مختلف دفاع و از دولت نیز به دلیل استفاده نکردن از این ظرفیت ها انتقادهای بسیاری کردیم؛ اما اکنون بسیاری از ما می پرسند: چرا خود شما این کار را در مجلس نمی کنید و محدودیتی برای نمایندگان نیست؟

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: این باور در میان همه نمایندگان وجود دارد و همه ما می خواهیم عرصه را برای جوانان باز کنیم. خیلی ها به ما انتقاد می کردند که آقایان برای خودشان امتیاز درست کرده و از رانت قانون که دست خودشان هست، استفاده می کنند ولی ما با این کار ثابت کردیم به فکر این کارها نیستیم.

با این حال، این مصوبه با وجود آنکه دولت نیز با آن موافق بود، مخالفانی نیز داشت. مخالفان بر این باورند با این کار حق مردم در انتخاب نادیده گرفته شده و نمی شود این قانون را با قانون ریاست جمهوری مقایسه کرد.

کاظم زاده درباره این موضوع گفت: نظارت در مجلس با نهادهای دیگر متفاوت است و با بحث های اجرا در ریاست جمهوری دو مقوله جدا از هم هستند. در قانون اساسی نیز چنین چیزی وجود ندارد و پیشنهاد استدلال قوی ندارد و این مردم هستند که باید انتخاب کنند و خودشان بهتر از هر کس دیگری می دانند، چه کسی را باید انتخاب کنند.

محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس نیز دیگر مخالف این مصوبه است، وی گفته که این قانون مخالف قانون اساسی است و شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد. در قانون اساسی هیچ گاه برای نمایندگی مجلس موضوع سن مطرح نشده است.

سیدحسین نقوی حسینی از دیگر نمایندگان مجلس نیز در خصوص این موضوع گفته است: به نظر من، شورای نگهبان باید در این مورد نظر بدهد و اوست که می تواند مشخص کند این قانون منطبق با قانون اساسی است یا نه.

اخبار امروز ایلام

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار