رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: دریافت عوارض و اخذ هزینه به‌ازای خدمات شهری، دو شاهراه اساسی برای تامین منابع مالی شهرداری تهران است و اگر این راه‌ها را مسدود کنیم، شهرداری مجبور می‌شود به راه‌های خلاف روی بیاورد.
کد خبر: ۷۱۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 04 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ مرتضی الویری (رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عوارضی که شهرداری تهران به دلایل مختلف از مردم دریافت می‌کند، گفت: ما می‌دانیم که وضع مردم خوب نیست، اما آنان هم حتما تمایل ندارند، زباله‌هایشان جلوی درب منازلشان بماند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: یا باید تراکم‌فروشی کنیم که در این صورت شرایط زندگی در شهر مشکل می‌شود و روش غلطی است؛ چراکه ما به گذشتگان هم انتقاد می‌کنیم که چرا در کوچه‌های باریک ۶ متری مجوز بلندمرتبه‌سازی را داده‌اند، یا باید از مردم عوارض دریافت کنیم که این راه صحیح است.

وی با بیان اینکه البته کاهش هزینه‌های شهرداری هم در کنار درآمدزایی حائز اهمیت است، عنوان کرد: کار کاهش هزینه‌ها به خوبی انجام شده و به عنوان مثال در طول یک سال و نیم اخیر که شورای پنجم شروع به کار کرده، نیروها و پرسنل شهرداری را تا ۲ هزار نفر کاهش داده است. این روند کاهشی را ادامه خواهیم داد و این در حالی است که در سنوات دیگر این روند افزایشی بود.

الویری افزود: فروش املاکی که در اختیار غیر است نیز جزو برنامه‌های ماست، اما این درآمدی پایدار به حساب نمی‌آید، چراکه این املاک و درآمد حاصل از آنها به هر حال روزی تمام می‌شود.

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: بیش از ۲۰ درصد، اجازه افزایش عوارض در هیچ زمینه‌ای را نداریم. الان نرخ تورم بدون تردید بالای ۳۰ درصد است. بنابراین اگر نرخ عوارض را ۲۰ درصد افزایش دهیم، هنوز جبزان نرخ تورم را هم نکرده‌ایم.

وی درخصوص دیگر منابع پایدار شهرداری منهای عوارض بیان کرد: اکنون لایحه‌ای تحت عنوان درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در مجلس است که موارد مختلفی در آن ذکر شده، اما آن درآمدها هم تکیه زیادی به بحث عوارض دارند. به طور مثال عوارض نوسازی به عنوان یک درآمد پایدار در این لایحه آمده که همیشه هم بوده است، اما اکنون نرخ آن پایین است و باید افزایش یابد.

الویری اضافه کرد: همچنین فروش خدماتی که شهرداری به شهروندان ارائه می‌دهد، از درآمدهای پایدار است. به طور مثال خدماتی که در فروشگاه‌های شهروند یا میادین میوه و تره‌بار ارائه می‌شود، از جمله این خدمات است. شهرداری به ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند درصد محدودی دریافت کند تا بخشی از هزینه‌هایش تامین شود.

وی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های مختلف را درآمد دیگر شهرداری دانست و اظهار کرد: اگر زمینه‌های این سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم، بخشی از آن می‌تواند به شهرداری برگردد. فعالیت‌های متکثر و متنوعی وجود دارد که شهرداری می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی انجام دهد؛ به عنوان مثال می‌توانیم با مشارکت بخش خصوصی برای کودکان شهربازی ایجاد کنیم و شهرداری در این پروژه زمین را تامین کند و به واسطه آن، در سود سهیم شود. همچنین می‌توانیم برای پارکینگ‌های زیرزمینی به بخش خصوصی مجوز دهیم، چراکه بخش زیادی از زیر زمین تهران متعلق به شهرداری است و از این طریق هم شهرداری می‌تواند کسب درآمد کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در حوزه پسماند نیز شهرداری می‌تواند درآمدزایی داشته باشد، گفت: در حوزه پسماند سه کار عمده قابل انجام است؛ یکی اینکه هزینه‌های این حوزه را کاهش دهیم که آن از طریق آموزش فرهنگی به مردم است تا کمتر زباله تولید کنند. در حال حاضر میانگین تولید زباله در دنیا برای هر نفر ۳۰۰ گرم در روز است و این آمار در کل ایران به ۷۰۰ گرم و در شهر تهران به هزار و ۱۰۰ گرم می‌رسد. پس ما باید به مردم آموزش دهیم تا کمتر زباله تولید کنند. البته این سبب درآمد نمی‌شود، اما باعث می‌شود شهرداری هزینه‌های کمتری برای جمع‌آوری این پسماند متقبل شود.

الویری افزود: کار دیگری که در حوزه پسماند قابل انجام است، مربوط به بازیافت آن است. دفن یا سوزاندن زباله بدترین روش برای مدیریت زباله است. باید بخشی از آن را که قابلیت دارد، تبدیل به کود و کمپوست کنیم و از زباله‌های خشک مثل کاغذ، شیشه، فلزات و نظیر آن هم مجددا بهره‌برداری به عمل آوریم که این نیز منبعی برای تامین درآمد است. سال گذشته درآمد حاصل از زباله‌ها حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده و این درآمد در سال جاری به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی در واکنش به این سوال که پس راه‌هایی به جز دریافت عوارض هم برای شهرداری وجود دارد، گفت: مردم باید این واقعیت را بپذیرند که هزینه‌های زندگی در کشور را بپردازند؛ چرا که در غیر این صورت شهرداری به شهرفروشی روی می‌آورد و این آینده فرزندان آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشارکت با بخش خصوصی هم بعضا نیازمند اخذ عوارض برای تامین سرمایه و سود این بخش است.

الویری تصریح کرد: دریافت عوارض و اخذ هزینه به‌ازای خدمات شهری، دو شاهراه اساسی برای تامین منابع مالی شهرداری تهران است و اگر این راه‌ها را مسدود کنیم، شهرداری مجبور می‌شود به راه‌های خلاف روی آورد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
حمله سرمایه دارها به شهر
شورای شهر فعلی فاقد هر گونه نگرانی برای مردم است. و از تعدادی سرمایه دار کاسب مسلک تشکیل شده که از آنها نیز انتظار حرف هایی فراتر از این نمی رود. این ها همانهایی هستند که نفری دو میلیارد تومان پول دادند تا در لیست امید قرار گیرند تا در لوای آن قدم به شورای شهر تهران بگذارند. حالا آن هزینه باید از یک جایی تامین شود.
ولی دردناک انجا است که این عده افکار پلید خود را رنگ و لعاب داده و به نفع مردم جلوه می دهند. با شعار حذف طرح زوج و فرد طرح ترافیک را افزایش داده و دو باربر محدوده قبل می کنند. و برای ارام کردن مردم 80 روز را مجاز به تردد می کنند.
کسانی که موقع انتخابات وازه آزادی را نوشخار می کنند امروز حق تردد را از مردم می گیرند. قبلا در 50 در صد سال نمی توانستیم در محدوده زوج و فرد تردد کنیم اما امروز در 80 درصد سال و باید سپاسگذاران مدیران شهری خود نیز باشیم.
اقای الویری مردم هر روز هزینه انتخاب شما را دارند پرداخت می کنند. برای کدام خدمات شهرداری پول نمی گیرید.
هر سال هزینه پسماند را می گیرید. هر سال هزینه نو سازی انجام نشده را می گیرید. هر سال عوارض خودرو را می گیرید. هزینه پارکینگ می گیرید و هزینه پارک گوشه خیابان را هم می گیرید. می خواهید هزینه عبور از تونل را بگیرید . می خواهید هزینه عبور از بزرگراه بگیرید. خیابانی که تا سال گذشته توقف در آن رایگان بود را پولی کردید و تنها خدمتی که انجام دادید گذاشتن دو گیت در ابتدا و انتهای آن بود. و حالا هم برای تردد در شهر کیسه ای بزرگ دوخته اید. و از این موارد بسیار می توانیم به شما یاد آور شویم ... شما هر کار می توانید انجام دهید و از ما کاری ساخته نیست. پس فقط یک خواهش از شما دارم و اینکه لطفا *** (ساکت) شوید و دیگر از بچه های ما حرف نزنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار