هم‌زمان با روزهای پایانی اسفندماه مصرف شکر به اوج خود می‌رسد اما آنچه این روزها رسیدن به بهار را به کام مردم نه‌تنها خراسان‌جنوبی بلکه تمام کشور تلخ کرده، قیمت نجومی شکر در بازار است.
کد خبر: ۷۲۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 06 March 2019
قیمت «شکر» کام مردم را تلخ کرد/ شکرهای تنظیم بازار جوابگو نیست

به گزارش «تابناک تهران»؛ شمارش معکوس اسفند ماه شروع شده و سال 97 با تمام فراز و فرودهایش نفس‌های پایانی خود را می‌کشد. مردم در تکاپو و جنب و جوش خرید سال نو بوده و کم کم خود را برای استقبال از بهار آماده می‌کنند.

این روزها هر شهروندی که قصد خرید دارد و می‌خواهد کل بازار را بگرد باید جیبی پر از پول داشته باشد یا کارتی با اعدادی پر از صفر در جلویش که بتواند حداقل میزان کمی از مایحتاج شب عید خود را تأمین کند و گرنه باید فقط با نگاه به قیمت‌های نجومی و حسرت یک خرید برای رسیدن سال نو بازار را طی کند و دست خالی به منزل برگردد.

گرانی و گرانفروشی افسار گریخته بیداد می‌کند. فریاد مردم به آسمان رسیده و زخم‌های عمیق گرانی چرکین‌تر شده. آشفته بازار و اقدام برخی از سودجویان در بازار که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند زخم‌های کهنه‌ای است که در مناسبت‌های مختلف سال مانند شب یلدا و روزهای پایانی سال سر باز کرده و عرصه را بر مردم تنگ‌ و چرکین‌تر می‌کند.

دومینوی افزایش قیمت به شکر رسید

همزمان با روزهای پایانی اسفندماه مصرف شکر به اوج خود می‌رسد اما آنچه این روزها رسیدن به بهار را به کام مردم نه‌تنها خراسان‌جنوبی بلکه تمام کشور تلخ کرده قیمت نجومی شکر در بازار است. وقتی که مادر با تمام ذوق و شوق به پخت شیرینی فکر می‌کند تا در این آشفته بازار اقتصادی سفره شب عید را آبرومندانه مدیریت کند، شکر کمیاب می‌شود و گران!

شاید شما هم این روز‌ها به سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها سری زده باشید و از شنیدن این خبرها شوکه شوید؛ شکر کیلویی 6000 تا 7000 تومان! شکر نداریم! با مراجعه به شیرینی فروشی‌ها، بنگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و گپ‌وگفت کوتاهی با مغازه‌داران و مشتریان متوجه شدیم نابسامانی قیمت در خصوص شکر همچنان پابرجاست و این امر موجب سردرگمی و نارضایتی مردم شده است.

افزایش قیمت از کجا آب می‌خورد؟!

رضایی صاحب یک فروشگاه مواد غذایی در گفت‌وگو با فارس در خصوص نوسانات قیمت شکر در بازار می‌گوید: نوسانات قیمت شکر در بازار به هفته اول اسفندماه برمی‌گردد.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از خرید این محصول، افزود: زمانی که قیمت شکر را به فروشنده اعلام می‌کنیم از خرید منصرف شده و مغازه را ترک می‌کنند.

این فروشنده مواد غذایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر علت افزایش شکر، بیان داشت: دلیل گرانی شکر را نمی‌دانم و امیدواریم مسؤولان هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام کنند چراکه با کاهش قیمت شکر هم خریدار توان خرید را دارد و هم فروشنده می‌تواند محصول خود را به‌فروش برساند.

گرانی‌هایی که به نفع کاسبان نیست

حسینی یکی از عمده‌فروشان مواد غذایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه همه‌ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز به دلیل افزایش تقاضای کارگاه‌های تولیدی شاهد افزایش خرید قند و شکر در بازار هستیم، اضافه کرد: همچنین تولید شیرینی‌های محلی در منازل مزید بر علت می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مردم گمان می‌کنند گرانی بازار به‌نفع کاسبان است، می‌گوید: واقعیت اینگونه نیست اگر مردم خرید نداشته باشند بازار ما نیز کساد است و مشتری نداریم و این باعث می‌شود دیگر توان خرید اجناس را نداشته و مشتری‌های خود را از دست بدهیم.

این عمده‌فروش در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص قیمت هر کیلو شکر خریداری شده، اعلام کرد: هر کیلو شکر را به‌قیمت 6300 تومان تحویل گرفته‌ایم که با درصد سود معین باید آن را ما بین 6500 تا 6700 به فروش برسانیم و قطعا مردم استقبال چندانی از این قیمت نخواهند نکرد.

جهش 80 تا 100 درصدی قیمت شکر!

یکی از شهروندان بیرجندی از افزایش قیمت شکر در بازار ابراز ناراحتی کرد و گفت: تا قبل از این قیمت هر کیلو شکر بین 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 600 تومان بوده اما هم‌اکنون قیمت هر کیلو شکر از 6 تا 7 هزار تومان به فروش می‌رسد که پرداخت این قیمت در توان مردم نیست.

وی از مسؤولان خواست تا برای کاهش قیمت کالاهای اساسی به ویژه شکر فکری اساسی بردارند و اضافه کرد: در حال حاضر مردم به این کالاها نیازمندند و باید برای آن‌ها راه حل اساسی پیدا شود.

این شهروند همچنین از مسؤولان کشوری گلایه کرد و گفت: مسؤؤلان فقط به شعار دادن اکتفا می‌کنند و متأسفانه وضع و حال بد مردم برایشان فرقی ندارد و گرنه کاری اساسی برای کنترل بازار انجام می‌دادند.

وی با اعلام اینکه متأسفانه در سطح شهرستان عده‌ای افراد سودجو به بهانه افزایش قیمت شکر سایر محصولات خود را گران نموده، متذکر شد: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی مردم باید به‌صورت جدی انجام و نهادهای نظارتی نیز باید با دلالان مقابله کنند تا دوباره شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها نباشیم.

قیمت‌های فضایی/ شکرهای تنظیم بازار جوابگو نیست

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی بیان داشت: چند روز پیش برای خرید قند آمدم و با قیمت‌های فضایی روبرو شدم اولش گمان کردم شاید این فروشگاه گران می‌فروشد به یکی دو فروشگاه دیگر هم سر زدم و با اندک اختلافی مواجه شدم.

وی اضافه کرد: حدود یک ماه پیش 5 کیلو قند را به قیمت 18 تا 20 تومان خریداری کردم اما چند روز گذشته همان 5 کیلویی قند با قیمت 28 تا 35 تومان به‌فروش می‌رسید مگر می‌شود ظرف کمتر از یک‌ماه به‌یک باره قیمت قند چنین افزایشی داشته باشد؟ مگر این محصول وارداتی است؟ محصول تولیدی که نیار به ارز و دلار ندارد که بیشتر فروشندگان این موضوع را به این موارد ربط می‌دهند.

این شهروند قند و شکر را از کالاهای اساسی مردم ذکر و ادامه داد: به خاطر این گرانی مقدار کمی خرید کردم و تصورم این بود شاید طی چند روز آینده قیمت آن کاهش پیدا کند اما اینگونه نشد و اختلاف قیمت‌ها بیشتر شد.

وی همچنین گریزی به عرضه شکر تنظیم بازار زد و توضیح داد: این نوع شکر تنها در چند فروشگاه محدود عرضه می‌شود و باید برای خرید چند کیلو شکر همانند گوشت مدت‌ها در صف انتظار بایستی تا شاید نوبتت شود و در آخر نیز دو تا سه کیلو شکر می‌توانی بگیری. اصلا این اوضاع شایسته مردم نیست. متأسفانه مسؤولان دولتی هم یا از این آشفته بازار بی‌خبراند یا خود را به خواب زده‌اند.

سناریوی تکراری افزایش قیمت شکر در پایان سال!

اکبری یک آبنبات‌فروش نیز در گفت‌وگو با ما شکر را یکی از اقلام اساسی برای تولید آب‌نبات دانست و بیان داشت: افزایش قیمت شکر آبنبات‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان داشت: تا قبل از این بازار متلاطم هر کیلوگرم شکر را با قیمت 3 تا 3 هزار و 200 تومان خریداری می‌کردیم اما هم اکنون مجبوریم هر کیلوگرم از آن را با قیمت 6 تا 6 هزار و 200 تومان از واسطه خریداری کنیم که این امر سبب شده تولید آبنبات کاهش و فروش چندانی نداشته باشیم.

این فروشنده با تأکید بر اینکه آبنبات‌ریزی‌های استان چشم انتظار آمدن اسفند ماه و عید نوروز برای فروش بیشتر بوده‌اند، گفت: بروز این مشکل موجب شده تا میزان تولید و فروش این واحدهای تولیدی به شدت کاهش و مردم نیز استقبالی از آن نداشته باشند.

وی با بیان اینکه شکر موجود در بازار با قیمت‌های مختلف و در مواردی 6 تا 7 هزار تومان عرضه می‌شود، اضافه کرد: برخی از مسؤولان علت افزایش قیمت قند وشکر را تقاضای بیش از اندازه عنوان می‌کنند اما مگر مسؤولان خود نمی‌دانند که پایان سال درخواست‌ها مردمی و صنفی افزایش می‌یابد پس چرا تدبیری در این خصوص نمی‌اندیشند گرچه این مشکل هرساله است و مسؤولان هم انگار نه انگار...

گلایه قنادان از عدم اختصاص سهمیه شکر

یکی از قنادان بیرجندی نیز در خصوص میزان فروش شیرینی در سال جاری گفت: میزان فروش شیرینی به میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد که متأسفانه قدرت خرید مردم اکنون بسیار پایین آمده است.

رضوی یکی از مشکلات قنادی‌ها را کمبود شکر ذکر و بیان داشت: در حال حاضر قیمت شکر به کیلویی 6 هزار تومان رسیده که افزایش 90 تا 100 درصدی قیمت را داشته است.

وی همچنین با گلایه از مسؤولان در خصوص توزیع شکرهای تنظیم بازار، افزود: قرار بود سهمیه شکر اختصاص یافته به قنادی‌ها در مدار توزیع قرار گیرد اما مسؤولان امروز و فردا می‌کنند و هنوز خبری از توزیع سهمیه نیست.

رضوی اضافه کرد: به‌دلیل افزایش بی‌سابقه شکر مجبوریم شکر را از دلالان به‌قیمت‌های بالا خریداری کنیم و این درصورتی است که مسؤولان اعلام کرده‌اند هیچ واحدی حق افزایش بیش از 10 درصدی قیمت شیرینی را ندارد، در چنین شرایطی تولید شیرینی شب عید جز ضرر عایدی برای قنادان در پی ندارد و مسؤولان باید از قبل به‌فکر این موضوع می‌شدند نه‌وقتی که کارد به استخوان برسد!

فعالیت 164 واحد قنادی فعال در بیرجند

محمد علی نیک‌افروز رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند با اشاره به فعالیت 164 واحد قنادی فعال در بیرجند، گفت: از این تعداد 40 واحد نبات‌سازی و مابقی شیرینی‌فروشی و بستنی‌فروشی هستند.

وی از توزیع 159 تن شکر تنظیم بازار بین واحدهای آبنبات‌سازی و شیرینی‌فروشی بیرجند با نرخ مصوب هر کیلو 3 هزار و 400  خبر داد و افزود: متأسفانه در این مدت شکر آزاد در بازار با کیلویی 6 هزار و 350 تومان عرضه می‌شود که باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

نیک‌افروز همچنین به سهمیه قنادان از شکر تنظیم بازار اشاره و مطرح کرد: درخواست حواله 9 تنی را داشتیم که به هر یک از اعضا 50 کیلوگرم شکر اختصاص یابد اما هنوز خبری از این محموله نیست و مسؤولان قول داده توزیع این محموله را داده‌اند که همچنان در انتظار توزیع این محموله هستیم.

سهمیه 616 تنی شکر تنظیم بازار استان/ 366 تن توزیع شد

الیاس جویبان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، سهمیه شکر تنظیم بازار استان را 616 تن اعلام و اظهار داشت: این رقم مربوط به صنف و صنعت و سهمیه مردمی است.

وی با اشاره به نحوه توزیع شکر، بیان داشت: 366 تن از این مقدار توزیع شده و 250 تن که سهمیه صنف و صنعت (قنادی‌ها، شیرینی‌پزی‌ها و کارخانجات قند) است که به‌زودی در شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌جنوبی قیمت هر کیلو شکر در صنف و صنعت را 3 هزار و 400 تومان و مصرف خانوار 3 هزار و 300 تومان اعلام و تبیین کرد: افزایش بیش از این رقم تخلف است.

توزیع شکر در نمایشگاه بهاره و صنوف داخل شهر

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به نوسانات قیمت شکر در هفته‌های اخیر خوشبختانه با جذب سهمیه‌های تنظیم بازار در حد مناسب عرضه شکر کاماکان به‌میزان مناسب در حال انجام است.

وی با اشاره به توزیع شکر تنظیم بازار در شهر، تبیین کرد: در همین ارتباط شکر تنظیم بازار در نمایشگاه فروش بهاره و صنوف داخل شهر به‌قیمت 3 هزار و 300 تا 3 هزار و 400 تومان در حال عرضه است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه بازرسان سازمان صمت شبکه‌های خرده‌فروشی را نظارت و چنانچه تخلفی صورت پذیرد، برخورد می‌کنند، تصریح کرد: سهمیه‌های خوبی برای تولیدی‌های صنفی خرید و در حال حمل است که در اسرع وقت با قیمت مناسب در شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

تهوری با اشاره به توزیع شکر 6 تا 7 هزار تومانی در بازار، اعلام کرد: این شکرها از نوع شکر تنظیم بازار نیست و آزاد است لذا عمده‌فروشان و تجار به‌دلیل افزایش تقاضای مردمی و بازار از سایر شبکه‌های توزیع خریداری کرده و در حال فروش هستند.

قیمت شکر مهار می‌شود

وی با بیان اینکه با تزریق شکر سهمیه تنظیم بازار این روند به‌زودی مهار و کنترل خواهد شد، بیان داشت: سهمیه‌هایی که سازمان برای صنف قنادی در نظر گرفته با قیمت مشخص است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه شکرهای توزیع شده در راستای تنظیم بازار است نه تأمین نیاز صددرصدی صنف و صنعت، اضافه کرد: ممکن است واحد تولیدی یا عمده‌فروشان جهت تأمین نیاز بازار، شکر را از بیرون به‌قیمت بالاتری خریداری کند لذا توزیع شکر تنظیم بازار در راستای کمک به کاهش قیمت تمام شده است نه تأمین نیاز صد درصدی صنف و صنعت.

http://www.tabnaktehran.ir

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار