آیت الله جوادی آملی:
آیت‌الله جوادی آملی گفت: قرآن کریم می‌فرماید ملتی که فقیر است مانند شخصی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین ملتی قدرت ایستادن و مقاومت ندارد.
کد خبر: ۷۱۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 06 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ آیت الله جوادی آملی در دیدار با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند که انسان حیوان ناطق است، این طرز فکر باعث شد که بشر، جنگ جهانی اول و دوم را با حداقل هفتاد میلیون کشته تجربه کند و اکنون درگیر جنگ‌های نیابتی در یمن و سوریه و دیگر کشورها باشد، اما دین آمده بگوید انسان چیزی از فرشته کم ندارد.

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما با داشتن شناسنامه‌های غنی فرهنگی و علمی، نباید از دیگر کشورها که فاقد شناسنامه هستند عقب تر باشیم! این سرزمین شخصیت‌هایی مانند بوعلی و فارابی که در جهان کم نظیر هستند را در خود پرورانده است، وقتی این سرزمین این گونه افرادی را در خود می‌پروراند، چرا با اینکه می‌توانیم، نباید حرف اول را در جهان بزنیم؟ متأسفانه ما متوجه نشدیم دنبال چه باید باشیم! البته شرارت‌های بیگانگان هم بی تأثیر نبود.

وی تصریح کرد: باید بفهمیم چه چیزی باعث حفظ این روحیه در کشور می‌شود که آن سرباز در کوه‌های مرتفع کردستان تا پای جان برای حفظ مرز و بوم این کشور می‌ایستد و حتی حاضر است از سرما یخ بزند، اما دست از وظیفه خود برندارد. این به خاطر داشتن روح ملکوتی است، لذا اگر ما روح ملکوتی داشته باشیم، او این بدن را به راحتی اداره می‌کند.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: اکثر مردم خیال می‌کنند که می‌میرند و می‌پوسند و بعد از مرگ چیزی نیست، در حالی که دین می‌گوید انسان تنها یک دشمن دارد به نام مرگ که در مواجهه با او، او را از پا در می‌آورد، تعبیر قرآن کریم این است که همه ما مرگ را می چشیم و او را هضم می‌کنیم، «کلُّ نفسٍ ذائِقَةُ الموت» و مشخص است که هر ذائقی مذوق را هضم می‌کند؛ لذا انسان موجودی ابدی است، بدن می پوسد، اما آنچه نمی پوسد جان ماست که باید به فکر او باشیم و انقلاب پیامش این است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی مشکلات اقتصادی در کشور، بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید ملتی که فقیر است مانند شخصی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین ملتی قدرت ایستادن و مقاومت ندارد، در جای دیگر می‌فرماید شخص و ملتی که جیبش خالی است اهل املاق و چاپلوسی خواهد بود، چنین شخص و ملتی دیگر فرشته نمی‌شود، لذا با توجه به اهمیت این مسأله، قرآن می‌فرماید اداره مال و ثروت جامعه را نباید به دست افراد سفیه سپرد.

وی تاکید کرد: قطعاً ما می‌توانیم مشکلات کشور را در حوزه‌های مختلف با اتکاء به دین حل کنیم، لذا باید مراقب باشیم که این سرمایه ضایع نشود. دین می‌خواهد انسان با کرامت زندگی کند، حتی مزدوری در اسلام مکروه است، دین نمی‌خواهد فقط شکم انسان را سیر کند، بلکه می‌خواهد آبروی انسان محفوظ بماند، این دین هرگز اجازه نمی‌دهد نیازمند دیگران باشیم.

وی ادامه داد: اگر کسی خلاف کرد، قطعاً رسوا خواهد شد، عالَم آنقدر منظم است که به تعبیر برخی از بزرگان نظم او مانند سلسه اعداد ریاضی است، اگر کسی عدد ۶ را از بین ۵ و ۷ بردارد آن را کجای دیگر می‌تواند بگذارد؟! هرگز اینگونه نیست که اگر کسی اختلاس کرد یا آبروی کسی را برد این مساله بگذرد، این شخص بالاخره رسوا می‌شود، این نوع تفکر است که انسان را فرشته می‌کند.

جوادی آملی تصریح کرد: قرآن می‌فرماید کشوری که پاک شد، میوه پاک می‌دهد! این جمله به داعیه انشا القاء شده است یعنی بکوشید تا از این سرزمینی که به واسطه خون شهید طیب و طاهر شده، میوه پاک به دست بیاورید و از مصادیق میوه پاک، رونق اقتصادی، ازدیاد ازدواج و فراوانی کار است.

وی در توصیه‌ای به محصلان دانشگاهی و حوزوی بیان کرد: عزیزان دانشگاهی و حوزوی باید دانش را با کار همراه کنند و به فکر میزنشینی نباشند، این بدترین خطر است! این کشور به لطف الهی همه چیز دارد تنها یک بازوی فهم می‌خواهد که این امکانات را به کار بگیرد.

 
منبع: خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار