کد خبر: ۷۲۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 05 March 2019
بهترین شیوه شستن پرده توری این است که قبل از شست و شو پرده به خوبی خیس بخورد و گرد و غبار از آن زدوده شود. پرده توری را می‌توان با دست یا ماشین لباس شویی شست، اما باید به جنس آن دقت کرد. جوش شیرین به سفیدتر شدن پرده‌ها کمک می‌کند.

به گزارش «تابناک تهران»؛ بهترین روش برای شستن پرده توری چیست؟ پرده ها همیشه پر از گرد و غبار و دوده هستند و تمیز کردن آن‌ها دغدغه مشترک بسیاری از افراد است. در این مقاله بهترین روش شستن پرده توری را همراه با چند نکته مهم در این‌باره ارائه داده‌ایم.

گرد و غبار و دوده‌های موجود در هوا به دنبال بهترین جا برای ساکن شدن هستند و چه میزبانی بهتر از پرده‌های توری؟! اگر همین الان از نزدیک به پرده‌های توری منزل‌تان نگاه کنید متوجه می‌شوید حجم بسیار زیادی از گرد و غبار و دوده‌هایی که از آلودگی هوا حاصل می‌شوند بر روی پرده توری‌های خانه شما جا گرفته‌اند. به فکر شستن پرده توری افتادید؟ نگران نباشید! این کار اگرچه نیازمند رعایت برخی از نکات است، اما اصلاً کار سختی نیست.

۱. پرده باید حسابی خیس بخورد!

ابتدا یک تشت بزرگ پیدا کنید یا از وان حمام استفاده کنید و آن را با آب ولرم یا آب سرد پر کنید. در این مرحله قصد داریم گرد و غبار و دوده‌های روی پرده‌ها را برطرف کنیم تا برای ازبین بردن لکه‌ها راحت‌تر باشیم. پس سعی کنید اندازه تشت و میزان آب داخل آن را طوری تنظیم کنید که آب داخل تشت یا وان کاملاً پرده را پوشش دهد. اضافه کردن یک پیمانه سرکه و اگر دوست داشتید یک پیمانه آبلیمو به تمیز شدن پرده کمک می‌کند! البته اگر پرده‌تان از جنس کتان است دست نگه دارید، سرکه کتان را خراب می‌کند. پرده را در آب تکان دهید و حداقل یک ساعت صبر کنید، اگر هم وقت کافی دارید شب تا صبح صبر کنید، پرده باید حسابی خیس بخورد!

۲. دست یا ماشین؟

بعد از خیس خوردن پرده آن را از آب بیرون بکشید و به جنسش دقت کنید. پرده‌هایی که جنس ظریفی دارند بهتر است با دست شسته شوند. مثلاً پرده‌های ابریشمی و کتانی ممکن است در ماشین لباس شویی آسیب ببینند، پس زحمت را به جان بخرید و با دست‌هایتان پرده را خوب بشویید. اگر هم جنس ظریفی ندارند و از کتان یا پلی استر ساخته شده‌اند با خیال راحت ماشین لباس شویی را روشن کنید.

۳. سرکه یا جوش شیرین یا پودر؟

باید مواد شوینده مناسب جنس پرده را پیدا کنید. اگرچه هر مواد شوینده‌ای می‌تواند به تمیز شدن پرده‌ها کمک کند، اما انتخاب صحیح و متناسب با جنس پرده‌ها باعث می‌شود عمر پرده‌ها بیشتر شده و جای دوده‌ها روی پرده نماند. وقتی متوجه شدید شوینده مناسب جنس پرده‌هایتان چیست آنوقت می‌توانید مقدار کمی جوش شیرین هم همراه مواد شوینده اضافه کنید تا سفیدی هرچه بیشتر پرده حاصل شود. از جوش شیرین، تنها به عنوان شوینده استفاده نکنید.

۴. تمام شد، خشک کنید!

شست و شو ماشین یا خودتان که تمام شد، به خوبی پرده‌ها را آب بکشید و آن‌ها را آویزان کنید. بعد از خشک شدن می‌توانید پرده‌ها را آویزان کنید و لذت ببرید.

رعایت برخی نکات که به تجربه افراد ثابت شده‌اند در تمیزتر شدن پرده‌ها کمک شایانی می‌کند. چند نکته بسیار مهم درباره شستن پرده توری در ادامه می‌خوانید که حتماً باید به آن‌ها توجه کنید.

۱. پرده‌های بی نمک!

در مرحله اول که پرده‌ها در آب خیس می‌خوردند می‌توانید به جای سرکه و آبلیمو از نمک استفاده کنید. نمک به غبار زدایی و جداشدن دوده‌های روی پرده توری کمک می‌کند.

۲. گیره‌ها کجا باید باشند؟

وقتی که پرده‌ها را جدا کردید، قبل از اینکه در آب فرو ببرید و فرآیند شست و شو را شروع کنید حتماً جای گیره‌های فلزی را روی پرده علامت گذاری کنید تا بعد از شست و شو دچار مشکل نشوید. ماژیک، خودکار و لاک ناخن گزینه‌های خوبی برای علامت گذاری هستند. اگر این کار یادتان برود بعداً حتماً موقع پیدا کردن جای صحیح گیره‌ها حوصله‌تان سر می‌رود. در ضمن اگر اشتباه وصل کنید، فرم پرده‌ها به هم می‌ریزد.

۳. حلقه‌های زنگ زده

از نزدیک که نگاه کنید گاهی اوقات حلقه‌های فلزی پرده‌ها زنگ می‌زنند. یک محلول از آب و سرکه تهیه کنید و حلقه‌ها را در آن بشویید، با این روش می‌توانید زنگ‌های روی حلقه‌ها را از بین ببرید. اگر حلقه‌ها زنگ زده باشند ممکن است رنگ زرد و قرمز زنگ‌ها را به پرده‌ها انتقال بدهند. بعد از شست و شو هم می‌توانید با استفاده از صابون خشک سطح داخلی حلقه‌ها را برای حرکت روی میله روان‌تر کنید.

۴. جاروبرقی را روشن کنید

بعد از شستن پرده توری بهتر است هرچند وقت یک بار جاروبرقی را روشن کنید و گرد و غبار و دوده‌های موجود روی پرده توری را به سادگی برطرف کنید. تقریباً تمام مدل‌های جارو برقی یک سری مخصوص برای این کار دارند. استفاده از این سری باعث می‌شود جارو برقی پرده را به داخل لوله نکشد. البته استفاده از بخارشوی نیز توصیه می‌شود. گردگیری‌های دوره‌ای هم از زحمت شستن پرده توری کم می‌کند و هم به عمر پرده‌ها می‌افزاید.

۵. پرده‌های آستردار کار شما نیست

اگر پرده‌هایتان آستردار هستند بهتر است دست از زحمت کشیدن بکشید و این کار را به خشک شویی محل بسپارید به این علت که ممکن است شستن آن‌ها به راحتی پرده‌های بدون آستر نباشد و به پرده آسیب وارد کند.

۶. چروک‌های حریر

پرده‌هایی که از جنس حریر هستند پس از شستن با ماشین لباس شویی معمولاً چروک می‌شوند. راه حل بسیار ساده است: به جای استفاده از پودر لباس شویی از پودر صابون استفاده کنید.

۷. اتو کشیدن پرده توری

وقتی شست و شوی پرده‌ها تمام شد و تمام کار‌هایی که باید انجام بدهید را انجام دادید، پرده‌ها را به صورت نمدار آویزان کنید. همانطور که میدانید اتو کشیدن پرده‌ها کار طاقت فرسا و وقت گیری است و آویزان کردن آن‌ها به صورت نمدار باعث می‌شود در حالی که خشک می‌شوند چروک‌ها نیز از بین بروند. البته نمدار، نه خیس!

۸. پرده و لباس چرک!

اگر بعد از بررسی جنس پرده بالاخره تصمیم گرفتید پرده‌های توری‌تان را با ماشین لباسشویی بشویید می‌توانید لباس‌های رنگ روشن و سفید کثیفتان را با پرده‌ها بشورید. این کار باعث می‌شود سطح درگیری پرده در ماشین لباسشویی با اطراف بیشتر شود و حتماً پرده‌هایتان تمیزتر خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار