وزیر ارتباطات می گوید: صنعت فضایی می تواند شغل ایجاد کند و باعث شفافیت در همه عرصه ها شود
کد خبر: ۷۱۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 03 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضا گفت: دانش فضایی یک دستاورد بزرگ در تحول اساسی کشورهاست و بسیاری از کشور‌ها ان را ندارند، اما ما خوشبختانه برنامه‌های ویژه در این صنعت داشتیم و در حال حاضر رتبه اول منطقه و یازدهم جهان را داریم.

وی افزود: صنعت فضایی ما کاربرد‌های بسیاری در صنعت کشاورزی، مدیریت منابع آبی و صنعت ما دارد و حتی نیروی انتظامی ما می‌تواند از داده‌های ماهواره‌ای ما برای امنیت بهتر استفاده کند البته صنعت فضایی در حال حاضر مورد تایید دولت است و باید مورد تایید مردم هم قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات درباره هزینه‌ها در صنعت فضایی ایران هم گفت: ماهواره‌های ساخته شده توسط ما با کمترین هزینه نسبت به کشور‌های پیشرو در این صنعت هستند و دانشمندان ما با کمترین امکانات و مبتنی بر دانش خودشان وارد این عرصه شدند در حال حاضر داده‌های فضایی ۴۰ ساله ما آزاد شده است که این مهمترین دستاورد ما محسوب می‌شود. به طور مثال می‌شود فهمید که کشاورز ما در چه زمان از سال می‌تواند محصولش را کشت و در چه زمانی آن را برداشت کند.

وی افزود: ما حتی توانسته ایم با رصد­ ماهواره‌ای جلوی کشت یک مزرعه بزرگ خشخاش در مرکز ایران را بگیریم و با اعلام به نیروی زحمتکش انتظامی آن را دراختیار آن‌ها قرار دهیم.

آذری جهرمی ادامه داد: سازمان فضایی در حوزه کریدور‌های ارتباطی فعالیت خیلی خوبی داشت و در حال حاضر پارک فناوری در حوزه کسب و کار‌های دانش بنیان در استان مازندران ایجاد شده است که می‌تواند خیلی‌ها را از این راه به کسب درآمد برساند.

وی درباره اظهار نظر برخی از کشور‌ها در مورد صنعت فضای ایران گفت: متاسفانه­ یک تا دو کشور در دنیا هستند که همیشه ساز مخالف می‌زنند و می‌گفتند که ایران از قبال صنعت فضایی به دنبال موشک هست، اما آن‌ها دورغ می‌گویند و کارشناسان بین خودشان اذعان کرده اند که ما در پرتاب­ ماهواره‌ها فقط هدف صلح آمیز داریم.

وزیر ارتباطات در پایان صحبت هایش گفت: فضا مانند زمین هم متعلق به همه است هرچند هم تهدیداتی دارد و هم فرصت هایی، اما در حال حاضر به لطف درایت جوانان با اندیشه ایرانی کار‌های بزرگی انجام شده است و اگر می‌بینید که در پرتاپ ماهواره پیام ما شکست خورده ایم، اما ثابت کردیم که با دستان خالی هم می‌شود­ کار‌های بزرگی انجام داد و ان شاء الله در یکی دو سال آینده همان دوستانی که ماهواره پیام را به مدار ارسال کردند ماهواره‌ای را با ۴۰ برابر دقت راهی فضا خواهیم کرد البته این نوید را­ هم می‌دهم که بزودی ماهواره دوستی را به فضا ارسال خواهیم کرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار