هلند با وجود جمعیت بیشتر و میزان بارندگی سالیانه کمتر نسبت به استان های گیلان، مازندران و گلستان اما 2.5 برابر درآمد حاصل از فروش نفت ایران را از طریق صادرات محصولات کشاورزی بدست می‌آورد در حالیکه مازندران نباید با این حجم از ظرفیت، وارد کننده برنج، گوشت، تخم مرغ و سایر محصولات کشاورزی باشد.
کد خبر: ۷۱۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 24 February 2019

 استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بررسی و مقایسه درآمدزایی هلند و سه استان شمالی ایران خاطرنشان کرد: هلند با وجود جمعیت بیشتر و میزان بارندگی سالیانه کمتر نسبت به استان های گیلان، مازندران و گلستان اما 2.5 برابر درآمد حاصل از فروش نفت ایران را از طریق صادرات محصولات کشاورزی بدست می‌آورد در حالیکه مازندران نباید با این حجم از ظرفیت، وارد کننده برنج، گوشت، تخم مرغ و سایر محصولات کشاورزی باشد.

بشارتده سلوطی مطالعه نادرست بازار هدف و همچنین نیاز سنجی نشدن مطابق بازارهای خارجی را نقص صادرات ایران دانست و گفت: این تعبیر اشتباه وجود دارد که بازار صادرات، خواهان محصولات ایرانی نیستند اما باید توجه داشت که چنانچه بر اساس ذائقه مشتری صادرات شکل گیرد تقاضا همواره وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ایران هیچ مطالعه و شناختی نسبت به کشورهای همسایه در حوزه صادرات ندارد با ذکر مثالی اظهار کرد: ایران از محصول استراتژیک مرغ، 10 نوع رژیم غذایی گرفته در حالیکه کشوری مانند چین از این محصول بیش از 100 نوع غذا و فرآورده دیگر استحصال می‌کند.

وی در تشریح مشکلات ایران در مطالعه و شناخت نداشتن نسبت به صادرات افزود: ساق مرغ از ایران خواهان فراوانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته و این کشورها نیز آن‌را به چین صادر می‌کنند، سپس کشور چین با صنایع تبدیلی، همان ماده خام را به کود تبدیل کرده و ایران وارد کننده آن از چین می‌شود که این چرخه در واقع نقص بازاریابی را به وضوح نشان می‌دهد.

این محقق، مؤلف و پژوهشگر حوزه اقتصاد، ظرفیت ارز آوری حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بر پایه مطالعه را عظیم توصیف کرد و گفت: مازندران توانایی این را داشته که حتی یک ریال از بودجه نفتی دولت را استفاده نکند به شرطی که صادرات محصولات بر پایه شناخت بازارهای هدف صورت گرفته و مسئولان، پتانسیل بالای این بخش را باور داشته باشند و به کشاورزی استان بها داده شود.

وی با انتقاد از عملکرد مدیران نسبت به برگزاری جلسات بلامصرف در کشورهای همسایه و طرف معامله با ایران تصریح کرد: مدیران تنها به برگزاری سالی چند جلسه در کشورهای همسایه همراه با هیئت های پارلمانی بسنده می کنند در حالیکه تاکنون هیچ خروجی مناسبی از این جلسات عاید کشور نشده است و ما هنوز وارد کننده باقی مانده ایم.

بشارتده، ارزش افزوده بخش کشاورزی را در گرو استفاده از روش ها و متد کشاورزی متناسب با تقاضای کشورهای همسایه دانست و افزود: شناخت بازار کشورهای همسایه و تولیدات متناسب با آن بازارها سبب رونق اقتصاد کشاورزی در بخش صادرات می‌شود.

وی با انتقاد از رویکرد مسئولان با تاکید بر اینکه تکنولوژی ابداعی بوده و تقلیدی نیست تصریح کرد: مسئولان و مدیران کشور تنها مقلد خوبی هستند و هرگز ابداع کننده درستی نبودند چرا که نتوانستند الگوی مناسبی بر اساس نیازها و توانایی های کشور بوجود بیاورند.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه ابتدا باید شناخت حاصل شده و پس از آن تکنولوژی ابداع شود، گفت: مدیران کشور حتی در زمینه تقلید نیز نتوانستند مطلوب عمل کنند چراکه تقلید نیز باید بر اساس نیاز انجام شود، بنابراین نمی‌توان مدعی صادرات شد.

وی در تشریح این مطلب، صادرات محصول هندوانه را به عنوان نمونه مطرح کرد و با اشاره به اینکه برای تولید یک کیلوگرم هندوانه 700 لیتر آب نیاز است تصریح کرد: هیچگاه بررسی نشد هزینه-فرصتی که به ازای تولید هندوانه از کشور خارج شده چه مقدار و درآمد عاید از آن چقدر بوده است و باید مسئولین با فاکتورهای مزیت نسبی و هزینه-فرصت ها بیشتر آشنا شوند.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار