مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از بهبود وضعیت بارندگی‌ها در استان تهران خبر داد و گفت: وضعیت بارندگی‌ها نسبت به سال قبل بهبود یافته است، اما هم‌چنان نیازمند مدیریت مصرف در حوزه منابع آبی تهران هستیم.
کد خبر: ۷۱۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ 17 February 2019

گزارش تصويري بازديد از سدهاي تهران

به گزارش «تابناک تهران»؛ محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش ذخیره سدهای استان تهران، اظهار کرد: در حال حاضر منابع آبی سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته، شش درصد افزایش داشته که این عدد رقم مطلوبی است، اما این مساله به معنای رفع چالش‌های موجود در حوزه آب نیست.

وی، درباره وضعیت بارندگی‌ها در استان تهران نیز گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون بیش از ۲۲۰ میلی‌متر بارندگی در تهران اتفاق افتاده که این عدد نیز نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است، اما مشکلی که در استان تهران با آن مواجهیم، موضوع ذخیره برف است که بر اساس آمارها، امسال میزان ذخیره برف نیز دیگر صفر نیست و با تغییرات چندان نیز در این حوزه نیز مواجه شده‌ایم.

عبور از مرز بحران

استان تهران بزرگ‌ترین پایگاه جمعیتی را دارد که در کنار آن هیچ رودخانه پرآبی بنا نشده و منابع آب آن محدود گزارش می‌شود؛ علاوه‌بر این با داشتن سهم سرانه آب تجدیدپذیر غیرمتعارف ۳۵۰ مترمکعب در سال، از مرز بحران عبور کرده است؛ این در حالیست که این میزان در کل کشور ۱۶۶۶ و در دنیا ۶۶۶۰ مترمکعب در سال است. علاوه بر این باید گفت که در حال حاضر درکلان شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۸.۵ میلیون نفر ساکن و در حدود ۱.۵ میلیون نفر جمعیت شناور، سالانه ۱۰۳۵ میلیون مترمکعب و متوسط در هر ثانیه ۳۵ هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

از سوی دیگر، آب مصرفی شهر تهران از منابع زیرزمینی و سدها تأمین می‌شود؛ سرانه سالانه آب تجدیدشونده شهر تهران در سال ۱۳۳۵ بالغ بر ۱۱۵۷ مترمکعب بوده که این رقم در سال ۱۳۷۵ به ۲۷۰ مترمکعب و در سال ۱۳۸۰ به ۲۵۵ مترمکعب کاهش یافته است. علاوه‌بر این در سال ۱۳۷۷، کل آب مصرفی تهران، ۸۸۶ میلیون مترمکعب بوده که با نرخ رشد متوسط سالانه‌ی حدود ۲۳.۱ درصد به بیش از ۹۹۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۸۶ رسیده است.

مصرف سالانه آب و جمعیت شهر تهران در این دوره ۱۰ ساله روندی صعودی با نرخ رشد نزدیک به هم داشته‌اند، نکته قابل ملاحظه درباره سرانه مصرف آب در تهران، سه و نیم برابر شدن آن در یک دوره ۵۰ ساله است؛ به‌طوری که سرانه آب مصرفی روزانه در تهران، از ۹۹ لیتر در روز در سال ۱۳۴۵ به ۳۵۰ لیتر در سال ۱۳۹۲ رسیده است. این در حالی است که جمعیت تهران نیز در این دوره از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به بیش از هشت میلیون نفر در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار