کد خبر: ۷۱۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹ 22 February 2019

 

 پیش از فرمایشات رهبری باید ساختار بودجه را اصلاح می‌کردیم/ با خانه‌تکانی در  نظام مالیاتی به درآمدهای کشور اضافه می‌شود

 

تابناک / یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: پیش از فرمایشات مقام معظم رهبری باید دست به اصلاح ساختار و روش در نظام بودجه کشور می‌زدیم.

غلامعلی جعفری ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره فرمایشات رهبری درخصوص اصلاح در ساختار بودجه کشور،گفت: اشکالی که به دولت و مجلس می‌گیریم این است که نظام دخل و خرج کشور به جنگ اقتصادی که کشور در آن حضور دارد نمی‌خورد و باید تغییرات بنیادی و اساسی ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به ادرات، دستگاه‌ها و سازمان‌ها بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد کار خودشان را انجام می‌دهند؛ انگار نه انگار جنگ اقتصادی است و کار خودشان را می‌کنند و هزینه‌ها همانند سال ‌های ۹۵،۹۶ و ۹۷ است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ کسی فکر صرفه‌جویی یا اصلاح روش نیست، اظهار داشت: نحوه هزینه‌کرد دستگاه‌ها و سازمان‌های ما متناسب با جنگ اقتصادی نیست؛دحال فرض کنید جنگی در کار نبود آیا ما نباید در پایان هر دهه یک بازنگری داشته باشیم و خودمان را به روز کنیم؛ هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده، مشخص است که مشکل و معضل به وجود می‌آید.

جعفری ایمن آبادی با بیان اینکه فارغ از نکاتی که گفته شد باید مشخص شود مشکل کجاست، تاکید کرد: نظام مالیاتی ما دچار مشکل است و باید اصلاح شود. امروز عنوان می‌شود در مطب پزشکان دستگاه کارتخوان گذاشته شود، مشاغل سیار مالیات دهند، راه فرار را بر تجار و بازرگانان ببندیم، عایدی مسکن بگذاریم و از خانه‌های خالی مالیات اخذ کنیم در کنار این‌ها درآمدهای دیگری وجود دارد که ما خبر نداریم.

نماینده مردم رشت خاطرنشان کرد: مشاهده می‌کنید که اگر ما نظام مالیاتی را یک خانه تکانی کنیم کلی به درآمدهای کشور اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نظام بانکی ما ناراضی‌تراشی می‌کند از رئیس‌جمهور گرفته تا من و شما از این نظام ناراضی هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساختار پیچیده گمرک کشور بیان کرد: نکته بعدی این است که در جنگ اقتصادی نظام گمرکی باید صادرات و واردات را تصریح کند. ۲۹ دستگاه برایش تصمیم می‌گیرند و هنوز متولی و یک مدیریت واحد ندارد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های گمرک با یکدیگر همخوانی ندارند و گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که این عدم هماهنگی باعث سردرگمی مردم می‌شود و حتی کالاها آن قدر دیر ترخیص می‌شوند که خراب می‌شوند.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به وابستگی بودجه کشور به نفت گفت: در طول این ۴۰ سال از تمامی دولت‌ها بپرسیم که کمترین میزان وابستگی بودجه ما به نفت چقدر است در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۰ درصد را می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد:دو-سوم بودجه ما گیر نفت و یک سوم دیگر گیر شرکتی‌های نفتی است که باید فکری به حال آن کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه گفت: معتقدم قبل از اینکه رهبری دستور دهند مجلس و دولت باید بازنگری و اصلاح روش را با توجه به افزایش دانش و آگاهی مردم، پیشرفت تکنولوژی و مطالبات جامعه انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه شاید عده‌ای مطرح کنند که بهتر نبود همه ساختارها را باهم اصلاح کنیم، گفت: تبلور بهترین ساختار در بودجه است؛ هنگامی بودجه را می‌خواهند ارزیابی کنند شاخصه‌هایی همچون تورم، افزایش اشتغال و کاهش نقدینگی را در نظر می‌گیرند. پس بهترین کار در کوتاه‌مدت اصلاح ساختار بودجه است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان ۳۱۰میلیارد تومان را ما دستمزد می‌دهیم این یعنی بیش از سه-چهارم بودجه که هزینه جاری است. بنابراین ما نیازمند یک خانه‌تکانی در ساختار رفتاری درآمدی هزینه‌ها انجام دهیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار